"רגע של ניצחון": ניצולת שואה הפעילה את הצפירה יחד עם נכדתה

נכדתה של אידה בראונשטיין, סמל איה, משרתת כמפעילת התראה בפיקוד העורף. היום זכו השתיים לרגע משפחתי מיוחד, כשאידה לחצה על הכפתור שהשמיע את הצפירה ברחבי ישראל. "זוהי סגירת מעגל עבורנו"

זמן צפייה: 05:17

הצפירה הארצית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה הופעלה הבוקר (חמישי), על ידי ניצולת השואה אידה בראונשטיין, תושבת כפר סבא בת 78. אידה הגיעה לחמ״ל ההתרעה של פיקוד העורף, בו משרתת נכדתה סמל איה בראונשטיין כמפעילת התרעה - ולחצה על הכפתור שהשמיע את הצפירה בכל רחבי הארץ.

כשהשואה החלה, אידה עוד לא נולדה. לאחר שאמה הופרדה מאביה ונשלחה למחנה ריכוז, היא ילדה את אידה - שחלתה במחלה קשה כתוצאה מהקור העז. אידה שרדה את המחלה, ולקראת סוף המלחמה הגיעה יחד עם אימה לעיירה קטנה והרוסה בשם נובוסליצה, שבאוקראינה. בזכות מכירת לביבות לחיילים הרוסים, הצליחו השתיים לשרוד.

כתבות נוספות בנושא:

סא"ל אילן יצא עם אביו למסע בפולין: "מצדיע לך על היותך אדם"

הנחת זרים והקראת שמות הנספים: החלו אירועי יום הזיכרון לשואה

זיכרון להמונים: כך עברה הנצחת השואה מהמוזיאון לסלולרי

הפעלת הצפירה על ידי ניצולת השואה אידה בראונש ונכדתה סמל איה בראונשטיין
הפעלת הצפירה על ידי ניצולת השואה אידה בראונש ונכדתה סמל איה בראונשטיין | צילום: דובר צה''ל

באותה עיירה פורסמו מדי יום רשימות האנשים שנודע כי נשארו בחיים, כשיום אחד פורסם שמו של אב המשפחה. בסוף המלחמה האם הצליחה ליצור עימו קשר, וסיפרה לו כי נולדה להם בת. עם תום המלחמה התאחדה משפחה - ולאחר כמעט עשור עלתה ארצה.

בישראל הצליחה אידה לגבור על חוויות העבר ולהקים משפחה. את בעלה, ראובן בראונשטיין, פגשה לראשונה כאשר עבדו יחד במושב גן חיים. ראובן נולד ברומניה ושרד גם הוא את השואה. הם התחתנו ונולדו להם ילדים ונכדים, בהם איה.

כאשר הגיעה עם נכדתה לחמ"ל ההתרעה סיפרה אידה: "הגעתי ארצה בגיל 17, רציתי מאוד להתגייס, אך לא יכולתי". לדבריה, "הפעלת הצפירה ביום השואה יחד עם נכדתי מהווה עבורי רגע היסטורי - רגע של ניצחון. אני מודה לכל החיילים המגנים על המדינה במסירות נפש, בזכותם המדינה ממשיכה להתקיים ובכך אנו מגשימים את חזון העם היהודי".

סמל איה בראונשטיין, תיארה את תחושותיה נוכח האירוע המרגש ביחידה שבה היא משרתת: "מאז שאני זוכרת את עצמי יום השואה תמיד היה יום מאוד מרגש בבית שלי, והשנה על אחת כמה וכמה. סבתא שלי היא אישה מאוד מיוחדת, היא המודל לחיקוי שלי". לדבריה, "אני מעריצה את הדרך שבה היא ניווטה את חייה. אני שמחה שהזכות הזו נפלה בחלקנו, זוהי סגירת מעגל וניצחון גדול עבורנו", הוסיפה.