המיליארדר ובעלי "ישראל היום" שלדון אדלסון הלך לעולמו בגיל 87

איל ההימורים, מעשירי תבל עם הון של כ-35 מילארד דולר, ומו"ל העיתון המזוהה עם רה"מ, מת מסרטן בבלוטות הלימפה. רעייתו מרים ספדה לו: "עזר לייצר שינויים היסטוריים בישראל ובארה"ב"

זמן צפייה: 11:37

איש העסקים היהודי-אמריקני שלדון אדלסון הלך היום (שלישי) לעולמו בגיל 87, זאת כשנתיים לאחר שנודע כי הוא חולה בסרטן מסוג לימפומה שאינה הודג'קין. אדלסון היה הבעלים של העיתון "ישראל היום" ובעל השליטה ב"מקור ראשון", כמו כן, הוא כיהן כבעל השליטה בחברת "לאס וגאס סנדס", שמחזיקה בבתי מלון ובתי קזינו בארצות הברית, סין, סינגפור ווייטנאם. אדלסון ידוע בתור פילנתרופ התורם מיליוני דולרים לארגונים ולמוסדות, נחשב לאחד התורמים הגדולים והמשפיעים ביותר על המפלגה הרפובליקנית, והונו מוערך ביותר מ-35 מיליארד דולר.

רעייתו מרים ספדה לו: "שלדון היה אהבת חיי. הוא היה השותף שלי בתחום האהבה, הפילנתרופיה, הפעילות הפוליטית והיזמות. הוא היה הנפש התאומה שלי. עבורי - כמו גם לילדיו, נכדיו, שלל החברים והמעריצים שלו, עובדיו ושותפיו לעבודה - הוא מותיר חלל שלא ניתן למלאו".

שלדון אדלסון
שלדון אדלסון | צילום: רויטרס (ארכיון)

"שלדון היה טוב לב", כתבה. "הוא נתן באופן תדיר מהונו למטרות פילנטרופיות שקשה למנותן, והוא לא ציפה להוקרה; לפעמים אף העדיף להישאר אנונימי. הוא היה ישיר בדיבור שלו, ובשני העשורים האחרונים גם סבל מהמחלה הכואבת, הוא תמיד היה רגיש לצורכיהם של אחרים. עכשיו הוא איננו. המים שעליהם שטתי נעלמו השמיימה. האובדן הוא עצום".

"חלק מהשינויים ההיסטוריים שהוא עזר ליצור ידועים", המשיכה. "בישראל ובמקומות אחרים, בארה"ב, חלקם אינו ידוע. עבור שלדון, כלל לא היה חשוב שיכירו בתפקיד החיוני שהוא מילא. מה שנחשב זה שהדברים הטובים ייעשו. היה לו אכפת להילחם עבור מה שנכון, אפילו אם יש לעשות את זה לבד".

אדלסון ונתניהו בהנחת אבן פינה באונירסיטת אריאל ב-2017
אדלסון ונתניהו בהנחת אבן פינה באונירסיטת אריאל ב-2017 | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו גם כן ספד לו: "בצער עמוק ובשיברון לב, רעייתי שרה ואני שולחים את תנחומינו לד״ר מירי אדלסון ולכל בני המשפחה על פטירתו של שלדון אדלסון ז״ל. רבים-רבים בעם היהודי, במדינת ישראל ובעולם כולו, שותפים לאבל כבד זה. פעולותיו הכבירות של שלדון לחיזוק מעמדה של ישראל בארה״ב ולחיזוק הקשר בין ישראל והתפוצות - ייזכרו לדורות. עם רעייתו מירי, שלדון היה מגדולי התורמים בהיסטוריה לעם היהודי, לציונות, להתיישבות ולמדינת ישראל. מ'תגלית' ועד אוניברסיטת אריאל, מבתי חולים ועד מחקר רפואי - שלדון תרם ביד רחבה למפעלים רבים שהצילו חיים והרימו את קרנה של ישראל בעולם. נזכור לעד את שלדון ואת תרומתו האדירה למען מדינת ישראל והעם היהודי. יהי זכרו ברוך".

נשיא המדינה ראובן ריבלין מסר בעקבות מותו של אדלסון: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של שלדון אדלסון, יהודי אוהב עמו, אוהב ישראל, פטריוט אמריקאי גדול, שראה בביסוס הברית בין ישראל לארצות הברית שליחות וייעוד, ונדבנותו למען מדינת ישראל והעם היהודי פרצה גבולות. תנחומי למרים, אהבת חייו, ולכל בני המשפחה. יהי זכרו ברוך".

אדלסון נולד בשנת 1933 בבוסטון לאב ממוצא אוקראיני-ליטאי ולאם שהיגרה מאנגליה. כשהיה ילד, נהג למכור עיתונים בפינות רחוב וכבר בגיל 12 החל לעבוד כעצמאי. במהלך השנים עבד כסוכן משכנתאות, יועץ השקעות ויועץ כספי. אדלסון היה נשוי לסנדרה ממנה התגרש כעבור כמה שנים. השניים אימצו שני בנים ובת – אחד מהם נפטר ממנת יתר. בשנת 1991 התחתן בשנית למרים, אליה היה נשוי עד מותו.

המנוח היה אחד האנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו. לפני כמה שנים, הוא זומן לתת עדות במסגרת תיק 2000, זאת משום שהחוק הקרוי על שם העיתון בבעלותו עומד במרכז כתב האישום בפרשה. "לא אלך לפגוש את ביבי יותר לעולם בגלל מה שקראתי", אמר בזמנו לחוקרים, אשר ניסו לברר אם ידע על כוונת נתניהו לגרום לצמצום תפוצת העיתון. מקורבים לאדלסון סיפרו כי מאז עדותו בתיק, יחסיו עם נתניהו לא חזרו לקדמותם.

בשנת 2008 הוענק לו ולאשתו מרים פרס וודרו וילסון על אזרחות עסקית למופת. שנה לאחר מכן, הוא קיבל את פרס הרצל של הסתדרות ציוני אמריקה על פעילותו הציונית. בשנת 2013, קיבלו אדלסון ואשתו אזרחות כבוד של העיר ירושלים, על תרומתם לקידומה ולפיתוחה של העיר בתחומי התיירות, ההשכלה הגבוהה, המחקר האקדמי והרפואי והנחלת לקח השואה. ביוני 2014, הוא נבחר על ידי הג'רוזלם פוסט כאחד מ-50 היהודים המשפיעים ביותר בעולם.