אנשי התרבות והמסעדנים נגד השבת ההגבלות: "כישלון קולוסאלי"

לאחר החלטת הממשלה, עובדי ענף המסעדות חרדים לגורלם: "היזמים יצאו לרחובות עם שק של חובות וללא כל ביטחון סוציאלי". גילה אלמגור לחדשות 13: "זה נורא - אין אפילו אופק"

זמן צפייה: 03:26

מגפת הקורונה: בעקבות החלטת הממשלה להשיב את ההגבלות, לפיהן יבוטלו מופעי תרבות ומספר הסועדים במסעדות יוגבל ל-20 בתוך המסעדה ו-30 בחוץ, אנשי תרבות ועובדי ענף המסעדות יצאו היום (שני) בחריפות נגד ההחלטה. שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, מסר לאחר ההחלטה: "החלטת מממשלת ישראל היא צו סגירה לתעשיית המסעדות בישראל. ממשלת ישראל כשלה בשלושת החודשים האחרונים בהיערכות לגל נוסף של הדבקויות ונכשלה כישלון קולוסאלי בטיפול בהיבט הכלכלי".

"ההחלטה להגביל את כמות הקהל לחמישים איש, ללא התייחסות לגודל העסק, מבטאת היסטריה ואין לה הצדקה בריאותית לאור נתוני ההידבקות הזעירים במסעדות", המשיך ברמן. לדאבוננו, אנחנו נאלצים להסיר אחריות לגבי 150 אלף עובדינו האהובים, שממשלת ישראל תצטרך למצוא עבורם פיתרון. אנחנו חרדים לגורלם של מעל 10 אלף יזמים בתחום, שיצאו בימים הקרובים לרחובות עם שק של חובות וללא כל ביטחון סוציאלי, עקב התנגדותה של ממשלת ישראל, להעניק לה כזה".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-0607202028' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='גילה אלמגור לחדשות 13: "זה גזר דין מוות לתרבות"' kid='1_67xbmwsa' duration='360'']

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

השרים אישרו: מועדונים, אולמות, ברים וחדרי כושר ייסגרו מיידית

גנץ: "אין ספק שנוכח העלייה בתחלואה ניאלץ להחמיר בהגבלות"

כיצד אירופה יוצאת מההגבלות – בעוד שישראל נכנסת לגל שני?

שר התרבות והספורט חילי טרופר אמר על ההחלטה כי "יש בי עצב עמוק עם ההחלטה על סגירה זמנית של מוסדות התרבות בישראל. נוכח העלייה המדאיגה בתחלואת נגיף הקורונה, החליטה הממשלה כי אין מנוס מהגבלת המופעים וצמצום אירועי התרבות, זאת כדי לעצור את התפשטות הנגיף בישראל. אנו נמצאים במשבר מתמשך ונדרשת מכולנו אחריות אישית כדי להבטיח את בריאות הציבור".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-0607202109' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='השף חיים כהן בריאיון לחדשות 13' kid='1_gojt792d' duration='219'']

לדבריו, "התרגשתי ושמחתי לראות בשבועות האחרונים את עולם התרבות חוזר אט אט לחיים ואני אעשה כל שבידיי כדי לפתוח אותו מחדש ולהחזירו לשגרה בטוחה. אנחנו נמשיך לפעול בכל הכוח בכדי להבטיח את קיומם של מוסדות התרבות וכן נפעל עם משרד האוצר כדי לייצר ביטחון כלכלי עבור העובדים הרבים בתחום זה. בימים אלו מכין משרד התרבות והספורט מגוון פעילויות ופרויקטים שיאפשרו לאזרחי ישראל להמשיך ולחוות תרבות גם בימי הקורונה ונעדכן עליהם בזמן הקרוב".

קורונה במסעדה
קורונה במסעדה | צילום: רויטרס

שחקנית הקולנוע גילה אלמגור אמרה לחדשות 13 אחרי החלת ההגבלות החדשות כי "זה נורא. אין אפילו אופק, אין תמיכה של המדינה, אין כלום. הייתי בבית הנשיא השבוע. היה רצון לשמוע להקשיב. ומה? כלום. אני בחל"ת מהיום הראשון, לא נכנסה אגורה - כלכלית זה נהיה נורא. אני עוד חושבת על הקולגות הצעירים שלי שיש להם משכנתאות וילדים. צריך להביא את הדברים הבסיסיים הביתה ואין מאיפה. אם המדינה לא תתייצב ולא תזרים תמיכות לאנשים האלה זה נורא. לא חוכמה להגיד סוגרים".

ועד הפעולה של תעשיית התרבות והאירועים מסר בתגובה: "מגפת הקורונה ממשיכה לגבות קורבנות מתעשיית האירועים והתרבות. ההחלטה של ממשלת ישראל להטיל גזרות נוספות ולסגור בשנית את עולם האירועים והתרבות, חייבת להתקבל לצד הבטחה וקיום של מתן פיצוי כספי אמיתי ל-200 אלף איש שנמצאים בסיכון, ולא, זו לא 'חרטא', אלו אנשים אמיתיים שלא מכניסים כסף כבר ארבעה חודשים ועתידם לוט בערפל. הדרישה שלנו היא ברורה: לא הבטחות - רק כסף בכיסים עד לחזרתה לשגרה של התעשייה כולה".

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

יו"ר איגוד אמני ישראל יענקל'ה מנדל אמר כי "מדובר באירוע קשה ביותר, ונראה שגם את האור החלש שהיה בקצה המנהרה דאגו לכבות לנו. אנחנו רוצים לציית להנחיות, כדי לשמור על בריאותנו ועל בריאות הקהל שלנו, אבל במידה ובד בבד עם סגירת האולמות לא יוקצה תקציב פיצויים ראוי, ולא ייכנס כסף באופן מיידי לחשבונות הבנק של האמנים, עבורנו מדובר יהיה בגזר דין מוות".

מנכ"ל התיאטרון הקאמרי רן גואטה מסר כי "החלטה קשה עם השלכות קשות. אחרי כל הניסיונות להחזיר את עובדי ושחקני התיאטרון למעגל העבודה, ואת אמון הקהל כי התיאטרון הוא מקום בטוח, כואב לסגור שוב. אך מובן שהבריאות מעל הכל, ונקבל וניישם כל הנחיה".

מסעדה תל אביבית בשכונת פלורנטין
מסעדה תל אביבית בשכונת פלורנטין | צילום: Shutterstock

ציפי פינס, מנהלת תיאטרון בית ליסין אמרה לאחר קבלת ההחלטה: "קיבלנו את הידיעה המעציבה על הקפאת הפעילות בעיצומן של ההכנות לקראת פתיחתו מחדש של התיאטרון. לא נותר לנו אלא לקוות שהתנאים יאפשרו את פתיחת התיאטרון מהר ככל האפשר, כדי לספק עבודה למאות העובדים, השחקנים והיוצרים, שיושבים בבית כבר כארבעה חודשים. אנחנו מקווים לפגוש את הקהל בימים יפים יותר".

כאמור, בשל העלייה החדה שנרשמה בימים האחרונים במניין החולים בנגיף בישראל, הממשלה אישרה הגבלות נוספות על המשק. כחלק מההגבלות ייסגרו אולמות האירועים, המועדונים, הברים, חדרי הכושר, הבריכות ואולמות האירועים והתרבות. כמו כן, מספר הסועדים מסעדות יוגבל ל-20 שישבו בפנים ו-30 בחוץ. מנייני תפילות בבתי כנסת יוכלו להתקיים בהשתתפות של עד 19 מתפללים בלבד.

מטעם ארגון נהגי האוטובוסים נמסר בתגובה כי "הגבלת כמות הנוסעים היא צעד נכון שהיה צריך לעשותו מזמן. זו ההזדמנות לספק עבודה לכל חברות ההסעים והתיירות בכדי שציבור הנוסעים לא ייפגע בשירותי התחבורה הציבורית. נושא המזגנים הוא לעג וגזירה שציבור הנהגים והנוסעים לא יוכלו לעמוד בה. ארגון נהגי האוטובוסים בישראל יחד עם ההסתדרות הלאומית ימשיכו להיות חוד החנית בדאגה לנהגים וקידום מעמדם המקצועי".