מילדות בכת לקצינה מצטיינת בצה"ל: סיפורה של חיה אמבש

אחרי שבילתה שנתיים וחצי ברחובות ירושלים, במהלכן אף השתמשה בסמים, הניצולה מבית אמבש נלחמה על רצונה להתגייס לצבא. אולם, הצלקות מאביה עדיין המשיכו ללוות אותה. "חנק עד שיצאה הנשמה"

זמן צפייה: 14:29

חיה אמבש גדלה בתוך כת אלימה וסגורה שהקים אביה, דניאל אמבש. אולם, כשהייתה כמעט בת 15, העולם שהכירה קרס כאשר מנהיג הכת הקיצונית שכלא אותה נעצר ונידון ל-26 שנות מעצר. אחרי שכבר ניסתה לחיות בפנימיה, ואף בילתה שנתיים וחצי מחייה ברחוב, תוך שהיא השתמשה בסמים ואלכוהול, עקשנותה להתגייס לצה"ל ניצחה. אחרי חמש שנות שירות ולאחר קבלת אות הצטיינות הרמטכ"ל, אמבש החליטה להשתחרר ולצאת לדרך חדשה בזארחות.

"האלימות בבית הייתה על בסיס יומי, גם פיזית וגם מילולית", סיפרה אמבש על החיים בצל אביה, והוסיפה: "הוא ידע בדיוק את התזמון הנכון, מתי זה עילפון ומתי זה מוות. העיניים שלי היו יוצאות מהחניקה שלו, הוא מבחינתו יחנוק אותך עד שהנשמה שלך תצא". מעבר לאלימות שחוותה, אמבש מתארת את תחושת הדחייה מצד אביה: "הוא לא אהב אותי, זו חוויה של הורה שלא רוצה אותך. חשתי שלא היה אכפת לאבא שלי שאני סובלת".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

סקר חדשות 13: נתניהו נחלש, העבודה בראשות מיכאלי מזנקת

מסתמן: נתניהו יציע ללוי אבקסיס שיריון במקום לא ריאלי בליכוד

פרופ' לוי: שוקלים לפתוח את החיסונים לכולם כבר ממחר

חיה אמבש
חיה אמבש | צילום: חדשות 13

כאמור, לאחר שחיה במשך שנתיים וחצי ברחובות תוך שישנה במבמנים נטושים ברחבי ירושלים, היא הבינה שהחיים הם הרבה מעבר לכך וכי היא רוצה להרגיש שייכת. "הגעתי ללשכת הגיוס בירושלים בלי צו ובלי תעודת זהות, אז התחלתי בזה שהוצאתי אותה קודם. כשחזרתי עם התעודה, אמרתי לשומר שאין לי צו אבל אני חייבת להכנס כי אני בת 18 וצריכה להתגייס".

מהר מאוד, מפקדיה זיהו אצלה את היכולות להתקדם בצבא ואת הרצון להמשיך ולתרום, לכן שלחו אותה לקורס קצינים, אותו סיימה בהצלחה. כעת, גיל 24, היא גזרה את תעודת החוגר שהייתה בשבילה ההוכחה לכך שהיא חלק מהחברה הישראלית, בבסיס שהפך בשבילה לבית. "הרגשה של התחלה חדשה, אני לא זוכרת את האזרחות לפני". עוד אמרה אמבש: "אני מאמינה שאם אקשיב ללב ואעשה את הכי טוב שאני יכולה, אני אגיע להכי טוב שיש".

לתרומות לילדי כת אמבש לחצו כאן