מחאת החקלאים יצאה לדרך: חוסמים צמתים מרכזיים ברחבי הארץ

עשרות חקלאים מרחבי הארץ חוסמים צירים מרכזיים בעזרת פיזור תוצרת חקלאית, במחאה על הרפורמה בתחום הייבוא שמבקש משרד האוצר להעביר. ליברמן: "השלכת ביצים, פירות וירקות לא תטיב עם הצרכנים"

זמן צפייה: 03:44

עשרות חקלאים החלו הבוקר (חמישי) לחסום צמתים מרכזיים ברחבי הארץ, במחאה על הרפורמה בתחום הייבוא שמבקש משרד האוצר להעביר. המפגינים חוסמים את הצירים בעזרת תוצרת חקלאית, וקוראים לממשלה לא להעביר את התוכנית שתקטין את המסים על ייבוא. מספר פוליטיקאים צפויים להגיע למוקדי ההפגנות. מטעמם של המפגינים נמסר: "האם שווה להרוס את מפעל ההתיישבות ולפגוע אנושות בחקלאים הישראלים - וכל זה בשביל חקלאי ארדואן?".

בין הכבישים שנחסמו: כביש 65 צומת מגידו לשני הכיוונים, כביש 89 צומת כברי בשני הכיוונים, כביש 4 צומת הרא"ה לצפון, כביש 40 צומת בילו לשני הכיוונים, כביש 25 צומת גילת בשני הכיוונים, כביש 90 צומת עין יהב בשני הכיוונים.

[brightcove_iframe video_id='news-news-flash-part-217290931' autoplay='0' credit='' desc='שבירת ביצים על הכביש' poster='' kid='1_amb6zcdj' duration='43']

החקלאים מפגינים בעקבות הכרזת שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר על קידומה של תוכנית רוחבית לענף החקלאות, במסגרתה תוגבר התחרות בענף באמצעות הפחתת מכסים רוחבית עבור כל מוצרי הפירות והירקות - בהתאם למתווה הדרגתי ויופחתו מיידית המכסים על אבוקדו, שום, אפונה, שעועית תאנים, אננס ארטישוק ועוד.

בענף הביצים יינתן פטור מיידי ממכס על הייבוא, דבר שמעורר זעם ומחאה קשה בקרב החקלאים בתעשיית הלולים. לפי התוכנית תינתן תמיכה ישירה לחקלאים על כל ביצה עם עדיפות לאזורי הפריפריה, ובנוסף יינתנו מענקי חדשנות והשקעות למגדלים על מעבר ללולים מודרניים.

על פי שרי האוצר והחקלאות, "התוכנית צפויה להגביר את התחרות בענף החקלאות, להגדיל את מגוון המוצרים ולהוזיל את מחירי הפירות, הירקות והביצים לצרכן. תכנית זו תוביל לחיסכון של 2.7 מיליארד שקלים בשנה. התוכנית כוללת חבילת תמיכה רחבה בחקלאות הישראלית".

יש לציין כי הרפורמה צפויה להיתקל בקשיים גם בתוך הקואליציה. סגן שר הביטחון אלון שוסטר (כחול לבן), שהיה שר החקלאות, אמר בריאיון לגל"צ כי מפלגתו לא תצביע בעד התוכנית שהוצגה. בנוסף, ‏ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) הגיעה לאחד המוקדים בצפון ואמרה: "רפורמה עושים רק בשיתוף ולא בהנחתות. אסור להנחית גזרות שייגרמו לקריסת ענפים או סגירת משקים חקלאיים. לא ניתן יהיה תקן זאת בעתיד ולכן זה הזמן להתכנס לדיונים מרתוניים ולהגיע להבנות. בלי חקלאות אין ציונות, זאת לא קלישאה - אלו העובדות".

ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, מסר: "ממשלת ישראל מחפשת כל פעם מחדש את השעיר לעזאזל לבעיות יוקר המחיה שהיא עצמה יוצרת. פתיחת השוק לייבוא היא מכת מוות לחקלאות הישראלית".

שר האוצר, אביגדור ליברמן, התייחס למחאת החקלאים ואמר כי הם בוחרים "שלא להתמקד בגופו של עניין" וכי "השלכת ביצים, פירות וירקות על הכבישים תוך חסימת הדרכים לא תטיב עם הצרכנים אלא רק תפגע בהם בדרכים נוספות".

בתוך כך, בדיון על סוגיית נתב"ג שהתקיים בוועדת חוקה, שרון אלרעי פרייס אמרה כי מדינות נוספות בדרך להיות אסורות לפי המודל של משרד הבריאות, וביניהן יוון ואיטליה. לדברי פרייס, "אנחנו בודקים מודל חדש - הבריטי, "במהלכו תתקיים בדיקה נוספת 3 ימים אחרי הנחיתה מבלי בידוד למחוסנים". עם זאת אומרת פרייס, "עד שלא ייכנס מודל חדש, מדינות ימשיכו להיכנס לרשימה השחורה".

במקביל, ראש הממשלה נפתלי בנט מסר כי מתקיים שיתוף פעולה עם משרדי הבריאות והחינוך, לטובת "מתווה בטוח לפתיחת שנת הלימודים, כך שיתאפשר למערכת החינוך לפעול באופן סדור ואחראי".