האלימות בחברה הערבית: "חוסר הביטחון גורם למאבקי כוח פנימיים"

עלי ג'רושי, מראשי משפחת פשע ברמלה, התייחס למקרי הרצח הרבים במגזר: "אם לא נגן על עצמנו, אף אחד לא יעשה זאת" • רה"מ וארדן סיכמו על הקצאת כוחות נוספים והגברת אכיפה כדי להילחם בתופעה

זמן צפייה: 05:22

האלימות בחברה הערבית: השייח עלי ג'רושי, מראשי משפחת פשע ידועה ברמלה ומי שמשמש בורר בעולם התחתון, תקף בריאיון ל"שש - אמנון לוי" את מדיניות המדינה והמשטרה כלפי אזרחיה הערבים ואמר: "מצב החיים במדינה גורם לחוסר הביטחון. כל אחד צריך להוכיח שהוא חזק, וזה גורם למאבקים פנימיים".

"אין לנו גב. התחושה במגזר היא שאם לא נגן איש איש על עצמו, אף אחד לא יעשה זאת עבורינו. לא רק המשטרה אשמה בכך, אלא גם המדיניות של מדינת ישראל שנתנה לערבים להרגיש שאין לנו גיבוי", אמר השייח, והוסיף: "זה קורה כי אנשים מרגישים שאין חוק שמגן עליהם - אז הם לוקחים את החוק לידיים".

השיח' עלי ג'רושי, מראשי משפחת ג'רושי ברמלה
השיח' עלי ג'רושי, מראשי משפחת ג'רושי ברמלה | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"נלחמים על הזכות לחיים": נמשך המאבק נגד האלימות במגזר הערבי

"דם ילדינו אינו זול": מאות מוחים נגד האלימות במגזר הערבי

שברו השמשה באלה וירו אל הרכב: 4 יואשמו ברצח בקלנסווה • תיעוד

עוד הסביר ג'רושי כי התחושה של ערביי ישראל היא שהם לא שייכים. "אם ערבי ישראלי מגיע לשטחים - הוא נחשב בוגד. כשאנחנו מסתובבים כאן בארץ, אנחנו נחשבים בוגדים גם כן". כמו כן, התייחס ליחס המשטרה אל החברה הערבית ואמר: "המשטרה נכנסת לאזורים שלנו ומה היא עושה בעצם? היא לא מתקנת, היא רק מענישה. המשטרה מגיעה רק כדי לעצור אותנו". בהתייחס לשאלה כיצד היה מסביר ליהודים את האלימות במגזר הערבי, אמר: "כל אדם שיבוא ויחיה ברמת החיים של הערבים, יהיה גם הוא אותו הדבר כמונו".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב עם השר לביטחון הפנים ומ"מ המפכ"ל מוטי כהן וסיכם עימו על הקצאת כוחות נוספים והגברת האכיפה כדי להמשיך להיאבק בתופעת האלימות.

נתניהו קורא להנהגת הציבור הערבי לנהוג באחריות ולשתף פעולה עם הרשויות במטרה להביא לשינוי מהותי במצב. כמו כן, רה"מ קורא לציבור להימנע מהפעלת כל סוג של אלימות במסגרת המחאה. לדבריו, "על כולנו לפעול באחריות ובשיתוף פעולה כדי להילחם באלימות".

הפגנה בכביש 65
הפגנה בכביש 65 | צילום: חדשות 13

ברשימה המשותפת הגיבו לדברי ראש הממשלה. יו"ר המפלגה, איימן עודה, אמר הערב: "המבחן של כל ההצהרות הוא החלטת ממשלה לתוכנית מערכתית למאבק באלימות, ושתתחיל ליישם אותה לאלתר. לא ייתכן ש-20% מהאוכלוסייה חייבים לשבור את הכלים ולחסום כבישים כדי שהממשלה תתחיל לטפל בבעיה שגובה את חייהם של חפים מפשע כבר שנים ארוכות. אני קורא למשטרה לנהוג במפגינים כאזרחים ולא אויבים. נעשה כל מה שנדרש כדי לחיות בחברה ללא נשק".

יו"ר הסיעה, אחמד טיבי, הגיב אף הוא ואמר: "בוקר טוב אליהו. אחרי ימים של שתיקה מול מעשי רצח והפגנות בכל הארץ נזכר נתניהו להוציא הודעה כדי לצאת ידי חובה. נפגשנו איתו, ראשי המשותפת, בשנת 2015 והוא הבטיח הרים וגבעות וכמובן שכח לקיים. נתניהו כראש ממשלה אחראי על שפיכות הדמים והשתוללות הנשק והכנופיות אבל אפשר לומר כי המחאה של הציבור מתחילה לגעת גם במי שחשבו שאני חצר אחורית ודמנו סמוק פחות".

חברי הרשימה המשותפת במג'ד אל כרום
חברי הרשימה המשותפת במג'ד אל כרום

המחאה נגד האלימות במגזר הערבי

אתמול דנה ועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי בצעדים להמשך המחאה על העלייה במקרי האלימות בחברה הערבית. בדיון נקבע כי ביום חמישי הקרוב תצאנה שתי שיירות מכוניות אל משרדי הממשלה בירושלים - ממג'ד אל-כרום שבצפון ומצומת שוקת בדרום.זאת, לאחר ששבוע שעבר הפגינו עשרות אלפי בני אדם בעקבות אירועי הרצח בחברה הערבית.

המפגינים התאספו על כביש 85 שבצפון הארץ, חסמו אותו והרימו שלטים שבהם נכתב "אלימות היא לא הדרך" ו"לא נולדנו כדי למות". במהלך היום קיימו במגזר הערבי שביתה שאליה הצטרפו מערכת החינוך ביישובים הערביים והרשויות המקומיות.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191004-1343' autoplay='0' credit='' desc='ח"כ עודה בהפגנת המגזר הערבי' kid='1_j6ethlcm' duration='27'']

13 חברי הכנסת מהרשימה המשותפת הצטרפו לשביתה ונעדרו היום מטקס ההשבעה החגיגי בכנסת. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה: "אנחנו לא מחרימים את הישיבה בכנסת, אבל אנחנו רוצים להיות בקרב בני עמנו. כלומר זו לא החרמה אידאולוגית, אלא פשוט מאוד, לא יכול להיות שהציבור שלנו סוגר כבישים ראשיים במטרה להביא ביטחון לרחובות ואנחנו נמצאים במשכן הכנסת".
יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, השתתף באחת ההפגנות ואמר כי "אנשים מבקשים את הדברים הכי בסיסיים - לחיות בביטחון אישי". "המטרות מאוד ברורות - יש כנופיות פשע מאורגן, יש נשק בלתי מורשה ויש פרוטקשן", הוסיף עודה. "אנחנו מבקשים מהממשלה לפעול מיד ביד של ברזל. אנחנו רוצים לחיות בחברה ללא נשק".