תיעוד בלעדי: מרדף המשטרה אחר איאד אל-חאלק - דקות לפני מותו

כשנה לאחר שנורה למוות, לידי חדשות 13 הגיע סרטון ממצלמת האבטחה שבו נראה הצעיר בעל הצרכים המיוחדים במנוסה, כשאחריו הלוחמים עם אקדחים שלופים. "הכוחות פעלו מתוך תחושת לחץ ותודעת סכנה"

זמן צפייה: 02:37

הערב (חמישי) נחשף לראשונה בחדשות 13 תיעוד מהדקות האחרונות של הצעיר הערבי בעל הצרכים המיוחדים, איאד אל-חאלק, שנורה למוות בידי שוטר במזרח ירושלים לפני כמעט שנה, מתוך מחשבה שמדובר במחבל.

בתיעוד הבלעדי ניתן לראות את אל-חאלק כשהוא הולך במהירות בסמטה, זאת לאחר שהבין כי השוטרים הכריזו עליו כ"מחבל". בהמשך, בעודו מביט לאחור, הוא הבין כי שני שוטרים במדים כחולים ושני לוחמי מג"ב רודפים אחריו, והוא בתגובה האיץ והחל לרוץ.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

המשטרה נערכה למעצר של משי זהב; המכתב שהשאיר – לא כלל חרטה

בג"ץ הוציא צו על תנאי לרה"מ: "נמק מדוע לא ימונו מיד שרים"

מחשש ממוטציות: משרד הבריאות פרסם אזהרת מסע לשבע מדינות

הלוחמים שרודפים אחר איאד אל חאלק
הלוחמים שרודפים אחר איאד אל חאלק | צילום: מצלמת אבטחה

א', לוחם מג"ב החשוד בהריגתו של אל חאלק, היה בטוח שמדובר במחבל חמוש באקדח, לכן הוא האיץ את צעדיו, עקף את השוטרים ואת מפקדו במג"ב כדי להשיג את איאד - כפי שנראה בתיעוד. על פי הקריאה שקיבלו הלוחמים בקשר, אל-חלאק הוגדר כ"מחבל חמוש שנושא אקדח". בנוסף, בתיעוד נראים ארבעת הלוחמים כשהם ממשיכים במרדף אחר הצעיר, באקדחים שלופים, משום שהם חושבים שהוא מחבל. בשלב מסוים איאד נכנס לחדר האשפה, שם הוא נורה למוות על ידי הלוחם.

"הסיבה שכל הכוחות בשטח רצים עם הנשקים שלופים היא הנוהל שאומר שאם המחבל יבצע תנועה חשודה, הם רשאים ואפילו חייבים לירות כדי לנטרל את הסכנה", אמרה שרון זגגי פנחס, עורכת דינו של הלוחם. עוד הוסיפה לומר: "הצילומים מלמדים בצורה חד-משמעית שכל הכוחות בשטח פעלו מתוך תחושת לחץ ותודעת סכנה של אירוע מבצעי שבו הם דולקים ורודפים אחרי מחבל. זאת, אחרי שהשוטרים הוותיקים שהיו בשטח זיהו באופן שגוי שמדובר במחבל חמוש".

צוות ההגנה של הלוחם החשוד בהריגתו של אל-חלאק, בראשות עורכות הדין אפרת נחמני בר וזגגי פנחס, טען כי על פי המדיניות הנהוגה לא מעמידים לדין על ירי שגרם למוות במהלך אירוע מבצעי, גם כאשר מדובר בזיהוי מוטעה. לטענתן, בידיהן דוגמאות רבות של מקרים דומים שבהם לא הוגשו כתבי אישום, וכלל לא נפתחה חקירה. זאת ועוד, גורם משפטי המעורה בתיק אמר לחדשות 13 כי המקרה מורכב מאוד, וכי למרות הצער על המוות המיותר של אל-חלאק, נראה שהלוחם אכן סבר באופן מוחלט כי מדובר במחבל.

חדר האשפה היכן שנורה איאד אל חאלק
חדר האשפה היכן שנורה איאד אל חאלק | צילום: חדשות 13

תגובת המחלקה לחקירות שוטרים: "בימים הקרובים צפוי להתקיים שימוע בעניינו של השוטר החשוד. אחריו תבחן מח"ש את טענותיו בלב פתוח ובנפש חפצה".