שבחים לאיסלנד וברכות מהמלך: כך הגיבו בעולם לאירוויזיון

התחרות משכה את תשומת הלב העולמית, שעסקה במחאות פוליטיות שנרשמו באירוע, כמו גם בהופעתה של מדונה, שכונתה "עינוי". מלך ומלכת הולנד בירכו את הזוכה • איזו מדינה העניקה לישראל דוז פואה?

זמן צפייה: 03:43

ההפקה המרהיבה של תאגיד השידור "כאן" הסתיימה אמש (שבת) בניצחונו של הזמר ההולנדי, דאנקן לורנס, בתחרות האירוויזיון. התחרות, שזכתה בארץ לרייטינג גבוה של 38%, לא משכה רק את תשומת לבו של הקהל הישראלי אלא גם עמדה במרכז תשומת הלב העולמית, ובפרט באירופה כמובן.

בהולנד, שזכתה כאמור בתחרות עם 492 נקודות ותזכה לארח בשנה הבאה את האירוויזיון באמסטרדם, ההתרגשות סחפה את ההמונים - ואף חלחלה לדרגות הגבוהות ביותר של משפחת המלוכה. מלך ומלכת הולנד בירכו את לורנס על זכייתו. "אנחנו גאים בדאנקן לורנס, שכבש את אירופה באמצעות האיכויות המוזיקליות שלו, השיג זכייה להולנד בפעם הראשונה זה 44 שנים והביא את פסטיבל הזמר להולנד בשנה הבאה", צייץ עמוד הטוויטר הרשמי של המלך ווילם-אלכסנדר והמלכה מקסימה.


גם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה התייחס להופעתו של לורנס, וכינה אותה "שמימית ועוצמתית". רוטה הוסיף ושיבח את הדרך שבה "דאנקן הפך למציאות את חיבתם של סוכני ההימורים". ההתרגשות ניכרה גם אצל מגישת השידור ההולנדית, שסרטונים שלה צורחת באושר עם היוודע הזכייה נפוצו בטוויטר.

ב"טלחרף" ההולנדי נכתב בכותרת הראשית שהאירוע לא ייערך בהכרח באמסטרדם. בדומה לישראל, בתקשורת ההולנדית נערך כעת דיון על מיקום האירוויזיון בשנה הבאה, ועל תקציבו. "יהיה צורך לחשוב מי ישלם על זה", נכתב.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190519-0948' autoplay='0' credit='' desc='השדרנית ההולנדית מתרגשת בעת הצפייה בזכייה' kid='1_nwewzem8' duration='23'']

למרות ההתרגשות וההפקה המורכבת, רבים מהצופים דווקא הקדישו תשומת לב רבה לתקריות הפוליטיות שנרשמו במהלך האירוע, כאשר שניים מרקדניה של מדונה עלו על הבמה, כשהם אוחזים ידיים, כשאחד מציג את דגל ישראל על גבו והשני לובש שלט ועליו דגל פלסטין בחזית גופו. המשתמשים בטוויטר שיבחו את חברי המשלחת האיסלנדית, שהניפו בחדר האמנים את דגל פלסטין. עם זאת, היו גם כאלו שיצאו נגד הבעת העמדה הפוליטית, שאינה נהוגה באירוויזיון. כך למשל, כתבה משתמשת אחת: "להקת ה-BDSM של איסלנד מאשימה את ישראל באפרטהייד - איפה עוד במזרח התיכון הם היו יכולים לבצע את המופע הגרוטסקי שלהם? איפה עוד הם היו יכולים לנופף בדגל הגאווה בפני המצלמה? דיסוננס קוגנטיבי!".

עוד משכה את תשומת לב המנגישה לשפת הסימנים שתרגמה את השיר של משלחת איסלנד.

המשלחת האיסלנדית לאירוויזיון הניפה דגלי פלסטין

אנשים רבים בטוויטר פרסמו ממים שהתבדחו על חלקים במופע. אחת התמונות שזכתה לפרשנויות רבות היא ההופעה המשותפת של זוכי העבר באירוויזיון, שכמה משתמשים טענו שהיא מזכירה את הפמליה המתלווה לדורותי במסעה ב"קוסם מארץ עוץ", אחר השווה אותם לאוונג'רס האירופים.


במקרים אחרים, לעגו המשתמשים לגרמניה, שקיבלה אפס נקודות בהצבעת הקהל.


בעיתון ה"גרדיאן" הבריטי התייחסו להופעתה של מדונה, וכינו אותה "עינוי". "מדונה הייתה צריכה להישאר בבית", נכתב בעיתון. "לא רק השיר שביצעה היה מזויף, אלא כל החלטתה להשתתף באירוע". בעיתון הביעו אכזבה מכך שבריטניה הגיעה למקום האחרון בתחרות בפעם הרביעית ב-16 השנים האחרונות.

אירוויזיון 2019: שניים מרקדניה של מדונה הציגו את דגלי פלסטין וישראל
אירוויזיון 2019: שניים מרקדניה של מדונה הציגו את דגלי פלסטין וישראל | צילום: באדיבות כאן 11 ו-EBU

השיר "Home" של קובי מרימי, נציג ישראל, מצד שני, הגיע למקום ה-23 מתוך 26 עם 47 נקודות בלבד. רק השופטים של בלארוס העניקו לישראל 12 נקודות ("דוז פואה"). מצביעי הקהל הצרפתים העניקו אף הם למרימי דוז פואה, ואילו מולדובה, קפריסין, גיאורגיה, רומניה וסן מרינו העניקו לישראל את 23 הנקודות הנותרות. הקהל הישראלי התלהב במיוחד מהשיר הרוסי והעניק לו 12 נקודות, בעוד השופטים הישראלים העניקו את 12 הנקודות שלהם להולנד, מנצחת התחרות. גם במקום השני היו חילוקי דעות בין המצביעים בבית לשופטים - האחרונים העניקו את 10 הנקודות שלהם לאיטליה לעומת הקהל שהצביע לנורווגיה.