אסון המנוף ביבנה: אתר הבנייה ייסגר ל-30 יום

המשטרה ערכה לבעלי החברה הקבלנית שימוע ונתנה להם צו סגירה מנהלי. ביום חמישי יושבתו כל אתרי הבנייה בארץ לחצי יום, ובעוד כשבועיים ייערך כנס חירום. "המקרים הטראגיים אינם גזירה משמיים"

זמן צפייה: 01:06

(בווידאו: נמשכת חקירת קריסת המנוף ביבנה)

לאחר אסון המנוף ביבנה, שגבה את חייהם של ארבעה בני אדם, המשטרה ערכה היום (שני) שימוע לבעלי החברה הקבלנית ונתנה צו סגירה מנהלי לאתר לתקופה של 30 יום. כמו כן, בעקבות האסון וריבוי תאונות הבנייה, יו"ר ההסתדרות ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ערכו היום דיון חירום ובו הוחלט על מספר צעדים מידיים, בהם שביתה בת חצי יום ביום חמישי בכל אתרי הבנייה בארץ.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ונשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו, הכריזו על 2020-2019 כשנת הבטיחות בענף הבנייה. כמו כן, הוחלט על הקמת מטה בטיחות משותף, שבראשו יעמוד האלוף (במיל') וחבר הכנסת לשעבר אייל בן ראובן. פעילות המטה תתוקצב בהיקף של מיליוני שקלים והוא יפעל במשך כל ימות השנה, במטרה להגביר את הבטיחות בענף. זאת, באמצעות הסברה, הסדרה ופעולות משותפות מול הממשלה.

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: חדשות 13

נוסף לכך, בדיון החירום הוחלט כי בעוד שבועיים ייערך כנס חירום והסברה המיועד למעסיקים ולעובדים, ובכלל כל האירועים והכנסים שתוכננו לשנה הקרובה לעובדים ולמנהלים יתמקדו בנושא הבטיחות.

הצדדים הסכימו לקדם באופן מידי הכשרות בטיחות חדשות למעסיקים ולעובדי הענף, והסכימו לפעול בשיתוף פעולה מול הממשלה לקידום עקרונות לחקיקה מוסכמת שתסדיר את כל היבטי האחריות לבטיחות באתרים, לרבות אחריות המזמין. כמו כן הוקמו צוותים מקצועיים משותפים שיקיימו ישיבות שוטפות למעקב ולטיפול אחר יישום הדברים. מטה הבטיחות יפרסם בתוך כשלושה שבועות תכנית עבודה שמטרתה שינוי יסודי של תחום הבטיחות בענף הבנייה.

לכתבות נוספות בנושא >> 

אסון המנוף: 5 בעלי תפקידים נוספים עוכבו לחקירה - כולם בכירים

אסון המנוף – ארדן: "בית המשפט מקל עם אחראים לתאונות העבודה"

מנכ"ל חברת הפירוק נהרג באסון המנוף; פורסם שם הרוג נוסף

בר-דוד וסרוגו מסרו בתום הפגישה כי "המקרים הטרגיים בענף הבנייה הם לא גזירה משמיים. בשיתוף פעולה ניתן יהיה לצמצם באופן דרמטי את הנפגעים בתאונות העבודה באתרי הבנייה. על הממשלה, המעסיקים והעובדים לשלב ידיים על מנת להילחם במשבר הבטיחות".

כאמור, אתמול בשעות הבוקר נהרגו ארבעה פועלים בתאונה באתר בנייה בשדרות ז'בוטינסקי ביבנה, כתוצאה מנפילה של חלקי מנוף אל הקרקע. הבוקר הותר לפרסום כי יונתן סבג, תושב אור יהודה בן 33, מנכ"ל החברה שהייתה אחראית על פירוק המנוף, נהרג בתאונה ביום הולדתו. כמו כן, בן דקלו, תושב פרדס חנה בן 22, וגיל חזאזי בן 51 מחדרה נהרגו באסון. שמו של הרוג נוסף טרם הותר לפרסום.

ההרוגים באסון המנוף, בן דקלו ויונתן סבג
ההרוגים באסון המנוף, בן דקלו ויונתן סבג | צילום: באדיבות המשפחות

שני פועלים נוספים נפצעו קל לאחר שחולצו מהמנוף, לאחר שנלכדו בגובה של 30 מטרים – כ-12 קומות. פעילות החילוץ התבצעה באמצעות חבלים ומנוף בגובה של 60 מטרים שהוזעק למקום.

חקירת האירוע נמשכת, ומשפחות ההרוגים מחכות להשלמתה הראשונית ולשחרור הגופות של יקיריהן - כדי שיוכלו להתכונן להלוויות הצפויות. מאז אתמול, 17 בעלי תפקידים באתר הבנייה נחקרו באזהרה וארבעה שוחררו למעצר בית.

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, התייחס אתמול לתאונה: "ביום חמישי התרחשה תאונה קשה באתר בנייה בבני ברק בה נהרג פועל", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "המשטרה ביקשה לעצור שלושה מנהלים בחברת הבנייה שיש להם אחריות לבטיחות האתר שבו צנח משטח העבודה וגרם למות הפועל. בית משפט השלום וגם המחוזי דחו את בקשת המשטרה".

"השופטים סברו שכיוון שהחשודים הם אנשים נורמטיביים אז ניתן להשיג את תכלית המעצר גם במעצר בית", המשיך, "ייתכן שזה נכון. אבל מוזר שכאשר מדובר למשל בראשי רשויות, כמעט תמיד מתקבלת בקשת המעצר של המשטרה. הם לא נורמטיביים? כך בית המשפט קובע בהחלטותיו את החומרה שמתייחסים לעבירות בתחום מסוים".