"המעלית נתקעה, יש בה אנשים": השיחה שבסופה סווג האסון - כטעות

בשיחת הטלפון לשירות הכבאות דיווחו אזרחים על האירוע, ואמרו: "המים נכנסים פנימה". המוקדן שאל באיזו קומה אירעה התקרית, והפונים השיבו: "אנחנו לא יודעים - תבואו"

זמן צפייה: 05:43

תמלול שנחשף היום (ראשון) בחדשות 13 מציג את השיחה שבוצעה למוקד שירותי הכבאות - שבסופה אסון המעלית בתל אביב סווג כטעות. על פי התמלול, אזרחים שהתקשרו למוקד אמרו: "בנדב 2 תל אביב, מעלית שנתקעה, יש בה אנשים. ויש גם מים שנכנסים".

המוקדן השיב: "באיזה קומה המעלית?", והמתקשרים ענו: "לא יודעים, לא יודעים להגיד איזה קומה". המוקדן חזר על שאלתו: "אתם לא יודעים?", והם השיבו: "לא, לא יודעים. תבואו!".

לכתבות נוספות בנושא:

"נפרדתם מהחיים מחובקים": הזוג שנהרג במעלית בת"א מובא למנוחות

חולדאי: אם תוכח אשמתי באסון המעלית – אשקול להתפטר

הסיווג כהתרעת שווא וזמן ההגעה לזירה: תחקיר האסון במעלית

ההצפה בבניין שבשכונת התקווה בת''א, לפני האסון במעלית
ההצפה בבניין שבשכונת התקווה בת''א, לפני האסון במעלית

מתחקיר האירוע, שבו נהרג זוג צעירים שנתקע במעלית שהוצפה מים, ששירותי הכבאות פרסמו עולה כי התרעה ראשונה על האירוע התקבלה במוקד 102 כבר ב-12:42 – אך זו סווגה כ"אירוע שנפתח בשוגג".

דיירי הבניין החלו להתקשר למוקדי החירום בסמוך לשעה 12:30, ולאחר שלא נענו במשך דקות ארוכות – ב-13:08 יצאו כמה מהם לרחוב והזעיקו צוות כיבוי שטיפלו באירוע באזור. ב-13:15 התקבלה במוקד בקשה לתגבור כוחות, ודווח כי אדם לכוד במעלית.

ההצפה בבניין מגורים בדרום תל אביב בו נהרגו סתיו הררי ודין שושני באסון המעלית
ההצפה בבניין מגורים בדרום תל אביב בו נהרגו סתיו הררי ודין שושני באסון המעלית | צילום: חדשות 13, באדיבות המשפחה

ב-13:33, יותר משעה לאחר שהחלו הדיירים להתקשר למוקדי החירום, הגיעו צוותים נוספים למקום, ב-13:51 הגיעו צוללנים והחלו בפעולות החילוץ. ב-14:40 חולץ דין שושני מהמעלית, וכעבור כמה דקות חולצה גם סתיו הררי, שניהם במצב אנוש. בהמשך נקבע מותם.

מתחקיר ראשוני שפרסמו שירותי הכבאות, בשעות הצהריים אתמול התקבלו למעלה מ-2,700 פניות במוקד האחראי על מחוז המרכז, כאשר את המוקד איישו שלושה מוקדנים. בהמשך הורה קצין האג"ם במוקד על תגבור כוח האדם.

המכוניות במרתף הבניין ששניים מדייריו נספו באסון המעלית
המכוניות במרתף הבניין ששניים מדייריו נספו באסון המעלית | צילום: חדשות 13

בתיעוד שפורסם ברשתות החברתיות מהבניין שבו נהרגו אתמול דין שושני וסתיו הררי במעלית בשכונת התקווה, ניתן לראות את ההצפות החמורות שהובילו לאסון, ואת המים שמציפים את הכניסה לבניין.

מוקדם יותר, כאמור הותרו לפרסום שמותיהם של דין שושני וסתיו הררי, בני ה-25, שנהרגו במעלית שהוצפה בדרום תל אביב. השניים יובאו למנוחות ב-14:30 בבית עלמין ירקונים. עמית הררי, אחיה של סתיו, ספד לה: "אני לא מאמין שאני מתעורר לבוקר בלעדייך. זה לא דבר קל לעיכול. פשוט טרגדיה לכל המשפחה. ילדה שרק עשתה טוב. אני לא יודע איך נוכל להמשיך לחיות בלעדייך, השארת לנו פצע שלא ייסגר לעולם".

סתיו הררי ודין שושני ההרוגים באסון המעלית בתל אביב
סתיו הררי ודין שושני ההרוגים באסון המעלית בתל אביב | צילום: מתוך פייסבוק

"אני שבור בלעדייך אני מתגעגע אלייך אני רוצה לנשום אותך בכל רגע אני רוצה שתנוחי שם למעלה ותשמרי עלינו ועל כל המשפחה", הוסיף. "את מלאך ואני יודע שאת בגן עדן. אני יודע שנלחמת בכל כוחותייך. אני לא מאמין שאני צריך לכתוב כזה דבר עלייך. בחיים לא דמיינתי שזה יקרה ועוד לך? לנו? השארת אותנו פה לבד להתמודד עם הכאב".

ציון שושני, אביו של דין, אמר הבוקר לחדשות 13: "אבות לא קוברים בנים. דין היה מקסים, ילד נהדר, נבון. תמיד הסתכל מעבר. יש בורא לכולם והוא מסדר את הכל והכל ממנו. כל מה קורה, קורה רק לטובה. קיבלנו את דין ל-25 שנה ועכשיו החזרנו אותו. ככה זה. תהנו מהזמן שלכם, תהנו מהחיים שלכם. זה קשה מאוד, אין מה להגיד יותר".

בית בתל אביב בו טבעו בני אדם במלעית, כתוצאה מהצפה
בית בתל אביב בו טבעו בני אדם במלעית, כתוצאה מהצפה | צילום: חדשות 13

"לא המשטרה ולא הכבאות דיברו איתנו", הוסיף. "הגיעו נציגים מהרווחה של עיריית תל אביב. זה אבל פרטי, אנחנו מחפשים שלום עם כולם ורק טוב".

דין חזן, בין דודו של שושני, סיפר: "בצער רב ויגון שאין לתאר אני מבשר על מותו של בן דודי האהוב דין שושני, בשר מבשרי, אהוב ליבי, שנהרג היום (ביחד עם אהובתו סתיו המקסימה) באסון המעלית בשכונת התקווה. פרח טהור שאלוהים החליט שהוא רוצה להנות מנוכחותו היפה בגן עדן. אוהב אותך בן דודי האהוב. אמשיך לשאת את שמך בגאווה ובאהבה כי זה מה שהיית, גוש אהבה מושא לגאווה. נוח בשלום אהוב שלנו".