הפרויקטור: גיא לרר על המיזם לגיוס מיליונים למי שקרסו כלכלית

גיא לרר, מגיש התוכנית "הצינור", הפך למוביל של פרויקט חסר תקדים לגיוס תרומות לנפגעי הקורונה הכלכלית שהגיע לכ-20 מיליון שקלים. "אם לא אנחנו, אף אחד לא היה עושה את זה"

זמן צפייה: 21:38

גיא לרר, מנחה התוכנית היומית "הצינור", ידוע כציניקן חסר תקנה שמתעקש להפוך כל אירוע לבדיחה. אך בחודשים האחרונים, לרר הפך למיליונר עם כמעט 20 מיליון שקלים בכיס, שיעלמו באותה מהירות שבה הגיעו. רק שתי שאלות ילוו את המיזם השאפתני הזה: איך האיש שמוכר לכם סרטונים על חתולים באינטרנט הפך פתאום לאימא תרזה? ואיך הפך המיזם הזה פתח הצצה למקומות שרובנו היינו מעדיפים שלא לדעת על קיומם?

מבצע ההתרמות הענק הזה החל כמעט במקרה לפני כחודשיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג את תכנית ה"מענק לכל אזרח", ולרר הציע להעביר את הכסף לאלו שזקוקים לו באמת וכך התגלגלה הבשורה. יותר מחצי מיליון שקל שילכו לאנשים שבאמת צריכים אותם: "ממש עכשיו אנחנו פתחנו פרויקט גיוס. אנשים שאין להם חשמל, אנשים שאין להם אוכל, אלו שלא מקבלים סיוע ממשלתי בכלל, אנחנו נדאג שזה יגיע לידיים הנכונות", אמר אז לרר.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ: לא יהיו תקנות לשעת חירום להגבלת ההפגנות, אנו לא בקיסרות

8,221 אובחנו אתמול בקורונה; מספר המונשמים זינק ל-200

שיירת רכבים יצאה לי-ם: "ההפגנות – פיקוח נפש למען הדמוקרטיה"

Iyewyq
Iyewyq

אחת מפונות הראשונות לעזרה הייתה עליזה לוי - אישה אחת שישבה בבית בלי חשמל שלא הבינה כיצד היא ממשיכה לחיות מכאן. זה החל בפוסט שהתגלגל לאייטם ב"הצינור" שנגמר בחשבון חשמל משולם ובמקרר מלא במזון. "פוצצו לי הכול. העמיסו אותי בארגזים", סיפרה לוי. "הייתי עובדת הרבה שנים בהסעות עם ילדים מוגבלים ובקורונה לא הייתה לי עבודה". כיום לוי מקבלת 5,100 שקלים בחודש. "כולי מעוקלת, כולי הוצאה לפועל, אז זה לא נותן לי אוויר לנשימה", הוסיפה. לטענת לרר, כך נולד המיזם הזה: "עליזה היא השראה לפרויקט הזה, כי עליזה היא מהראשונות שפנו אלינו ודרכה הבנו שאנשים באמת יושבים בלי חשמל במדינת ישראל. אני לא האמנתי", אמר לרר.

לשאלה מדוע לרר הכניס את עצמו לפרויקט הזה, הוא ענה: "אל"ף, אני לא הכנסתי את עצמי לזה. זה הכניס אותי לזה. פשוט יצאה יד מתוך פייסבוק ושאבה אותנו פנימה וטלטלה אותנו". לרר, שצבר כבר כמה מיליונים עבור המיזם בהובלתו, טוען שהוא לא מפחד מגודל האחריות שלקח על עצמו לשנות את הגורל להמוני אנשים: "אם לא אנחנו, אף אחד לא היה עושה את זה. בוא, הבנו איפה אנחנו נמצאים. אם היית נדחף לאיזשהו מקום עם הרבה אנשים שמעוניינים לטפל במצב, אז הייתי אומר "סבבה", אבל בוא, אף אחד לא עומד בתור ולכן אני אומר: עדיף לי להתעמת עם החלקים הקשים בשאלה שלך מאשר לברוח. זה גם האופי שלי".

לא משנה כמה ציניות אתם מחזיק בכיסים, אי אפשר לעמוד מהצד מול מה שקורה כאן בחודשים האחרונים בארץ ולהישאר אדיש. זה כנראה מה שגרם למיזם הזה להמריא. עוד ועוד אנשים פרטיים וגופים ציבוריים רוצים להשתתף במיזם, וכל זה קורה באחד מרגעי השפל שעוברים על החברה הישראלית, שהופכת מקוטבת וכועסת וחסרת אמון במערכות שאמורות להוביל אותה. זו גם הסיבה שלרר הבין די מהר שצריך למצוא דמויות שיעמדו בחזית ויאחדו בין כולם.

גיא לרר בשיחת טלפון עם אחת ממבקשי הסיוע
גיא לרר בשיחת טלפון עם אחת ממבקשי הסיוע | צילום: חדשות 13

דמות אחת כזו למשל היא מרים פרץ. למה דווקא היא? "כי יש בה משהו שהוא נוסך ביטחון, שהוא מנהיגותי, שהוא משדר 'הכול בסדר'", אמר לרר. פרץ הוסיפה לדבריו: "זה לא פשוט לבן אדם לבקש. מצד שני, אבא שלי לימד אותי שכאשר אדם מבקש, אל תתחיל לברר. תיתן, תפתח את הלב. כאמור, מרים פרץ הייתה הסנונית הראשונה. אחריה הגיעו עדי אלטשולר, מייסדת "כנפיים של קרמבו", הרבנית עדינה בר-שלום ויו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני. צוות ההיגוי של המיזם היה זה שקבע לאן הולך הכסף. הקונספט היה פשוט אבל כזה שמעולם לא נעשה כאן בעבר - כרטיס אשראי מוטען מראש בתשלום לחוב מוגדר, כגון הרשויות, חברת החשמל, בנקים או מזון.

בשבוע האחרון של אוגוסט, המוקד סוף-סוף נפתח, ומכאן קצב השיחות רק הלך וגבר ואיתו גם שטף הסיפורים הקשים. ובתוך כל זה, אי אפשר שלא להתעכב על שאלה די בסיסית - מדוע כל הדבר האינטימי הזה מופיע בטלוויזיה של כולם? "אנשים לא רוצים שהמסכנות שלהם תשודר בטלוויזיה וזה מה שקורה כאן -פה המלכוד", לדברי לרר. "המלכוד הוא בלהראות לאנשים תכנים שהם לא רוצים לראות, ולמצוא את הדרך לעשות את זה מבלי ליפול למלכודות ה'פופוליסטיות', כביכול".

לשאלה האם מדובר בעניים חדשים או בעניים ישנים שרק עכשיו התעוררו, ענה לרר בצורת סיפור: "כשעשינו יחד את שיירות המזון, אז נתנו לנו כתובות, וגם לקחנו כמה מהם בעצמנו. כשהתחלנו בחלוקה, אמרו לנו: 'יש בחור בראשון לציון, תתייחסו אליו יפה במיוחד'. אני שאלתי אותו, 'למה?' ואז הוא ענה: 'כי הוא היה משלנו, הוא היה מחלק'. אז אני אמרתי לו בחזרה: 'מתי מחלק? לפני 20 שנים?'. "לא, עד לפני חצי שנה. עכשיו הוא מקבל מזון". אלי כהן, מנכ"ל עמותת "פתחון לב", חיזק את דבריו של לרר באומרו: "אנחנו לקחנו את חודש מאי ב-2019 ואת חודש מאי ב-2020, כמות פניות חדשות שהגיעו אלינו גדלה ב-1,800 אחוזים".

כדי להבין מה מלהיט את לרר בכל פעם מחדש, צריך להיזכר כיצד קבוצה של סוכני מוסד בדימוס ניסו להפיל אותו בתוכנית מתוחכמת - מישהו שכר את שירותיה של חברת הריגול "בלאק קיוב" בניסיון להפיל את לרר. זה קרה בסיפור של הוט, "שם ניסו לסחוט אותי ולהוריד אותי מהמאבק כנראה, או להוציא ממני שהמאבק הוא לא נקי, אולי שילמו לי, אולי מישהו אחר שכר אותי בשביל לדפוק אותם", לטענת לרר. אז נערת הפיתוי שנשלחה אליו נכשלה במשימתה, ובתגובה הוא השתמש בכלים של היום כדי להשיב מלחמה לחברות החזקות ביותר במשק בלב הפריים טיים.

שיירת האוכל
שיירת האוכל | צילום: חדשות 13

אם אפשר לקחת דבר אחד מהפרויקט הזה דווקא בתקופה הזאת, זה שבתוך ים הבלאגן האינסופי הזה שכולנו שוחים בו יש גם לא מעט יופי שמגיע מכל כיוון אפשרי. "זו ההבנה שהקריאה הנואשת לעזרה, היא תמיד כוח. בכל פעם שאתה קורא ברשת: 'תקשיבו, אני צריך עזרה', אנשים מגיעים ונותנים את מה שהם יכולים", אמר לרר. וזו השורה התחתונה - בין שאתם רואים בו ציניקן שיודע איך לייצר דרמה טלוויזיונית ובין שמדבור בנשמה טובה שמפזרת מעשים טובים במישורי פייסבוק, בסוף היום לרר והצוות של "הצינור" הקימו מערך שבתוך שבועיים חילק תרומות בסך יותר מ-10 מיליון שקלים ועד סוף החגים יחולקו יותר מ-8 מיליון שקלים נוספים, שהגיעו מארגונים גדולים.

את השיעור הכי גדול שלרר למד מהדבר הזה שעשה, הוא ניסח כך: "זה כוח שנצבר, אתה כבר לא מוותר לעצמך כמו שוויתרת בעבר. ואם אמרנו לעצמנו משפטים כמו: "זה גדול עלינו", כיום אני מאמין שאנחנו נוכל לעשות דברים מדהימים בהמשך". גם אם זה נשמע קלישאתי ביותר, מבחינתו של לרר מדובר באמת והוא מתכוון אליה, גם אם אנשים יישבו בבית ויצחקו.