"חשוב להחזיק בתקווה": האישה שתומכת במתמודדי נפש ותשיא משואה

אחרי שאיבדה את בעלה ובתה, החלה ד"ר הילה הדס לנהל את עמותת "אנוש", הפועלת למיגור הדעות הקדומות נגד השונים בחברה - ותשתתף בטקס שיערך בהר הרצל. "פגשתי אנשים שהם כמוני" • משהו קטן וטוב

זמן צפייה: 02:32

בעלה ובתה של ד"ר הילה הדס הלכו לעולמם בטרם עת בעקבות מחלה קשה, אבל דווקא ברגע שבו איבדה את היקר לה מכל החליטה לפעול למען אחרים, כדי לקדם את יחסה של החברה הישראלית לשונים ולמתמודדים עם מוגבלות. שלוש שנים לאחר הטרגדיה האישית קיבלה את ההצעה להתמנות למנכ"לית עמותת "אנוש", ומאז היא עומדת מאחורי מהלכים חברתיים, תיקוני חקיקה, ופועלת למיגורן של הדעות הקדומות נגד מתמודדי הנפש בישראל. בזכות מפעלה שהוביל למהפכה של ממש בתפיסה הציבורית, נבחרה הדס להשיא משואה ביום העצמאות.

"אני גאה מאוד להיות כבר 12 שנים בתפקיד מנכ"לית עמותת אנוש", אמרה הדס, "זה חשוב לי כי בריאות הנפש הוא הסיפור של כולנו". מיכל גלמידי, מנהלת בעמותה, סיפרה על היקף פועלה של הדס והעמותה: "הילה מנהלת עמותה רחבה מאוד. אנחנו מדברים על 60 נקודות ש'אנוש' נותנת בהן שירות מקריית שמונה ועד אילת, ובכל התחומים החברתיים - תעסוקה, דיור ועוד".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

משהו קטן וטוב: הרב הצבאי לשעבר שמחלק אלפי חבילות מזון לפסח

"זו פשוט התרגשות": המיזם שמאפשר לנערים עם מוגבלויות לשיר יחד

"לפתח את עצמי כבן אדם": הנערים שלומדים עיצוב מסטודנטים

ד''ר הילה הדס, עמותת ''אנוש''
ד''ר הילה הדס, עמותת ''אנוש'' | צילום: החדשות 13

כשקיבלה הדס את ההודעה המשמחת התקשתה לעכל: "הכל קרה מהר מאוד. השרה אמרה לי, 'אני שמחה להודיע לך שנבחרת להשיא משואה בשנת ה-71 למדינת ישראל. אמרתי מיד 'אבל מה זה קשור אליי'?", סיפרה. לדבריה, "אני חושבת שאני שליחה של המתמודדים עצמם, של המשפחות שלהם ושל כל מי שפועל בתחום הזה.

עמותת ''אנוש''
עמותת ''אנוש'' | צילום: החדשות 13

איתי כהן, מתמודד נפש, סיפר על החשיבות של העמותה לחייו: "המקום הזה נתן לי לפגוש חברים ואנשים שהם כמוני. גרתי גם שלוש שנים בדירה של 'אנוש' ואני משחק כדורסל בקבוצה של העמותה". עם זאת, כהן העיר גם על הצדדים השליליים אותם "אנוש" פועלת לתקן: "קיימת סטיגמה שמתמודדי נפש הם לא צפויים ויכולים לעשות דברים מסוכנים וצריך לפחד מהם – זה לא נכון, להפך, הרבה פעמים החברה מנצלת אותם ודורכת עליהם כי הם חלשים".

הדס התייחסה לאתגר שבשילוב המתמודדים ובעלי המוגבלויות בחברה: "כולנו צריכים להחזיק בתקווה כדי שהאנשים שנמצאים פה יתקבלו בקהילה בצורה טובה יותר. אנחנו צריכים לדעת שבלי תקווה אין לאן ללכת".