אל תעבדו עלינו: האמירות הבעייתיות שהדהדה המשטרה על ההפגנות

זה התחיל בניצב ידיד שטען שהמפגינים שמאלנים, המשיך בתנ"צ שומר שהאשים אותם בגזענות, והשיא הגיע אמש - כשסנ"צ שגיב טען שהם מחלקים גז פלפל. אלו רק חלק מהמסרים הלא מדויקים שהפיצה המשטרה

זמן צפייה: 02:42

הטענה של קצין משטרת ישראל סנ"צ זיו שגיב על תנועת "קריים מיניסטר", אותה הביא אמש (שבת) בריאיון לחדשות 13 והתגלתה לבסוף כטענה שאינה נכונה, היא המשך ישיר לשורה של התבטאויות והודעות לתקשורת של קציני משטרה, שכמה מהן התגלו כשקריות.

תחילה היה זה ניצב דורון ידיד, מפקד מחוז ירושלים, שטען כי המפגינים בבלפור משתייכים למחנה השמאל - זאת למרות שהמפגינים לא כינו את עצמם כאנשי שמאל, אלא אנשים שנאבקים נגד כהונת נאשם בפלילים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עוד טלטלה באוצר: המנכ"לית קרן טרנר פורשת מתפקידה

דיון בוועדת החוקה: "נבחן חתונות במגבלת התקהלות של 20 איש"

אדלשטיין נגד האוצר: "דורש פיצוי מלא לעסקים, לא דמי כיס"

קצין המשטרה ניסו גואטה | צילום: חדשות 13

אחריו היה זה מפקד מרחב ציון תנ"צ עופר שומר, שהאשים את המפגינים בגזענות. "הם מציגים את עצמם כאדוני הארץ, חלקם הקטן, והם יגידו לנו לכאורה מה לעשות". וזו לא רק השפה בה בוחרים השוטרים להשתמש. משטרת ישראל, כאמור, נפלה לא פעם בשיקוף האמת.

אז אומנם המשטרה נערכה תקשורתית לאירועי ההפגנות ולהתמודדות עם הקורונה עם קצינים שמתראיינים בשטח וצי של דוברים שנשלחים דרך קבע לאולפני הטלוויזיה, הבעיה היא שבהיעדר הנהגה - הקצינים יוצאים במסרים בעייתים. כך, למשל, בסוף יולי הודיעה המשטרה שבהפגנות נתפס חולה קורונה - אלא שאז הסתבר שזה לא קרה.

מעצר מפגין במחאה נגד רה''מ בתל אביב
מעצר מפגין במחאה נגד רה''מ בתל אביב | צילום: רויטרס

או לדוגמה, המקרה של סנ"צ ניסו גואטה, כאשר מייד לאחריו הודיע תנ"צ שומר כי "יש שני תוקפים שנעצרו, שתקפו את ניסו - ואחד מהם הודה שתקף". העניין הוא שהעצור כלל לא הודה - ובכלל לא היה צורך בהודאה שלו, זאת משום שהוא אכן תועד שולח ידו לגואטה - אבל לא מכה אותו.

השיא, כנראה, היה אמש. אז, כאמור, סנ"צ זיו שגיב טען בשידור - למרות שהוזהר כי אולי מדובר ב"פייק ניוז", כי תנועת "קריים מיניסטר" הנחתה את פעיליה להצטייד בגז פלפל ובשוקרים לקראת ההפגנות נגד ראש הממשלה. לאחר השידור התברר כי מדובר בהודעה שקרית - שוב.