הושגה פשרה: קיבוץ ניר דוד יפתח רצועה מנחל האסי לכלל הציבור

לאחר ההפגנות שהתקיימו מול שערי הקיבוץ, ראש עיריית בית שאן, ראש המועצה האזורית עמק המעיינות והנהלת הקיבוץ החליטו לפתוח חלק מפנינת הטבע לציבור. "כמחווה של רצון טוב"

זמן צפייה: 00:35

ראש עיריית בית שאן ז'קי לוי, ראש המועצה האזורית עמק המעיינות יורם קרין והנהלת קיבוץ ניר דוד הגיעו הבוקר (שלישי) להסכמה, והחליטו כי הקיבוץ יפתח רצועה מנחל האסי לכלל הציבור. "אנו מקווים כי הפיתרון שהושג יביא להרגעת הרוחות והפסקת האלימות".

הכניסה לרצועת הנחל תהיה ללא תשלום, באחריות תיירות ניר דוד, תחת מגבלות הקורונה, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. ובהרשמה מראש. זאת לאחר שהפגנות רבות נערכו מול שערי הקיבוץ כאשר המוחים ביקשו גם להינות מפנינת הטבע. מספר תושבי האזור אף ניסו להיכנס לקיבוץ ולעיתים התפתחו אירועים אלימים בינם לבין כוחות האבטחה במקום.

בהודעה המשותפת של ראשי הרשויות נכתב כי "הרצועה תיפתח כמחווה של רצון טוב - אנחנו פועלים לקידום וביצוע תכנית אזורית כוללת של הזרמת מי האסי לבית שאן, תוכנית  אשר תצמיח כאן את הדור הבא לערכים של שותפות, וסולידריות אזורית. לא ניתן יד למאבקים ואלימות באזור. אנחנו מובילים שותפות ודרך, וכך אנו רוצים לראות גם את ילדינו, חיים בשכנות טובה ובשיתוף מלא".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עקב מגפת הקורונה: בכמה התייקרו ביטוחי הבריאות לחו"ל?

ביירות: שוויץ של המזרח התיכון, או מגרש המשחקים של נסראללה?

"לא אכפת לי מה יגידו עליי": אברי גלעד על חייו מאחורי הסערות

נחל האסי שחוצה את קיבוץ ניר דוד
נחל האסי שחוצה את קיבוץ ניר דוד | צילום: Shutterstock

"יחד אנחנו מביאים תקווה ובשורה שיתנו מענה אזורי ואפשרויות לפיתוח התיירות לטובת כל תושבי האזור ועם ישראל כולו", אמרו ראשי הרשויות. "אנו מקווים כי הפיתרון שהושג יביא להרגעת הרוחות והפסקת האלימות".

תיירות הפנים שהתעוררה בחסות הקורונה הציתה מחדש את המאבק על פתיחת הנחל בעמק המעיינות לציבור המטיילים. ישראלים רבים ביקשו לטבול בנחל שחוצה את קיבוץ ניר דוד נתקלו בשער סגור.

מי הנחל, "עאצי" שמו בערבית, זורמים בקיבוץ כל השנה היישר מהסחנה הסמוך. הם חוצים את הקיבוץ המטופח ומשווים לו מראה של כפר הולנדי פסטורלי, אלא שלא תמיד זה היה כך. הקיבוץ שהקימו חלוצי השומר הצעיר ב-1936 חלש בתחילת הדרך רק על גדה אחת של הנחל. עם השנים התרחב והשתלט גם על הגדה הדרומית כששטחים חקלאיים הפכו לצמודי קרקע. על השטח הפתוח האחרון שעוד נותר ליד הנחל בונים היום רק לבני ניר דוד.

ז'קי לוי ויורם קרין
ז'קי לוי ויורם קרין | צילום: חדשות 13

כל בר דעת במדינה הזאת מבין שאי אפשר לקיים יישוב בתוך פארק ציבורי, אז איך מאזנים בין זכות הציבור לנגישות לנחל לזכות הקיבוצניקים לנהל כאן את ביתם וחייהם? הסוגיה הזאת הגיעה לבית המשפט העליון בחסות ארבעה תושבי בית שאן. בהסכם פשרה שנחתם עם ניר דוד נקבע שהקיבוץ יפעל ברצינות כדי להנגיש גדה של הנחל מחוץ לשטח הקיבוץ באורך של 100 עד 150 מטרים שתהיה פתוחה לכולם, וכאמור, היום הפשרה יוצאת לפועל.