מסתמן: הסגר הצפוי ירוכך; מערכת החינוך תפעל עד ערב החג

מדיוני הממשלה עולה שיוטל סגר לשבועיים עם מגבלת 500 מטר. ככל הנראה כחצי מהמגזר הפרטי יוכל לעבוד. מסתמן: נתב״ג יוחרג, עשרות אלפים יוכלו לטוס. היועמ"ש: אסור לפוליטיקאים לעסוק בהפגנות

זמן צפייה: 10:14

שרי הממשלה דנו הערב (ראשון) בסגר הצפוי להתחיל בערב חג ראש השנה. אושר כי מערכת החינוך תפעל עד ערב החג ולא תושבת מוקדם יותר. מהדיונים עלה כי יחול סגר מלא שיכנס לתוקף ביום שישי בשעה 14:00 למשך שבועיים, ויכלול מגבלת תנועה של 500 מטרים. עוד מסתמן כי מוסדות החינוך ייסגרו לשלושה שבועות. המסעדות המלונות הקניונים וחנויות הרחוק יכנסו תחת ההגדרה של מסחר קמעונאי וישארו סגורים. חברות פרטיות מפעלים ומשרדים יוכלו להישאר פתוחים, ללא הגבלה על מספר העובדים שיורשו להגיע למקום עבודתם.

עוד עלה כי נתב"ג יוחרג מהסגר - ועשרות האלפים שקנו כרטיסי טיסה לחגים יוכלו לטוס. לגבי המגזר הציבורי - שר האוצר יוסמך לקבל החלטה לגבי מתכונת הפעילות, בהתייעצות עם שר הבריאות. עדיין לא הוחלט מתווה המתפללים בבתי הכנסת, הצעת ההחלטה המקורית כללה הרבה מתפללים וזה עדיין בדיונים גם על רקע התפטרות ליצמן. נושא נוסף שנשאר פתוח הוא ההפגנות - שרים רבים היו רוצים לצמצם אותן, אך היועמ"ש הבהיר שזה לא בסמכותם של שרי הממשלה לעסוק בזה. גם התחבורה הציבורית ומשרדי הממשלה צפויים לצמצם את מתכונת פעילותם.

במרכז של ישיבת הממשלה בלטה המתקפה של שר האוצר על עמיתו אדלשטיין בטענה שמערכת הבריאות לא נערכה כראוי לגל השני, ולכן ישנו עכשיו סגר.

לכתבות נוספות בנושא >> 

אדלשטיין: "אם התוכנית לא תתקבל – אמשוך אותה ולא אביא חלופה"

במחאה על הסגר: השר יעקב ליצמן התפטר מתפקידו

דוח אמ"ן: קצב ההתפשטות גבוה – סכנה ליציבות מערכת הבריאות

כביש 1 חסום לבדיקות קורונה
כביש 1 חסום לבדיקות קורונה | צילום: רויטרס

כאמור, היועמ"ש אביחי מנדלבליט התייחס לנושא, שמעורר מחלוקת רבה בדיוני הממשלה, ואמר: "אסור לכם כפוליטיקאים להתעסק בזה, זו זכות שנגזרת מחוק יסוד שרק גורמי מקצוע ממשרד הבריאות עם אנשי מערכת האכיפה רשאים לעסוק בו ולקבוע את ההיתרים וההגבלות בנושא. לגבי התפילות - יש לכם את האפשרות לעסוק בכך משום שלא מדובר בעניין פוליטי".

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד יגיש מחר הסתייגות לחוק שתאפשר להטיל הגבלות על המחאה, בניגוד לעמדת היועמ"ש מנדלבליט. הבקשה צפויה להיתקל בהתנגדויות רבות ולעמדות סותרות בתוך הקואליציה.

זאת, לאחר שמנדלבליט הצהיר מוקדם יותר כי יש קושי משמעותי להגביל את ההפגנות. מספר שרים התעמתו איתו על כך, בראשם דודי אמסלם שצעק עליו: "קח אחריות על המחלה. בגללך אמון הציבור נפגע. איך אפשר להגיד אחר כך לאנשים שאסור להם להתפלל?".

חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד
חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד | צילום: חדשות 13

שר העבודה איציק שמולי ציין בדיונים: "אין טעם בסגר מלא שאינו יעיל ולא יעמוד במבחן הציבור. מיקוד מאמץ ונקיטת אמצעים אגרסיביים באופן דיפאנציאלי איפה שיש תחלואה גדולה נכשלו מסיבות פוליטיות. מעולם לא ניתן לזה כאן סיכוי אמיתי".

גם שר הכלכלה עמיר פרץ הביע התנגדות לסגר ואמר: "אצביע נגד סגר מלא. הפיתרון המשולב להורדת התחלואה ומניעת קריסה כלכלית הוא סגר לילי למשך חודש ימים עם איסור התקהלות במשך כל היום, ואכיפה משמעותית על שמירת התו הסגול. סגר ליילי יוריד את התחלואה וישמור על הכלכלה הישראלית".

השרה גילה גמליאל ציינה בדיונים כי "מגבלת ה- 500 מטרים מהבית היא לא סבירה. גם המשטרה אומרת בעצמה שהיא לא תצליח לאכוף את ההנחיות האלה, ולכן צריך לבטל אותה. צריך לצמצם את ימי הבידוד כפי שנעשה בצרפת - 7-10 ימים. יש הרבה מאוד צוותים רפואיים בבידוד - זה מהלך מוצדק שיקל על מערכת הבריאות ועל הכלכלה".