הסכם שתיקה משולש: כך פעל המפיק דני בנעים להסתיר תקיפה מינית

עובדת לשעבר בחברה של מפיק העל הוטרדה ע"י אחד הלקוחות, רופא בכיר בעל שם עולמי, אך במקום לקבל עזרה - הוצעו לה דמי שתיקה במסגרת הסכם סודי בין הצדדים. "הסרת אחריות מזעזעת" • חלק ב'

זמן צפייה: 10:00

המפיק דני בנעים, שלפי תחקיר חדשות 13 הטריד מינית נשים שעבדו בחברת ההפקות שלו, דאג לסדר הסכם שתיקה ללקוח שלו, במסגרתו שילם פרופ' איתמר רז, רופא בכיר ולקוח 'קומטק', מאות אלפי שקלים לעובדת לשעבר בחברת 'קומטק' שלטענתה הוא תקף אותה מינית במשרדו.

'קומטק', חברה תחת ניהולו ובעלותו של המפיק דני בנעים, ידועה כשחקנית מרכזית בתחום ארגון כנסים רפואיים בינלאומיים ברחבי העולם. בין היתר, הפיק בנעים אירועים עבור פרופ' איתמר רז, מומחה בעל שם עולמי למחלת הסוכרת שעבד שנים רבות בהדסה ושימש כפרופ' בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית. לפני כשנה, ח' התחילה לעבוד בחברה של בנעים ומיד משכה את תשומת ליבו.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

היועמ"ש הכריע: לא תיפתח חקירה נגד נתניהו בפרשת המניות

תיעוד חריג מהפגנה בביתר עילית: רכב ביטחון דורס מפגין חרדי

התרגיל של נתניהו לכחול לבן: הצעת פשרה לדחיית אישור התקציב

דני בנעים ופרופסור איתמר רז
דני בנעים ופרופסור איתמר רז | צילום: חדשות 13

"היא הייתה מאוד גבוהה ומאוד מושכת. הרגשתי מיד שדני התמקד בה כיעד. הוא העניק לה תשומת לב רבה ביותר", אמרה ה', עובדת לשעבר בחברה. את ח' הפנו אל פרופ' רז, במסגרת תפקידה, והוטל עליה לעמוד מולו בקשר צמוד ולהפיק בשבילו את הכנסים הרפואיים. באוקטובר 2019, הגיעה ח' לפגישת עבודה אצל הפרופ' בקליניקה הפרטית שלו בתל אביב, אחרי שעות קבלת הקהל. היא שיתפה את פרופ' רז בבעיה רפואית תוך כדי המפגש העסקי ובעקבות כך הוא בדק אותה.

כשחזרה ח' מהבדיקה, היא סיפרה לחברותיה מה באמת קרה שם. "הוא ניצל את עמדתו כרופא לנגיעות בעלות אופן מיני במסגרת תרחיש שבו הדבר בלתי הולם לחלוטין", אמרה ו', עובדת נוספת לשעבר בחברה. המתלוננת ה', ששמעה את עדותה של ח' הוסיפה: "שמעתי את העדויות הראשונות שלה מהמקרה ואת המצוקה הרבה שבה היא הייתה שרויה בה. היא אמרה לי: 'הייתי עם הלקוח הזה ושאלתי אותו שאלה לגבי משהו ספציפי'". לאחר מכן, לדבריה, אמר לה הרופא לבוא למיטה והוא התחיל לגעת לה בחזה, בתחתונים ובפנים.

כשהיא שאלה את הרופא, "למה עשית את זה?", אז ענה לה פרופ' רז: "אה, זה בסדר. רק רציתי להביא לך בדיקה גופנית מלאה". חברותיה מעידות כי היא רעדה והייתה מאוד נסערת: "ידעתי שקרה משהו מאוד רע ושזאת הייתה תקיפה של ממש. זה היה אפילו יותר מכך. אני חושבת שהיא פשוט קפאה והייתה בהלם", אמרה עובדת לשעבר.

דני בנעים בסמוך למשרדי קומטק
דני בנעים בסמוך למשרדי קומטק | צילום: חדשות 13

מיכל גרא-מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, אמרה כי "העדויות מדברות על חדירה אל תוך הגוף. זה דבר שהוא פלילי ברמה הכי-הכי גבוהה". על מה שהתרחש בקליניקה, ח' דיווחה למנהלת הישירה שלה, רויטל שואן-פנקס, שהיא גם הממונה על ההטרדות המיניות בחברה. עקב כך, גם בנעים היה מעורב במקרה - הוא הציע לח' לפנות למשטרה, אך אחרי שהיא בחרה שלא לעשות זאת, הציע בנעים לממן עבורה עו"ד לשם הגשת תביעה נגד פרופ' רז. בכל זמן שבו התקיים הבירור בפרשה - היחס כלפי ח' בחברה השתנה.

"כל ההנהלה הבכירה התחילה לאמלל את חייה במשרד", טענה המתלוננת ה'. בזמן שהם בדקו את העניין, לבינתיים הם הציעו הסברים אלטרנטיביים משלהם לתקרית: "זה בגלל מה שהיא לובשת, איך שהיא נראית ומה היא שהיא עושה עם הגוף שלה". עקב החשש של בנעים כי הסיפור הזה עלול להתפוצץ בחוץ, הוא ניסה בכל כוחו למנוע זאת, ואז מאחורי דלתיים סוגורת הוא רקם הסכם שתיקה משולש בינו, בין פרופ' רז שפגע מינית ובין המתלוננת.

ההסכם החשאי כלל תשלום של מאות אלפי שקלים דמי שתיקה לח', שמקבלת פיצוי מבלי שתיאלץ ללכת למשטרה או לבית משפט. כך בעצם נמנע פרסום הפרשה לציבור. "הלגיטימציה היחידה הסבירה של ההסכמים האלה זה אם עושים שינוי עמוק בתוך התרבות הארגונית של החברה. במקרה שזה לא המצב, זה חמור, קשה ומסריח ואז עוד כמובן יש פה צ'ק כדי לוודא שההשתקה היא מלאה - ברור שהיא נוגדת באופן מפורש את תכלית החוק", אמרה גרא-מרגליות.

בסופו של דבר ח' נאלצה לעזוב את החברה. "דני אמר לי: 'אני לא מאמין לבחורה הזאת. היא משקרת'. בנעים המשיך ואמר: 'הלקוח לעולם לא היה עושה דבר כזה והיא פשוט מנסה לקבל כסף'", כך אמר דני לאחת העובדות לשעבר בחברה, לטענתה. לאחר התפטרותה, הממונה על ההטרדות המיניות בחברה הפיצה מכתב בקרב עובדי החברה ובו היה כתוב: "בדיקותינו העלו כי הטענות של העובדת נמצאו לא מבוססות". כלומר שואן-פנקס טענה כי ח' שיקרה וכי דבר לא קרה שם במשרד.

שלט בכניסה למשרדי קומטק
שלט בכניסה למשרד קומטק | צילום: חדשות 13

לא רק ההנהלה, גם פרופ' רז התנער מהעניין: "לא היו דברים מעולם ואני לא שילמתי גרוש. אני פשוט לא זוכר, לא היה שם כלום. הייתי אמור לעבוד איתה באופן קבוע, ראיתי שהיא חסרת כישרון לחלוטין, לא עבדתי איתה, לא הייתה אפילו פגישה אחת איתה". מאוחר יותר אימץ הרופא גרסה אחרת: הוא טוען שח' כן הגיעה למרפאה שלו לפגישת עבודה, שהתגלגלה מאוחר יותר לבדיקה רפואית. הוא אף שלח תצהיר בשבועה של מנהלת המרפאה, לפיו עמדה בכניסה לחדר ולא ראתה או שמעה דבר חריג בבדיקה. פרופ' רז בעצמו מסרב להתראיין או לענות על השאלות חדשות 13.

גם לאחר הפרשה הזאת, "קומטק" המשיכה את הקשר עם הפרופ'. "אמרתי למנהלת שלי: 'למה הוא פה? אני מרגישה ממש לא טוב כשהוא פה'", אמרה ו' לממונה על ההטרדות המניות, והיא מצדה אמרה: "אה, זה בסדר, זה רק זמן קצר", והוסיפה: "הוא לא עובד איתך, הוא עובד עם מישהי אחרת". לפי המשתמע מהדברים - רז הוא לקוח חשוב: "אני משערת שבסופו של דבר, עסקיו היו חשובים יותר מאשר ביטחונה של העובדת שלו".

"מצב שבו בחברה יש אווירה עוינת כלפי נשים, אווירה של הטרדות ופגיעות מיניות, גם מצד המייסד והמנכ"ל של חברת האם וגם מצד לקוחות - זה מצב חמור ובעייתי", אמרה מנכ"לית שדולת הנשים בישראל. כאמור, פרופ' רז ממשיך בשלו ובנעים ממשיך לתכנן את האירוע הענק הבא. הסיפור נקבר ולרגע אפשר היה לחשוב שדבר לא קרה מעולם בקליניקה של מומחה הסוכרת, עד שבאו שש נשים אמיצות, התייצבו מול המצלמה ושפכו אור על פרשת ההטרדות המיניות של בנעים והסכם השתיקה האפל שנחתם במחשכים כדי להסתיר תקיפה מינית.

פסקה אחת מתוך המכתב שנשלח לעובדי החברה לאחר התפתטרוטה של המתלוננת ובו צויין כי היא קיבלה תמיכה רבה מצד ההנהלה וכי היא הודתה להם על כך
פסקה אחת מתוך המכתב שנשלח לעובדי החברה לאחר התפתטרוטה של המתלוננת ובו צויין כי היא קיבלה תמיכה רבה מצד ההנהלה וכי היא הודתה להם על כך | צילום: חדשות 13

פרופ׳ איתמר רז מסר בתגובה לתחקיר: ״הטענות העולות בתחקיר שקריות. ההסכם המדובר עליו חתמתי הוא ניסיון סחיטה מצד המתלוננת. רציתי להילחם על חפותי ועל שמי הטוב אך נוכח בקשת אשתי ובעצת עורכי דיני החלטתי לחתום על הסכם בכדי למנוע פרסום שקרי ומכפיש מהסוג שאנו עדים לו היום. בהסכם המדובר לא שילמתי אגורה מכיסי למתלוננת. כל התשלומים אליה הגיעו מחברת קומטק ונגעו לתלונות נוספות שהיו לה כלפי מעסיקה דני בנעים וכלפי חברת קומטק״.

מטעם עורכת דינה של המתלוננת נגד פרופ' רז נמסר: ״היא עברה חוויה אישית קשה וטראומטית שאין עליה עוררין. חברת קומטק לקחה אחריות על האופן בו ביררה את התלונה ופיצתה את מרשתי לשביעות רצונה. מתגובתו של המטריד עולה האשמת הקורבן והסרת האחריות מעצמו, שהינה מזעזעת, פסולה ומקוממת ומרשתי שוקלת צעדיה נגד המטריד".

רויטל שואן פנקס, הממונה על הטרדות מיניות בחברת קומטק, מסרה בתגובה:״אכן פנתה אליי עובדת וסיפרה כי חוותה התנהגות מטרידה בידי אדם חיצוני לחברה. הענקתי לה תמיכה מלאה והצעתי לה להפסיק לעבוד עם אותו אדם באופן מיידי״.

המפיק דני בנעים מסר בתגובה:"התחקיר הציב בפני מראה שמחייבת אותי לחשבון נפש עמוק. אני מבקש להתנצל בפני כל עובדת שנפגעה או שהרגישה לא מוגנת ולוקח על עצמי, באופן אישי את האחריות לכך. כמנהל החברה אני מאמין שסוד כוחה טמון בכך שכל עובדת ועובד ירגישו בה מוגנים. העובדה שהדבר לא יושם על ידי בחברה היא טעות והיא תתוקן. בקשר ל"ההסכם הסודי״ - מדובר בהטרדה שבוצעה על ידי אדם חיצוני. העובדת זכתה לתמיכה ולגיבוי מלאים ובכלל זה, התאפשר לה לחדול מכל תקשורת עם אותו אדם, ניתנה לה התחייבות למימון הליכים משפטיים נגדו וגיבוי מלא בהגשת תלונה למשטרה״.