תקרית בגבול הצפון: צה"ל סיכל פיגוע של חזבאללה; אין נפגעים

תצפיתנית זיהתה חוליית מחבלים שחדרה לישראל באזור הר דב והקפיצה למקום כוח צה"ל. הלוחמים ירו לעבר החוליה - שנמלטה בחזרה ללבנון. התושבים הונחו להישאר בבתים למשך כשעה

זמן צפייה: 07:57

כוח צה"ל סיכל היום (שני) פיגוע של חוליית מחבלים באזור הר דב שבגבול לבנון. דובר צה"ל אישר כי אירע אירוע ביטחוני, ולמשך זמן קצר הנחה את התושבים להישאר בבתים, חסם את הצירים ואסר כל פעילות במרחב הפתוח, לרבות עבודות חקלאיות, אתרי נופש ותיירות. זאת, על רקע המתיחות בין ישראל לחזבאללה בימים האחרונים.

מפרטים האירוע עולה כי חוליית מחבלים ביצעה חדירה של מספר מטרים בודדים מעבר לקו הכחול לשטחה הריבוני של מדינת ישראל. "התצפיתניות זיהו את החוליה, והמחבלים היו בשליטת תצפית ואש לאורך כל האירוע", אמר דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן. זילברמן הודיע כי לא היו נפגעים לכוחותינו בהיתקלות והכחיש את הדיווחים הזרים לפיהם נורה טיל קורנט לעבר הכוחות.

בצה"ל פתחו באש לעבר המחבלים, בין היתר בירי נק"ל, מקלעים, טנק, ומיסוך המרחב באמצעות מטחי עשן ארטילריים. החוליה נמלטה לשטח לבנון. בשלב זה, לא ידוע באופן ודאי מצב המחבלים. "האירוע מתנהל", הוסיף דובר צה"ל, "ימים מורכבים ומתוחים לפנינו, אנחנו ממשיכים לפעול על מנת להגן על הגזרה".

לכתבות נוספות בנושא >> 

דיווח: ישראל העבירה מסר לחזבאללה – "היזהרו מפעולת נקמה"

מקרים דומים, נסיבות שונות: צה"ל נערך לתגובת חזבאללה • פרשנות

צה"ל השתלט על רחפן שחדר מלבנון – והנחית אותו בישראל

תיעוד לבנוני של התקרית בהר דב בין חוליית חזבאללה לחיילי צה''ל
תיעוד לבנוני של התקרית בהר דב בין חוליית חזבאללה לחיילי צה''ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו קטע את ישיבת סיעת הליכוד ויצא להתייעצויות ביטחונית בעקבות האירועים. "אנחנו באירוע ביטחוני לא פשוט", אמר. בתוך כך, הרמטכ"ל אביב כוכבי עדכן את שר הביטחון בני גנץ בפרטי התקרית. נתניהו וגנץ עושים את דרכם לקריה שבתל אביב, שם יכנסו דיון ביטחוני.

על פי דיווח של רשת "אל-מנאר" בלבנון וכלי תקשורת נוספים, ההיתקלות בין כוח צה"ל למחבלים נרשמה סמוך לגבול, באזור חוות שבעא. המחבלים ניסו לחדור לצורך הטמנת מטענים - אולם, כאמור, תצפיתניות של צה"ל כבר זיהו אותם מראש וסיכלו את הניסיון לחדור לישראל. גורם לבנוני אישר לסוכנות הידיעות רויטרס כי התקרית היא תגובה לתקיפת הישראלית בסוריה בשבוע שעבר שבה נהרג פעיל חזבאללה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2007271705' autoplay='0' credit='' desc='בית שע"פ הדיווחים נפגע מאש צה"ל' kid='1_1l406xyh' duration='11'']

כשצה"ל זיהו את החוליה החלו חילופי אש בין הצדדים. טרם ברור מה עלה בגורלם של המחבלים, אך באחד הדיווחים של התקשורת בלבנון נטען כי יש נפגעים לאנשי החזבאללה. ברשת "אל-מיאדין" דווח כי החוליה ירתה לעבר רכב ישראלי באמצעות טיל קורנט - ופגעה פגיעה ישירה. אבל, כאמור, דובר צה"ל הכחיש דיווח זה.

שר הביטחון בני גנץ מקבל עדכון על התקרית בהר דב
שר הביטחון בני גנץ מקבל עדכון על התקרית בהר דב

זמן קצר לפני שעזב את ישיבת הסיעה, אמר נתניהו כי "אנחנו עוקבים כל הזמן על מה שמתרחש בגבולנו הצפוני. כשאני אומר 'אנחנו'", הסביר, "זה אני, שר הביטחון, הרמטכ"ל - כולנו יחד. אנחנו פועלים בכל הזירות למען ביטחון ישראל - קרוב לגבולותינו והרחק מגבולותינו".

ראש הממשלה הוסיף כי "המדיניות ברורה. ראשית, אנחנו לא מאפשרים לאיראן להתבסס צבאית בגבולנו עם סוריה. זוהי מדיניות שקבעתי לפני שנים, אנחנו מחזיקים בה בעקביות. שנית, לבנון וחיזבאללה יישאו באחריות לכל התקפה שתצא משטח לבנון נגדנו. שלישית, צה"ל ערוך לכל תרחיש".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2007271728' autoplay='0' credit='הקבינט הביטחוני, טלגרם' desc='' kid='1_gogzspo2' duration='26'']

ההיתקלות בגבול הצפון השפיעה גם על הבורסה בתל אביב. ב-15:40, כמה דקות לאחר הדיווחים הראשוניים על התקרית, נרשמה במדד ת"א 35 ירידה חדה בנתונים. בהמשך, זמן קצר לאחר שצה"ל עדכן כי אין נפגעים באירוע, הבורסה חזרה לעליות לקראת סיום יום המסחר.

זירת התקרית בהר דב
זירת התקרית בהר דב

הרקע למתיחות בין ישראל לחזבאללה הוא, כאמור, מותו של עלי כאמל מחסן ג'ואד, אחד מפעיליו הצבאיים של הארגון, אשר נהרג כתוצאה מתקיפה שיוחסה לישראל בשבוע שעבר בשדה התעופה הבין-לאומי של דמשק. מאז מותו, החלו תחנות הטלוויזיה של חזבאללה לשדר איומים כלפיי ישראל.

ביום שבת דיווח ערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני כי ישראל העבירה מסר לחזבאללה באמצעות האו"ם, שבו הזהירה את ארגון הטרור מפני ההשלכות שיהיו לפיגוע נקמה בתגובה למקרה. עוד דווח כי ישראל מסרה שלא ידעה על הימצאו של הפעיל שנהרג באזור התקיפה, וכי הוא לא היה יעד התקיפה. לפי הגורמים שצוטטו בערוץ, חזבאללה קיבל את מסריה של ישראל אך הבהיר כי הוא דוחה אזהרות או איומים מצידה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2007271733' autoplay='0' credit='אנשי הדממה, חדשות מתפרצות' desc='' kid='1_zuz7qy4t' duration='6'']

אותם גורמים מסרו לערוץ כי "צה"ל נקט בצעדים על הגבול עם לבנון, לאחר שהבין שחזבאללה כבר החליט להגיב". בנוסף ציינו כי צה"ל ניטר תנועה רבה של פעילי חזבאללה – אך לא הצליח לדבריהם לקבוע את אופן התגובה של הארגון.

הר דב בגבול לבנון
הר דב בגבול לבנון | צילום: חדשות 13