מבוכה לרבנות: סרבן הגט שהסכים לוותר לאחר שנענש - חזר בו

אחרי שאמו הובאה לקבורה, החסיד האמריקני שמעגן את אשתו כעשור, החליט להמשיך בסירובו להעניק לה גט. זאת למרות שהסכים לציית לבית הדין, לאחר שהרבנות הורתה לא לאפשר לו שירותי קבורה

זמן צפייה: 01:18

החסיד, סרבן הגט מארצות הברית, שמעגן את אשתו כבר יותר מעשור, החליט היום (רביעי) להמשיך למנוע מאשתו גט לאחר שאמו הובאה לקבורה. זאת, אחרי שאתמול הודיעה הרבנות כי התקבלה הסכמתו להעניק את הגט כדי לאפשר את קבורת אמו, שהתעכבה במטרה ליצור עליו לחץ מצד בית הדין הרבני.

הרב הראשי לישראל, דוד לאו, הורה אתמול לחברה קדישא שלא לאפשר את קבורת אמו של הסרבן, חסיד תושב ארצות הברית. בעקבות התערבותו של הרב, הבעל המעגן הודיע כי יציית לבית הדין וייתן גט לאשתו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עלייה של 5% בשיעור הגירושים; 150 עגונות קיבלו אשתקד גט

החלטה תקדימית: סרב לתת גט במשך 20 שנה – והורשע בפלילים

בעלה של עגונה במשך 21 שנים ירצה מאסר: "אמר שלא מגיע לי כבוד"

הרב הראשי דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו | צילום: החדשות 13

מהרבנות הראשית נמסר כי הצדדים הגיעו להסכמה שבמסגרתה הופקדה התחייבות המגובה בערבות כספית בבית הדין, כי הבעל המעגן יגיע לדיון בהקדם בבית הדין ויציית לפסקיו. בשל כך הוחלט כי האם תובא לקבורה.​

בחודש אפריל הרשיע בית משפט השלום בירושלים סרבן גט בעבירה פלילית בגין הפרת הוראה חוקית – לאחר שלא נתן גט לאשתו במשך יותר מ-20 שנים. הנאשם, מאיר גורודצקי, ישב במאסר במשך כ-18 שנים לאחר שסירב שוב ושוב לתת גט לאשתו, גם כאשר בית הדין הפעיל עליו אמצעי כפייה.

"ההליך הוא המקרה הראשון שבו הוגש אישום נגד סרבן גט בשל עבירה של הפרת הוראה חוקית, וזאת על פי הנחייתו של פרקליט המדינה משנת 2016", נכתב בהכרעת הדין. "במשך הזמן הארוך בו מפר הנאשם את צו הגט, והעובדה שגם 18 שנות מאסר לא הביאו אותו לציית לצו הגט, מייחדים את המקרה ומצדיקים הגשת כתב אישום, גם אם אין מדובר בצעד שגרתי".

האומץ להיפרד
האומץ להיפרד | צילום: פוטוליה

השניים התחתנו בשנת 1992, ושש שנים לאחר מכן האישה ביקשה להתגרש והגישה לבית הדין הרבני בירושלים תביעה למתן גט. משסירב, הוחלט להכניס אותו למאסר, במהלכו הוחמרו מעת לעת תנאי כליאתו. גורודצקי הועבר לבתי סוהר עם אסירים אלימים, נשללו ממנו זכויות שונות והוא אף הוחזק בתנאי בידוד לפרקי זמן ממשוכים. במשך השנים, האישה ניסתה לעקוף את סירובו של הבעל לתת לה גט, כשהתייאשה והחליטה לוותר על הגט ולסיים את מערכת היחסים עמו - ומצאה פתרון בכך שבית דין פרטי ביטל את נישואיה.

לדברי הנאשם, אשתו לא גוירה כהלכה ולכן הנישואין אינם תקפים, ומכאן שלא היה חייב לתת לה גט. גורודצקי טען כי אשתו מנסה להוציא ממנו כספים ורכוש בדרכי מרמה וכי זייפה מסמכים לשם כך. השופט כתב בהכרעת הדין כי גם אם היה מקבל שהנאשם "סבר באמת ובתמים כי פסק הדין שגוי וכי אינו חייב לתת גט, חובתו של אדם לציית להוראה חוקית אינה מסויגת רק להוראה אשר האדם מסכים איתה, אלא גם – ובעיקר – להוראה שהוא חולק עליה".