שמשות מנופצות והמון זועם: הרגע בו הסלימה מחאת יוצאי אתיופיה

ביומיים האחרונים נפצעו 83 אנשים בהפגנות, בהם 47 שוטרים, 26 מפגינים ותשעה עוברי אורח. אך מה שסימל כנראה את אובדן השליטה היה כשהמפגינים הסתערו על רכב שנסע ברחוב חסום - והעלו אותו באש

זמן צפייה: 10:51

הירי בסלמון טקה: 83 אנשים נפצעו ביומיים האחרונים בהפגנות, בהם 47 שוטרים, 26 מפגינים ותשעה עוברי אורח. אך הרגע שסימן את אובדן השליטה היה כאשר כמה מפגינים קפצו על רכב שהתפרץ לרחוב החסום – והכו את שמשת חלונו. שניות אחדות לאחר שחולץ הנהג, כבר עלה הרכב בלהבות.

"עצרתי ברמזור אדום, התחלתי לגלוש קדימה בעדינות בעדינות, ואז כשהוא טיפס לי על האוטו, התחיל לשבור לי את החלון", סיפר הנהג לחדשות 13. "הבנתי שאוקיי זה לא הולך להיגמר טוב, תן גז. אני הרגשתי שהולכים להרוג אותי".

בכל רחבי הארץ, התנגשויות בין המפגינים לציבור הנהגים והנוסעים הפכו אלימות. כמעט כל מי שניסו לעבור את החסימה ולהמשיך בדרכם הותקפו. היו גם מי שהשיבו באלימות למפגינים, התעלמו מהחסימות ודרסו מפגינים. העימותים בין מפגינים לעוברי אורח, האלימות, הצתת המכוניות והנזק, צבעו בלילה את המחאה בצבעים של כאוס.

עוד בחדשות 13:

ארדן: "זו לא הייתה מחאה – אלא גל אלימות"

בתום יום רווי אלימות: הושגה שליטה על מחאות הקהילה האתיופית

מפיקדה עד טקה: התקריות האלימות של שוטרים נגד ישראלים אתיופים

הפגנת יוצאי אתיופיה בת''א
הפגנת יוצאי אתיופיה בת''א | צילום: רויטרס

גדי אפריים, שנפגע מאבן שנזרקה לעברו סיפר: "פתחתי את הדלת ואז קיבלתי מכה בראש, אני לא יודע אם זה מאבן או מיד. ועוד כמה שניות אחרי זה קיבלתי אגרוף בפנים. ראיתי איזה מישהו עם איזשהי אבן בגודל של אגרוף ביד בחלונות האחוריים של הרכב", שיחזר. "הוא שבר גם את שני החלונות. אם היה לי נשק, אני חושב שגם אני הייתי משתמש בו".

כמעט 60 אלף ישראלים נתקעו במשך שעות בפקקי הענק. משפחת חכם הייתה בדרכה לחתונת האח שבנתיבות. יהודה עמד בצומת עזריאלי עם רכבו ועמו חמשת ילדיו, בהם תינוק בן חודשיים שבכה ללא הפסקה. "דפקו לנו על השמשות, עם הילדים, הם מאוד מבוהלים. אנחנו לא יודעים מה לעשות. ארבע שעות כבר תקועים פה".

אבל מנגד, חלק מהמפגינים שהצטרפו למחאה מחו נגד התלונות. "זה אפילו לא מובן שילד בן 18 פשוט לא איתנו, שאנשים בוכים לי פה על פקקים, כשבסופו של דבר אתם חוזרים לילדים שלכם, להורים שלכם, לסבא ולסבתא, לדודים, לכולם, אבל סלמון לא יחזור. הוא לא יתגייס, הוא לא ימצא אהבה, לא יהיו לו ילדים", אמרה לאה, אחת מהמוחות.

מפגינים בצומת עזריאלי - תל אביב
מפגינים בצומת עזריאלי - תל אביב

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אמר הערב בריאיון לחדשות 13 כי מאבק יוצאי אתיופיה הוא מוצדק. "משעות הבוקר אני נמצא בהידברות עם מנהיגי הקהילה האתיופית, עוד לא הגענו למסקנות. הרעיון היה למצוא עוד צעדים שכל יכולים לתרום להרגעת הרוחות. רצינו למנוע תמונות כמו של אתמול. כי זו לא הייתה מחאה - זה היה פשוט גל של ונדליזם ואלימות. ואני בטוח שגם הם מבינים שזה פוגע גם בהם וגם במאבק המוצדק".

ארדן התייחס גם לשוטר היורה ואמר: "ודאי שהפעילות של השוטר מעוררת שאלות קשות. בסיטואציה כזאת שוטר לא אמור להגיע למצב שהוא שולף נשק, ובטח שלא למצב שהוא יורה. אבל השאלה אם זה פלילי או לא היא שאלה לפרקליטות".

בתוך כך, הודיעו מארגני המחאה כי נעתרו לבקשת הוריו של סלמון טקה, וכי החליטו להשעות את קיום ההפגנות עד תום השבעה. החלטה זו הגיעה בתום יום שקט יחסית, כאשר מאות בודדות של מפגינים התכנסו במוקדים ברחבי הארץ, והמחאות התקיימו בעוצמה פחותה בהרבה מהמחאה האלימה שאירעה אתמול.

מאות מפגינים הגיעו לצומת עזריאלי - רבים מהם מחו על נושאים שאינם נוגעים ליחס המשטרה ליוצאי אתיופיה, והציר נחסם מפעם לפעם. חמישה פעילים נעצרו בעקבות ניסיון לחסום את הכביש. נתיבי איילון נחסמו בעקבות ירידת מפגינים לכביש, ונפתחו מחדש לאחר כ-40 דקות. בסביבות השעה 20:00 התפזרו המפגינים.

מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב
מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב | צילום: חדשות 13

מאות מפגינים הגיעו גם לצומת קריית אתא - הצומת המרכזי באזור, ומשם המשיכו לכיוון זירת הירי - שם ערכו טקס זיכרון. מפגין שהגיע למקום מחה על האופן בו סוקרו ההפגנות, ואמר לחבריו המפגינים: "אל תיגעו בשוטרים. אנחנו נפגין כי כואב לנו, אנחנו לא אלימים", אמר והוסיף: "התקשורת רוצה לשמוע אלימות. הם (השוטרים) חיסלו 14 ילדים, לא ניתן להם לחסל אותנו. נעשה הפגנה שקטה, נביע את המחאה בצורה שקטה".

[brightcove_iframe video_id=' news-domestic-20190703-2051' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='מפגינים מדליקים נרות בזירת מותו של סלמון טקה' kid='1_3b0lwpiu' duration='14'']

ביומיים האחרונים נפצעו 83 אנשים בהפגנות, בהם 47 שוטרים, 26 מפגינים ותשעה עוברי אורח.