דרעי: מיום העצמאות הבא - התשלום לאומנים יוגבל ל-70 אלף שקלים

שר הפנים אימץ את מסקנות הוועדה שהקים וקבע כי החל משנת 2020, הסכום שירוויחו הזמרים שיופיעו בבמות ברחבי הארץ יוגבל: "לתושבים יש את הזכות ליהנות מהופעות איכותיות במחיר שפוי"

זמן צפייה: 01:17

שר הפנים, אריה דרעי, הודיע היום (שני) כי החליט לאמץ את המלצות הוועדה הציבורית להגבלת הסכומים שישלמו הרשויות המקומיות לאומנים באירועי יום העצמאות, וכי בשנה הבאה התשלומים לאמן יוגבלו לסכום של עד 70 אלף שקלים להופעה של שעה בערב החג. דרעי אמר כי "לתושבי הרשויות המקומיות יש את הזכות ליהנות מהופעות איכותיות במחיר שפוי, לא על חשבון שירותים חיוניים אחרים שאין סיבה שייפגעו. יש מקום לתת הזדמנות גם לאמנים מקומיים ותיקים שכיום, בחלקם, נדחקים מהבמות הגדולות".

המלצות הוועדה כללו, בין היתר, חובת התקשרות ישירה עם האומן או עם מייצגו הבלעדי, על מנת למנוע שרשרת של עלויות נוספות. קביעת רף עליון לשכר אמן לכלל הרשויות ולכלל האומנים בסך של עד 70 אלף שקלים לא כולל מע"מ להופעת אמן. כמו כן, הומלץ שמשרדי הממשלה ישקלו לסייע בתקצוב הופעותיהם של אומנים באירועי יום העצמאות בערי הפריפריה, וכן הומלץ לרשויות המאוגדות באשכולות אזוריים לארגן ולהוציא לפועל אירועים בשיתוף פעולה ובכך לחסוך בעלויות. בקרוב צפוי להוציא מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, חוזר מנכ"ל לקביעת הכללים האמורים.

מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות בירכו על ההחלטה: "בישיבה שהתקיימה לפני כשבועיים יחד עם מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, יו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג׳ג׳ וחברי הוועדה, הביעו ביבס וחג׳ג׳ תמיכה במסקנות הועדה ואמרו 'אנו תומכים ומברכים על החלטת הועדה להגביל את עלויות המופעים ביום העצמאות ולשים סוף לניצול הציני ועושק הרשויות שגם ככה קורעות תחת הנטל התקציבי היומיומי.' והוסיפו 'אנו מצפים ליישם את מסקנות הועדה על כל ההתקשרויות עם הרשויות המקומיות לאורך השנה, ולא רק ביום העצמאות'".

כאמור, בחודש ינואר הקים דרעי ועדה ציבורית, בראשות עדי אלדר, לשעבר ראש עיריית כרמיאל ויו"ר מרכז השלטון המקומי, שגיבשה כללים לתקצוב אמנים במסגרת אירועי יום העצמאות ברשויות המקומיות. מהוועדה נמסר: "גם השנה, אנו עדים להוצאות כבדות מצד הרשויות של מאות אלפי שקלים להופעת אמן בודדת, אשר באות לעיתים קרובות על חשבון מתן שירותים חיוניים לתושבים, בעיקר ברשויות מוחלשות".

חגיגות יום העצמאות בנתניה
חגיגות יום העצמאות בנתניה | צילום: דוברות עיריית נתניה

לעוד כתבות בחדשות 13: 

שיאני השכר ביום העצמאות: עומר אדם, אייל גולן ועדן בן זקן

לקראת יום העצמאות ה-71: החלו האימונים למטס חיל האוויר

"הגיע ללבבות מיליונים": אבי נשר ישיא משואה בטקס יום העצמאות

במהלך דיוניה, שמעה הוועדה סקירות ועמדות מפי נושאי משרה העוסקים בתחום הפקות האירועים. בין היתר, הופיעו בפני הועדה מנכ"לית אמ"י, נציג חברת הפקות, מנהלי מחלקות תרבות ברשויות וכן נציגת משרד התרבות. הוועדה הגישה את המלצותיה לגבי צעדי המדיניות הנדרשים על מנת להבטיח שימוש הוגן וראוי בכספי ציבור ופריסה ראויה של אירועי התרבות ברשויות המקומיות.

בכל שנה משקיעות רשויות מקומיות סכומי עתק בחגיגות יום העצמאות, לעיתים גם במקרים שבהם היכולת הכלכלית של העיר אינה תואמת את ההשקעה. את הסכומים הגבוהים ביותר להופעה צפויים להוציא השנה דווקא ערים פריפריאליות שהמצב החברתי-כלכלי של תושביהן הוא ברובו נמוך.

עומר אדם
עומר אדם | צילום: אורית פניני

לפני כשבוע וחצי פורסם כי הזמרים ששכרם בהופעות יום העצמאות הוא הגבוה ביותר הם עומר אדם, אייל גולן ועדן בן זקן. אדם יופיע בליל החגיגות בערים לוד, רמלה ואור יהודה תמורת 290 אלף שקלים לכל הופעה. גולן ידלג בין עפולה, קריית אתא וטירת הכרמל וירוויח כ-230 אלף שקלים להופעה ועדן בן זקן תופיע באשקלון, בשדרות ובאשדוד ותרוויח 220 אלף שקלים לכל הופעה.

ומה יכלו לעשות בעיריות עם סכומי הכסף שישולמו לאמנים? בחודשים האחרונים התנהל מאבק של תושבי אור יהודה על מצוקת חניה באזור התעשייה שבעיר. אחד הפתרונות שהוצעו לכך היה לפנות מגרש גרוטאות שממקום באזור ותופס מקום של חניות, אך הדבר לא נעשה מסיבות כלכליות. פינוי של מגרש גרוטאות כזה אמור לעלות בקרבת הסכום שתשלם העירייה לעומר אדם על הופעתו ביום העצמאות.

אייל גולן
אייל גולן | צילום: אלוני מור

ראש עיריית אור יהודה ליאת שוחט אמרה בתגובה להוצאה הגבוהה על הופעת יום העצמאות: "אור יהודה חוגגת 70 וזו הזדמנות שלנו לחגוג בהכי גדול והכי טוב, וזו הבחירה שלי. זה לא בא על חשבון דברים אחרים. אני מביאה להם את הטוב ביותר כי מגיע להם. אנחנו מטפלים בהכול – כל דבר בזמנו. יש פה אוכלוסייה שבחיים לא תראה את עומר אדם וזו ההזדמנות שלי להביא להם אותו".

בטירת הכרמל, שבה כאמור יופיע אייל גולן, מנהלים התושבים מאבק כבר חודש בדרישה להזיז הוסטל לשיקום פדופילים אל מחוץ לשכונה. לדברי ראש העירייה, אריה טל, לסוגיית ההוסטל אין קשר לכסף של העירייה.