לנתניהו יש רוב, כ"ץ והחרדים נגד: מסתמן הסגר מלא החל מה-15.9

חילוקי דעות בקבינט הקורונה סביב האפשרות של הטלת מגבלות בחגים. ככל הנראה יושג רוב לסגר, אך שר באוצר מתנגדים: "הפגיעה בכלכלה תעמוד על למעלה מ-10 מיליארד ש"ח". מסתמן: ההחלטה תתקבל מחר

זמן צפייה: 07:22

חילוקי דעות נרשמו הערב (חמישי) בין השרים בקבינט הקורונה סביב ההחלטה האם להטיל סגר החל מערב ראש השנה. לנתניהו, שתומך בסגר, יש רוב בקבינט להחלטה, אך שר האוצר ישראל כ"ץ וראשי המפלגות החרדיות מתנגדים. ייתכן שגם גלנט יתנגד למתווה שמתגבש, בשל התעקשותו להשאיר את מערכת החינוך פתוחה.

ישיבת הממשלה הופסקה רגע פני ההצבעה, זאת כיוון שרה"מ נתניהו רוצה לנטרל התנגדויות - על אף שכבר כעת יש לו רוב להטלת סגר. נתניהו אימץ עמדה מחמירה בעניין ההגבלות ומדבר על שבועיים של סגר מלא ולאחר מכן לרכך אותו לאט לאט. ההכרעה ככל הנראה לא תתקבל הערב.

כ"ץ ציין כי הוא "עדיין מתנגד לסגר, זאת החלטה שלא מסתכלת על הכלכלה. אם בכל זאת עושים צעדים עכשיו, אז לעשות סגר לילי - דבר שמתחשב בכלכלה במידה מסוימת, וגם בביראות, וככה גם ניתן לבחון את מערכת הביראות ולטפל בה שלא תגיע למצב של אי ספיקה".

ממשרד האוצר נמסר כי ההערכה כי שהפגיעה הכלכלית בתוצר במקרה שיתקבל המתווה תעמוד על כ-10-11 מיליארד שקלים. תוספת של כל שבוע לאחר תום החגים משמעותה פגיעה נוספת בהיקף של כ-4 מיליארד שקלים. עוד ציינו כי הגבלות אלו צפויות להגדיל משמעותית את רמת האבטלה הנוכחית ועשוי להוסיף מאות אלפים לאוכלוסיית המובטלים.

לכתבות נוספות בנושא >> 

הצעת גמזו: הסגר מלא למשך חודש – ועוצר חלקי לשבועיים נוספים

נתניהו בדיונים הסגורים: תומך בסגר ל-3 שבועות החל מראש השנה

שר האוצר ישראל כ''ץ בוועדת הכספים
שר האוצר ישראל כ''ץ בוועדת הכספים | צילום: ערוץ הכנסת

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, תקף את התנהלות הממשלה: "הניסיון של נתניהו לדחוף לסגר מוחלט בחגים הוא פשוט הודאה בכישלון. ילכו שלושה שבועות סגר, ואז מה? יש להם תוכנית בריאותית? יש להם תוכנית כלכלית? הם הקימו מערך של בדיקות אפידימיולוגיות? שום דבר. הולכים לסגר כי הם נכשלו ואין להם מושג מה הם רוצים לעשות עכשיו. נכשלתם, תתפטרו".

לפי המתווה של גמזו, שנידון בקבינט, יחול הסגר כלל ארצי למשך חודש שלם, ולאחריו הסגר ירוכך ויחול עוצר חלקי למשך שבועיים. במהלך התקופה הזו, יוטל סגר מלא שיכלול איסור על מעבר בין ערים בימי החג - מ-05:00 בבוקר ערב החג ועד 05:00 בבוקר יום לאחר מוצאי החג. מלבד הימים הללו, יותר מעבר בין ערים.

לאורך כל החודש יוגבלו התקהלויות, ייסגרו מסעדות, קניונים, תיירות פנים, מסחר ועסקים מקבלי קבל, תיסגר מערכת החינוך. המגזר הפרטי יעבוד בהיקף של 30%-50%, והמגזר הציבורי יעבוד במתכונת חירום.

בשלב השני, כך לפי המתווה, יחול ריסון חלקי על המשק שיתמקד בצמצום התקהלויות במקומות ציבוריים, הגבלת פעילות מסעדות, פנאי ובילויים. מערכת החינוך תיפתח עד כיתה ד', ומסעדות ומקומות בילוי ייסגרו בשעה 17:00 בערב.