לפני האסון במעלית: הוועד הורה שלא לשבץ כבאים במוקדי החירום

במכתב ששלח יו"ר הוועד לנציב הכבאות לפני כחודשיים, הודיע כי לא יתאפשר שימוש בלוחמי האש במוקדים הטלפוניים. היו"ר: ביטלתי ההנחיה • העומד בראש ועדת החקירה - אחראי למחדל קודם

זמן צפייה: 06:01

אסון המעלית בתל אביב: כחודשיים לפני האירוע שבו טבעו למוות שני צעירים במעלית שהוצפה, שלח יו"ר ועד הכבאים, אבי אנקורי מכתב לנציב הכבאות, דדי שמחי, שבו הורה להוציא את הכבאים מהמוקדים הטלפוניים – בטענה כי אין להם את ההכשרה לתפעל את המוקד.

יו"ר הוועד ומקורבים לנציב הכבאות הכחישו כי המכתב הופץ וכי ההנחיה נכנסה לתוקף, אך בפועל סטודנטים ועובדים זמניים בכוח אדם נמוך הם שאיישו את המוקד. ביום שבת, כזכור, איישו את המוקד באזור המרכז שלושה מוקדנים בלבד – ואלו קרסו תחת עומס אלפי הפניות שהגיעו בשעת הסערה.

במכתב נוסף שנשלח בחודש מאי על ידי סמלי המבצעים, שבו הם מזהירים מפני ההשלכות של צמצום כוח האדם במוקדים. "ברורה לנו מצוקת כוח האדם בחדרי המבצעים עמה מתמודד המחוז. אנחנו סוחבים את מצוקה זו על גבינו במשך שנים, אך הפעם אנחנו חשים ששיקולים זרים הביאו למצב בו אנו, כסמלי מבצעים בעלי ותק מצטבר של עשרות שנים במערך, לא מסוגלים לבצע את תפקידנו בצורה שאינה מהווה פגיעה קשה ביכולתנו המבצעית לספק מענה להצלת חיים ורכוש", כתבו. "זוהי אינה הפעם הראשונה בה אנו מתריעים על פערי כוח האדם אך הזלזול המתמשך בנו ובעבודתנו דחק אותנו לקצה בו אני מצהירים בצורה שלא משתמעת לשתי פנים: אדם אחד אינו מסוגל לספק מענה מבצעי שוטף, רציף, מהימן ואיכותי לאירועים בתחנות חולון, תל אביב ולמרכז הדיווח המחוזי במקביל".

עוד בחדשות 13:

אסון המעלית בת"א: המשטרה תזמן את קבלן הבניין וחברת המעליות

"נפרדתם מהחיים מחובקים": הזוג שנהרג במעלית בת"א מובא למנוחות

הסיווג כהתרעת שווא וזמן ההגעה לזירה: תחקיר האסון במעלית

סתיו הררי ודין שושני ההרוגים באסון המעלית בתל אביב
סתיו הררי ודין שושני ההרוגים באסון המעלית בתל אביב | צילום: באדיבות המשפחה

מוקדם יותר היום (שני) מינה נציב הכבאות, דדי שמחי, את תת-טפסר ציון שנקור לעמוד בראש ועדת החקירה שתבחן את המחדל. שנקור הוא מקורבו של שמחי, ולשניים היכרות ארוכת שנים מתקופת שירותם הצבאי המשותף, אך למערך הכבאות הצטרף לפני פחות משנה.

כחודש לאחר שהגיע למערך הכבאות, מונה שנקור לעמוד בראש משלחת סיוע לכיבוי שריפות ענק שפרצו באתיופיה. המשימה אליה התגייסה המשלחת נעשתה בתנאי שטח שמערך הכבאות אינו מורגל בהם, בגובה 4,000 מטר מעל פני הים, שם האוויר דליל. בטרם המשימה לא התייעצו עם אחראי הבטיחות או מומחים חיצוניים לעבודה בגובה, והתעלמו מהתרעות שניתנו לאנשי המשלחת שלא לשהות זמן ממושך בגובה.

אחד מחברי המשלחת, דודו הראל, קצין ביחידת החילוץ, לקה במחלת גבהים, שלא זוהתה על ידי הנהלת המשלחת. הראל המשיך לעבוד עוד כמה ימים נוספים, ולא זכה לטיפול רפואי הולם. כתוצאה מכך, נותר הראל עם פגיעות ראש, פגיעה בראייה ובשמיעה, והוא יזדקק לטיפול ושיקום ממושך.

Whatsapp Image 2020 01 04 At 1
כוחות כבאות והצלה פועלים לחילוץ שניים שלנכדו במעלית בעקבות הצפה | צילום: מעיין מלכה דוברת מחוז דן

לאחר שובה של המשלחת לארץ, מינה שמחי את מקורבו לעמוד בראש כלל המשלחות של מערך הכבאות – ואת התקרית באתיופיה, שגבתה מהקצין מחיר אישי כבד, העדיפו להצניע.

משירותי הכבאות נמסר בתגובה: "מדובר בטענות שקריות, כל ההכנות למשלחת בוצעו ללא רבב, לרבות ליווי של רופא הכבאות, תדריך של משרד הבריאות וליווי של אלוף משנה מפיקוד העורף. חברי המשלחת היו מודעים לסכנות ונערכו בהתאם. עם חזרתם בוצע תחקיר – והוסקו מסקנות".

המכוניות במרתף הבניין ששניים מדייריו נספו באסון המעלית
המכוניות במרתף הבניין ששניים מדייריו נספו באסון המעלית | צילום: חדשות 13

המשפחות דורשות תשובות | חן זנדר

יומיים לאחר האסון, משפחותיהם של שני הצעירים שנהרגו משתדלות שלא להפנות אצבעות מאשימות, אך דורשות תשובות. "אני כואב את הכאב עכשיו", אמר איציק הררי, אביה של סתיו. "אני רק רוצה לדעת מה היה, שיבואו ויגידו את האמת. גם אם זה כואב".

עמית, אחיה של סתיו, שמע מחברתה כי מתרחש אירוע בבניין שבו גרה, והגיע למקום. הוא צפה בחילוץ של אחותו, שהייתה במצב אנוש, עוד בטרם התבררה זהותה. "נסעתי הכי מהר שאני יכול כדי לראות מה קרה שם. ראיתי מלא אמבולנסים, ניידות, משטרות, ראיתי אותה קפואה. איזה דבר יפה היא הייתה. איזה עיניים היו לה".

Whatsapp Image 2020 01 04 At 1
כוחות כבאות והצלה פועלים לחילוץ שניים שלנכדו במעלית בעקבות הצפה | צילום: מעיין מלכה דוברת מחוז דן

אתמול פרסמו שירותי הכבאות את תחקיר האירוע, שממנו עולה כי התרעה ראשונה על המקרה התקבלה במוקד מד"א כבר ב-12:42 – אך זו סווגה כ"אירוע שנפתח בשוגג". דיירי הבניין החלו להתקשר למוקדי החירום בסמוך לשעה 12:30, ולאחר שלא נענו במשך דקות ארוכות – ב-13:08 יצאו כמה מהם לרחוב והזעיקו צוות כיבוי שטיפלו באירוע באזור. ב-13:15 התקבלה במוקד בקשה לתגבור כוחות, ודווח כי אדם לכוד במעלית.

ב-13:33, יותר משעה לאחר שהחלו הדיירים להתקשר למוקדי החירום, הגיעו צוותים נוספים למקום, ב-13:51 הגיעו צוללנים והחלו בפעולות החילוץ. ב-14:40 חולץ דין שושני מהמעלית, וכעבור כמה דקות חולצה גם סתיו הררי, שניהם במצב אנוש. בהמשך נקבע מותם.

מתחקיר ראשוני שפרסמו שירותי הכבאות, בשעות הצהריים אתמול התקבלו למעלה מ-2,700 פניות במוקד האחראי על מחוז המרכז, כאשר את המוקד איישו שלושה מוקדנים. בהמשך הורה קצין האג"ם במוקד על תגבור כוח האדם.