מהנדס בית הכנסת בגבעת זאב: "המבנה ראוי, גם אם אין טופס 4"

בשיחה עם חדשות 13, יועץ הבטיחות טען כי הטריבונות שאושרו על ידו הוגבהו באופן לא תקין על ידי משתתפי האירוע. בכיר במועצה שנחקר: "האתר היה סגור עם סרט משטרתי, אך הוא נקרע והועלם"

זמן צפייה: 03:42

יומיים לפני האסון בבית הכנסת בגבעת זאב, המהנדס א', יועץ הבטיחות של המבנה המדובר, הגיע למקום כדי לקבוע אם אפשר לקיים בו אירוע המוני. בשיחה עם חדשות 13, טען א', שנשכר על ידי חסידות קרלין, שהטריבונות לא היוו סכנה. אלא שיומיים לאחר מכן, ביום האירוע, תמונת המצב השתנתה.

"המקום היה מסודר. ביום שישי, כמהנדס, אני ראיתי את הטריבונות. הייתה לי איזו הערה, אבל מבחינת היציבות שלהן הן היו בסדר גמור", אמר א'. אלא שאז הוסיף: "מסיבה כזו או אחרת, ביום ראשון הם החליטו להגביה את הטריבונות הקיימות. הם התקינו לבדם את הטריבונות האלה. כנראה שהיו חסרים שם אלמנטים, ואף אחד לא בדק את הדברים. הכשל הבסיסי נגרם מזה שבוצעה תוספת". לדבריו, "אף אחד לא אישר" את הטריבונות שבנו החסידים בעצמם.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

ביידן שוחח עם נתניהו: "מצפה לראות רגיעה משמעותית עוד היום"

מטחים כבדים לדרום והשפלה; חוסלו 4 מחבלים שעמדו לשגר רקטות

130 אלף משרות פנויות במשק – המספר הגבוה ביותר מזה 12 שנים

טריבונות לא חוקיות
בניית הטריבונות טרם האסון בגבעת זאב

המהנדס א', הוא אחראי הבטיחות של המבנה כולו ולא של הטריבונות. וזאת, כאשר הכניסה למבנה אסורה, אלא שהקבלן ואשני החסידות ביקשו ממנו אישור כניסה חד-פעמי, רק לערב שבועות. "המבנה הזה הוא בתהליך של בנייה, אין אישור לאכלס את המבנה ולכן הוא פסול ואסור לעשות שם שום דבר", אמר המהנדס, אך אחר כך הוסיף: "אבל העולם לא מתנהל ככה, בעוד שגם במבנים שעדיין אין להם טופס 4, מקיימים אירועים".

עוד מדבריו של א': "כשבאים גם אליי, אני נותן אישור לקיום אירוע לערב אחד, ואני מנחה את כל סידורי הבטיחות הנדרשים, מבלי להכנס לכל הצד של הרישוי, האישורים וכו'". כלומר, יועץ הבטיחות התעלם מהאיסור המפורש לקיים אירוע במקום. את הדברים האלו אמר אמש א' לחדשות 13, ואילו היום הוא נחקר באזהרה, בעיקר על קביעתו כי "אני אישרתי שהמבנה יכול לשמש לאירוע מבחינת המבנה. כאיש מקצוע, המבנה היה ראוי לאכלס את האירוע, בלי קשר אם היה טופס 4".

פרט אליו, נחקרו היום במפלג ההונאה של מחוז תל אביב שלושה מאנשי חסידות קרלין, ושניים מבכירי המועצה, בעוד שאחד מהם האשים את המשטרה והחסידות: "לא אושר שום דבר. ידעתי את הכוונה שלהם לקיים את האירוע. רכז הבטיחות פנה למשטרה וסגר את האתר עם סרט אדום-לבן, אך קרעו והעלימו אותו, והמשטרה לא עשתה כלום", אמר פ', בכיר במועצת גבעת זאב שנחקר באזהרה.

חפצים אישיים של נפגעי האסון בגבעת זאב
חפצים אישיים של הנפגעים מאירוע קריסת הטריבונות בגבעת זאב | צילום: דוברות זק''א

בתוך כך, לידי חדשות 13 הגיע תיעוד מהדקות שלפני קריסת הטריבונה, בו ניתן לראות את המנחה יונתן רובינשטיין, שראה לנגד עיניו אסון מתקרב, מזהיר את הקהל: "המבנה עדיין לא הושלם. כל מי שצועד במדרגות, עליו להיזהר ולבחון כל צעד, שלא תהיה סכנה".

שלשום הובאו למנוחות הקורבנות של המחדל: מאיר גלויברמן, בן 13, ומרדכי בנימין רובינשטיין, בן 23 - שניהם מביתר עילית. בימים הקרובים צפויים להיחקר באזהרה בכירים בחסידות ובעירייה בחשד להמתה בקלות דעת.