"התפתחתי בזכות התפקיד": ריאיון פרידה מנשיא בורסת היהלומים

לאחר 5 שנים, יורם דבש פורש מהתפקיד הבכיר. הקדנציה שלו הייתה סוערת במיוחד: רצופת פרשות פליליות ומסתוריות, וכמובן ההתמודדות עם משבר הקורונה. "המסחר הרבה יותר קשה, אך השיטה יותר נוחה"

זמן צפייה: 11:14

אחרי חמש שנים בתפקיד, יורם דבש, נשיא הבורסה ליהלומים - פורש. הקדנציה שלו הייתה סוערת במיוחד: תעלומת מזי הדדי שנפלה אל מותה, פרשת יהלום שחור, וכמובן - משבר הקורונה שהכניס את תעשיית היהלומים כולה לסחרור. "מאוד התפתחתי בזכות התפקיד - למדתי להכיל, למדתי לנהל, למדתי להקשיב, למדתי לנהל משברים, ולפעמים היו שלושה משברים באותו זמן", סיפר דבש.

כיום, כשאי אפשר להיפגש או לטוס ולבחון את האבן מקרוב, אז יש אופציה לעשות זאת דרך המחשב. הקנייה נעשית באמצעות תמונות שעוברות באפליקציות הזום או הוואטסאפ. לדברי דבש, "זה הרבה יותר קשה, זה היה מאוד שונה בהתחלה. אבל אני חושב שבעתיד, כשכבר לא תהיה קורונה, אנחנו גם נפסיק לטוס, כי השיטה הזאת יותר נוחה".

יורם דבש
יורם דבש | צילום: חדשות 13

בתקופת משבר הקורונה המסחר המצומצם בבורסה עבר לאולם קטן. בין חברי הבורסה נמצאים עובדים שהם כבר דור שלישי ליהלומנים. "יהלומים זה מקצוע של יהודים", הסביר נשיא הבורסה הפורש. "הרבה מאוד מהיהודים ניצלו במלחמת העולם השנייה בזכות היהלומים. הם החביאו יהלומים ובזכות זה, החיים שלהם ניצלו והם אלה שעלו לארץ אחרי מלחמת העולם השנייה והקימו את תעשיית היהלומים הישראלית".

גם על תעשיית היהלומים ישפיע הסכם הלשום עם איחוד האמירויות - יש שם גם כסף וגם חיבה רבה ליהלומים. לדברי דבש, "אנחנו נחשפים עכשיו לשוק ענק שעד היום רק ההודים שלטו בו, שוק של 25 מיליארד דולר בשנה, והישראלים כבר על המטוסים ומתחילים לעשות עסקים, יש לנו יתרון - יש לי כבר את הקשרים איתם, יש לנו את האמון".

יהלום
יהלום | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק