"זה סיר לחץ": הנשים שנמלטו למקלט כתוצאה מאלימות במהלך ההסגר

גל אלימות התפרץ בימי המגפה, ובמאי התקבלו 1,885 תלונות על אלימות במשפחה - זינוק בעשרות אחוזים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. "הוא היה יכול להתפוצץ מכל דבר קטן" • "מחיר הקורונה", חלק ג'

זמן צפייה: 10:44

1,885 תלונות על אלימות במשפחה התקבלו בחודש מאי במוקדי הרווחה - עלייה של עשרות אחוזים ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה, גל עכור וקטלני של אלימות שהתפרץ בימי הקורונה וגבה את חייהן של שש נשים שנרצחו על ידי גברים במהלך ההסגר. יותר ויותר נשים מצאו את עצמן בסיטואציה שמכריחה אותן לברוח מביתן למקלט לנשים מוכות. אחת מהן חשפה בריאיון בחדשות 13, באומץ לב מרשים, עדות מהתופת שבה חייתה בשנים האחרונות.

"חברה הייתה אצלי בבית וזו חברה שהוא לא אוהב, והם נפגשו כשהיא יצאה מהבית. הוא נכנס וישר התחיל להביא לי מכות. הוא לא שאל למה היא הייתה ומה קרה - הוא ישר התחיל להביא לי מכות", סיפרה. "הילדה הייתה שם וראתה את זה והיא בוכה וצורחת. אחרי שהוא נתן לי את הכאפות האלה, תפסתי את הילדה, נכנסתי איתה לחדר של הבן שלי וראיתי את הבן שלי יושב, וסותם את האוזניים, כדי לא לשמוע ופשוט התחלתי לבכות ואמרתי לעצמי, 'אני לא רוצה את זה, אני לא רוצה את החיים האלה'".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נקלע לתאונה בעקבות מרדף משטרתי – ונדרש לשלם על הנזק לניידת

כך משרד פרסום קטן קיבל מעיריית ר"ג קמפיינים במאות אלפי שקלים

יהודה גליק הגיע לנחם בבית משפחת האוטיסט שנורה בי-ם – והותקף

מקלט לנשים מוכות
מקלט לנשים מוכות | צילום: חדשות 13

כשההסגר החל, גם האלימות בבית עלתה באופן אקספוננציאלי. לדבריה, "זה להיות 24 שעות ביחד בבית. זה קשה כי על כל דבר היה לו מה להגיד ומה להעיר, ומהדבר הכי קטן הוא היה יכול להתפוצץ - היינו הולכים ממש על ביצים לידו. לפני ההסגר הוא היה יוצא, אז ידעתי שאני רגועה והכול בסדר אבל כשהוא בבית כל הזמן ולנו אין אפשרות לצאת ולו אין אפשרות לצאת, אז זה סיר לחץ".

הזינוק באלימות במשפחה והצורך בבידוד מנשים במקלטים קיימים, הוביל את ויצ"ו ליזום הקמת מקלט חירום מיוחד, מהלך שזכה לתמיכת משרד הרווחה. הפעם האחרונה שבה הוקם בישראל מקלט לנשים שנמלטו מאלימות הייתה לפני 15 שנים. מקלט המיון נמצא במרכז הארץ במקום שמור. המיקום המדויק נשמר בסוד. כל משפחה גרה בחדר, אמא עם הילדים שלה, והנשים במקלט נמלטו מסכנת מוות ברורה.

עצרת נגד אלימות כלפי נשים בתל אביב | צילום: הראל בן נון

לילדים משקל משמעותי בהחלטה שלהן לעשות מעשה ולברוח משגרת האלימות. "יש במקלט נשים שהשאירו אחריהן בבית מחברת שהן היו בטוחות שיהרגו אותן והשאירו מכתב פרידה לילדים", סיפרה סקרלט כהן, רכזת חינוך וקשרי קהילה בוויצ"ו. לדברי הצעירה שנמלטה רק לא מזמן, "האמנתי במשטרה והתלוננתי עליו בעבר, אבל הוא שוחרר אחרי יומיים כי הוא לא השאיר עליי מספיק סימנים, לטעמם. הפעם לא טרחתי להתלונן".

"אם הייתה לי כמות כפולה של חדרים, בכל יום נתון הייתי יכולה לאכלס אותם, מבחינת הצורך המיידי", אמרה זהבית גורסמן, אם הבית במקלט החירום. סקרלט כהן אף הוסיפה כי "כל פעם כשאישה עוזבת והחדר מתפנה, מנקים אותו ולא עוברות חמש שעות וכבר יש קליטה חדשה".