נחיתת החירום בנתב"ג: עד כמה קרוב היה אסון אווירי?

מבדיקת הגלגל הקרוע של מטוס "אלקטרה" שנחת בשלום בשבוע שעבר, עלה כי שישה ברגים נגזרו ממנו, והוא עלול היה להתפרק לחלוטין בנחיתה - מה שהיה גורם לתאונה. חוקר התאונות הראשי: "היה מזל"

זמן צפייה: 08:56

לאחר שמטוס "אלקטרה אייר" נחת בשלום בנתב"ג בשבוע שעבר, החלו גורמי המקצוע לחקור את הנסיבות לתקלה בגלגל שהובילה להכרזה על מצב חירום. מהחקירה עלה כי הכשל עלול היה לגרום לתאונה קשה.

שמונה שנים עברו מאז הוכרז בנתב"ג חירום 3 – דרגת החירום הגבוהה ביותר. יצחק רז, "רזצ'יק", חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה, הוא האיש שקיבל את הטלפון מגרמניה, שבישר לו על חלקי הצמיג של המטוס הבולגרי שטס לישראל, שנותרו על המסלול בקלן.

בנתב"ג נערכו לגרוע מכל, עד שמטוסי הקרב דיווחו שמדובר רק בנזק לגלגל אחד, ונחיתת החירום הסתיימה בהצלחה. אבל בבוקר למחרת, רזצ'יק חקר את הגלגל, וגילה בו כשל חמור שיכול היה לגרום לתאונה קשה. "גילינו שתוך כדי טיסה נגזרו ברגים מהגלגל. במהלך הנחיתה והעומס הם יכלו להמשיך להיגזר, ומשלב מסוים כל הגלגל היה מתפרק".

לכתבות נוספות בנושא:

לאחר שעות של מתח: מטוס עם קרע בגלגל נחת בנתב"ג בשלום

נוסעי המטוס שנחת בנתב"ג לאחר קרע בגלגל: "היה לנו מזל גדול"

המטוס שנחת נחיתת חירום שוב קורקע, והנוסעים בנתב"ג זועמים

הצמיג הקרוע מהמטוס הבולגרי
הצמיג הקרוע מהמטוס הבולגרי | צילום: חדשות 13

גיל פלג, קברניט ומומחה לבטיחות תעופה ומנכ"ל Jetsetter, הזכיר כיצד התרחש אסון התרסקות מטוס הקונקורד בשנת 2000 בצרפת. המטוס התרסק לתוך בית מלון, כש-100 הנוסעים, תשעת אנשי הצוות, וארבעת האנשים ששהו במלון נהרגו. "זה מה שנקרא 'הכל בגלל מסמר קטן'. אחד הצמיגים התפרק במהירות מאוד גבוהה, חתיכה ממנו הכתה במיכל הדלק שבכנף וחדרה אותו, הדלק התחיל להישפך ולהיכנס למנוע, והמטוס נדלק".

עו''ד יצחק רז, ''רזצ'יק'', חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה
עו''ד יצחק רז, ''רזצ'יק'', חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה | צילום: חדשות 13

הברגים שנגזרו מהעוצמה במטוס הבולגרי נשלחו למעבדה בגרמניה, שם ינסו להבין האם מדובר בפגם בייצור, או בטעות אנוש חמורה. "לדעתי משהו בהברגה של הברגים לא היה טוב", העריך רזצ'יק. "הפיתול של הברגים היה חזק מידי, או חלש מידי". לבסוף סיכם: "זה שתהליך הגזירה עצר ולא המשיך, זה עניין של מזל".

הגלגל התקול של המטוס ללא הצמיג
הגלגל התקול של המטוס ללא הצמיג | צילום: חדשות 13