"אוכל או חימום": ברקע הפסגה בי-ם - כך חיים שורדי שואה בישראל

מבין 780 המוזמנים לאירוע לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ, רק פחות מ-10% מהמושבים הוקצו לניצולי השואה, שרבים מהם חיים מתחת לקו העוני. "הוצאה כה גדולה - כשחלק מאיתנו לא גומרים את היום"

זמן צפייה: 02:16

192 אלף שורדות ושורדי שואה חיים היום בישראל, וממוצע גיליהם עומד על 84 שנים. ברקע פסגת המנהיגים בירושלים שתיחתם מחר (חמישי) באירוע המרכזי לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ, יש לזכור כי על פי ההערכות - כרבע מניצולי השואה חיים מתחת לקו העוני.

780 איש הוזמנו לטקס המרכזי, אך רק 60 מושבים מתוכם הוקצו לניצולי וניצולות המחנה ובני לווייתם. באופן זה, שורדי השואה יהוו פחות מ-10% מהנוכחים בטקס. ארטמיס מירון, שורדת שואה בת 90, תהתה מדוע לא קיבלה הזמנה להשתתף בטקס או אפילו לשבת בקהל.

"איש לא פנה אליי - ואני גם לא רצתי אחרי זה, אך אם הייתי מוזמנת - הייתי נוסעת לשם", העידה מירון. היא כיוונה את הזרקור גם לשאלת התקציב: "כל כך הרבה מוזמנים הגיעו לטקס הזה. מדוע מדובר בהוצאה כל כך גדולה, כאשר פה יש ניצולי שואה שבקושי 'גומרים את היום' שלהם?", שאלה.

כתבות נוספות בנושא >> 

שורדת גטו ורשה בביקורת על הממשלה: "יש ניצולי שואה עניים"

דנו באנטישמיות הגואה: רה"מ נפגש עם מקרון לקראת פורום השואה

לקראת פסגת המדינות: עצומה נגד רצח העם המתקיים בסין

שורדי השואה סוניה אוריה, ד''ר לוי עדן וארטמיס מירון
שורדי השואה סוניה אוריה, ד''ר לוי עדן וארטמיס מירון | צילום: חדשות 13

סוניה אוריה בת ה-95, ברחה לקזחסטן בזמן מלחמת העולם השנייה וניצלה. לאוריה אין פנסיה, היא אף לא זכאית לקצבה וכמעט ואינה יוצאת מביתה. "מקופת החולים לא מגיעים לפה, אני צריכה לראות רופאה - אך איני יכולה ללכת. כלתי הולכת במיוחד כדי לאסוף מרשמים עבורי", הלינה.

אפרת שחר, סמנכ"לית תוכניות ופעילות ב"קרן לידידות", תיארה את המצב הכלכלי של הניצולים: "רובם נאלצים להתמודד עם קצבת זקנה מאוד מאוד מצומצמת, ולהחליט אם לחמם את הבית, לקנות אוכל או תרופות". שחר ציינה כי חלק מהקשישים אף נמצאים בגפם וללא עורף משפחתי.

ההכנות לטקס המרכזי לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ, בפסגת המנהיגים בירושלים
ההכנות לטקס המרכזי לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ, בפסגת המנהיגים בירושלים | צילום: חדשות 13

ד"ר לוי עדן, ניצול שואה מבודפשט שבהונגריה, נלחם בטחנות הרוח הבירוקרטיות שחצצו בינו לבין מימוש זכויותיו הפיננסיות. עדן סיפר כי "לאחר שארבע בקשות שלי נדחו ע"י הוועדות הרפואיות אך אושרו בידי בית המשפט -  איבדתי את אמוני בהן וסירבתי להופיע בפניהם".