"הכול שטויות": המתקשרים צוברים פופולריות - ואיתם גם ההונאות

לא מעט פרשות נחשפו בארץ ובעולם בהן מסיטיקנים הורשעו בהונאה, ועדיין השרלטנות בתחום פורחת. זאת, בין היתר כיוון שלא נדרש רישיון על מנת לעסוק בו. "זה לא המקום שבו הייתי מחפש את האמת"

זמן צפייה: 08:11

למסע בין הקמעות, המספרים והטקסים בעולם התקשור, יש גם צד אחר. בעולם וגם בארץ נחשפו לא מעט פרשות בהן מיסטיקנים שהונו לקוחות נתפסו והורשעו, ובכל זאת - השרלטנות בתחום פורחת. צעירה שנעקצה על ידי מתקשרת סיפרה לחדשות 13: "רציתי להתייעץ בעניין תעסוקה. כשהתקשרתי הם אמרו לי מראש לשלם בסביבות ה-1,500 שקלים. קבעו לי שיחת טלפון איתה, היא סיפרה סיפור והיא לא אפשרה לי להגיב. בסיום השיחה היא פשוט ניתקה את הטלפון. אל תאמינו לדברים האלה. חבל על הכסף שלכם. אל תלכו למתקשרים, לא למגדות עתידות, ולא לקוראות בקפה, הכל שטויות במיץ עגבניות".

פרופ' יורם יובל, פסיכיאטר, חוקר מוח ומרצה, טוען כי אחת הבעיות נובעת מכך שמתקשרים אינם נדרשים לרישיון: "אם אני אזיק לפציינט שלי, יבוא משרד הבריאות ובצדק ויקח לי את הרישיון. האנשים האלה אין להם רישיון, לכן הם יכולים לפגוע במי שהם רוצים. מי שמת, לא מדבר איתנו. מי שמת הוא מת. הוא נמצא בתוך הלב שלנו, אנחנו יכולים להתחבר לזיכרון שלו. אבל שאני אשלם לבן אדם זר כסף כדי שיגיד לי מה אבא שלי רוצה להגיד לי? אני אשפזתי אנשים על פחות מזה. יכול להיות שיש חלק קטן מזה שבאמת מאמינים במה שהם עושים רוב האחרים, לעניות דעתי, שרלטנים. המדע מבין מעט מאוד, אבל בשטויות המדע מבין – זה שטויות".

לכתבות נוספות בנושא >> 

"יש ביקוש לתחום": כך לומדים הישראלים כיצד להפוך למתקשרים

"אני רואה רוחות": כך כבשו המתקשרים את תודעתם של הישראלים

המתקשרים
המתקשרים | צילום: חדגשות 13

אבל האם כל מתקשר הוא בהכרח שרלטן? תלוי את מי שואלים. מתקשרים שעובדים בתחום טוענים כי ישנם אנשים שמנצלים מצוקות של אנשים, ושיש הרבה שרלטנים ש"לא עושים כבוד" עבורם. יריב אפרת, מתקשר בעצמו, טוען כי "מתקשרים שהם לא אמינים עשו קורס קצר בשפת גוף. לומדים את השפת גוף וקל מאוד להגיד לבן אדם את מה שהוא רוצה לשמוע". לעומתם, ד"ר אדם קלין אורון, אנתרופולוג של הדת, מכון ון ליר בירושלים טוען כי "רובן מרגישות שבאמת נכנסת בהן ישות ובאמת מעבירה מסרים לעולם, הן לא מעמידות פנים. אני לא חושב שיש ישויות שניתן לדבר איתן, אבל אני בטוח שיש אנשים שהאמונה הזאת עושה להם טוב".

אמן החושים נמרוד הראל, הסביר בדיוק איך זה עובד: "אם עכשיו אני אגיד מאה דברים שהם לא נכונים עליך, ופתאום באחד מהם אני אצליח לקלוע, אתה תשכח מכל המאה ואתה תזכור את האחד. מתקשר עושה מה שנקרא 'פישינג'. הוא זורק לך, והוא רואה למה אתה מגיב. פתאום כשמגיבים למשהו, שוכחים מכל המאה פעמים שהוא זרק את החכה ולא העלה כלום, וברגע שיש לו את זה הוא מתחיל לפתח את זה ואתה אומר לעצמך 'וואו, איך הוא ידע'. אתה בעיקר הולך לקבל מזור לכאבים שלך. לגבי האמת, זה לא מקום שבו הייתי מחפש את האמת".