בשל היעדר תקציב: המועצות הדרוזיות והצ'רקסיות ישבתו מחר

פורום ראשי המועצות הכריז על "יום זעם דרוזי", במסגרתו תושבת מערכת החינוך, ייחסמו צירי תנועה, תיערך הפגנה מול משרד רה"מ ועוד. זאת, במקביל לדיונים מול הממשלה עד להגעה להסכם

פורום ראשי המועצות הדרוזיות והצ'רקסיות | צילום: חדשות 13

פורום ראשי המועצות הדרוזיות והצ'רקסיות הכריז כי מחר (שלישי) יערך "יום הזעם הדרוזי", בטענה כי המועצות סובלות ממצוקה כלכלית קשה בגלל היעדר תקציבים שוטפים ואי קבלת כספים המגיעים להם על פי תוכנית החומש לחברה הדרוזית.

במסגרת "יום הזעם", כל הרשויות המקומיות יושבתו ולא תהיה קבלת קהל, מערכת החינוך תושבת על כל מוסדותיה למעט החינוך המיוחד, החל משעות הבוקר יתקיימו מחאות בצמתים ראשיים שיכללו חסימת צירי תנועה מרכזיים, שיירת כלי רכב תסע לירושלים ותתקיים הפגנה של ראשי הרשויות מול משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר. לפי החלטת הפורום, צעדי המחאה יימשכו במקביל לדיונים מול משרדי הממשלה עד להגעה להסכם עם משרד האוצר שיענה על דרישות המועצות המקומיות.

פורום ראשי המועצות הדרוזיות והצ'רקסיות
פורום ראשי המועצות הדרוזיות והצ'רקסיות | צילום: חדשות 13

ח"כ ע'דיר כמאל-מריח התייחס ואמר כי "פחות משבועיים נשארו עד גזר הדין שהממשלה הטילה על האוכלוסיות הדרוזית והצ'רקסית כשהשאירה אותן ללא תקציב לשנת 2020. לצערי, כלל המאמצים למציאת פתרון לא צלחו עד כה ועל כן אנו יוצאים למאבק ציבורי נרחב. הממשלה לא הותירה לנו ברירה, הישובים הדרוזים והצ'רקסים עומדים בפני מצוקה קיומית הכוללת פיטורי מאות עובדים וקריסת המועצות. הסכמנו לדחות את ההפגנות עד לאחר פגישה עם משרד רוה"מ ומשרד האוצר אך הפגישות לא הניבו תוצאות. ואנחנו אומרים - די".

ראשית המועצות טוענים כי הפורום קיים כמה ישיבות ופנה מספר פעמים למשרד ראש הממשלה ומשרד האוצר וביקש פתרונות לסוגיה הכלכלית. כמו כן ביקש לקיים פגישות בנדון בטרם יכריז על צעדי מחאה ויציאה למאבק להשגת הזכויות המגיעות לישובים הדרוזי והצ'רקסיים ואף הכריז החל מיום ראשון שעבר על תחילת צעדי המחאה.

ח"כ ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת) הגיב גם הוא על החרפת מאבקן של הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות: "מחר הרשיות הדרוזיות הצ'רקסיות יוצאות למאבק גורלי וצודק כי הממשלה הנוכחית שכחה מהן וממאות אלפי אזרחים כדי להישאר בשלטון. תוכנית החומש 959 שנקבעה לרשויות הדרוזיות ב 2015 אמורה להסתיים בעוד שבועיים, ונכון לרגע זה, אין שום תכנית תקציבית עתידית, דבר אשר יביא לקריסתן המוחלטת של הרשיות המקומיות ולפיטורם של מאות עובדים. לאור כך, על ראש הממשלה להורות באופן מידי לכל הגורמים לתקצב את הרשויות הדרוזיות וצ'רקסיות".

בעקבות כך, התקיימה פגישה שזימן ראש הממשלה בנימין נתניהו בינו ובין ראשי המועצות בהשתתפות שר האוצר, בעקבותיה התקיימו דיונים מרתוניים למציאת פתרונות שנמשכו שבוע ימים - אך ללא הסכמה בין הצדדים. ראשי המועצות הדרוזיות והצ'רקסיות הגדירו את ההצעות הכספיות של משרד האוצר כמעליבות ואינן עונות על הסף הנמוך של הצרכים.

בעקבות כך, התקיימה אתמול בערב ישיבת חירום של הפורום בהשתתפות כל ראשי המועצות ובהשתתפות מנכ"ל המשרד לפיתוח אזורי וראש המנהלת לפיתוח החברה הדרוזית והצ'רקסית בניסיון למצוא פתרון למשבר - אך ללא הצלחה.