אכזבת לובאטו: האם השימוש בידוענים ככלי הסברה עובד?

מפורסמים רבים מגיעים ארצה ומעלים תמונות לרשתות החברתיות, חלקם תמורת תשלום. תקרית דמי לובאטו הסתיימה במפח נפש, אך בישראל מקווים שהפוסטים של הידוענים ישמשו תחמושת מול ארגוני החרם

זמן צפייה: 02:58

הרשתות החברתיות הפכו כבר מזמן לזירת הדיפלומטיה האמיתית. ההסברה הישראלית כבר אינה נחלתן של דיפלומטים מעונבים ממשרד החוץ – אלא של כוכבי רשת מרובי עוקבים.

לעיתים מדובר בידוען שמגיע לישראל למטרות אחרות, כמו הופעה, ועל הדרך מפרגן. כך לדוגמא יחסי הציבור המדוברים שעשו ג'ניפר לופז ובעלה, כאשר במשך שבוע שלם העלו סרטונים ותמונות מפרגנים במהלך ביקור בארץ.

אבל פעמים רבות מדובר בתעשייה של ממש. רכבת אווירית של ידוענים, בודדים או משלחות, שמגיעים לארץ בתשלום, או לכל הפחות במימון מלא, במטרה להעלות תמונות ופוסטים שיראו למיליוני העוקבים ברשתות שישראל אינה רק חומת הפרדה, פלסטינים וכמה גמלים, אלא גם חופים, אתרי טבע, מקומות קדושים והרבה כיף.

דמי לובאטו בכותל בירושלים
דמי לובאטו בכותל בירושלים | צילום: חדשות 13

אלא שלא תמיד הכל פועל על פי התכנון. דמי לובאטו, כוכבת הפופ האמריקנית בת ה-27 בעלת ה-74 מיליון עוקבים הגיעה לישראל בשבוע שעבר, בתמורה לכ-150 אלף שקלים ששלמו לה משרדי הממשלה, כל זאת תמורת תמונה בכותל, בנהר הירדן ועם להקת שלווה. אלא שלא כל עוקביה אהבו את הרעיון. היא מחקה את הפוסט מהסטורי שלה זמן קצר לאחר שהעלתה אותו, אך זה כנראה היה מעט מאוחר מידי.

הזמרת הצעירה הגיעה אמנם במימון משרדי ממשלה אבל יש לא מעט ארגונים לא ממשלתיים שפועלים בחזית הזו – ומביאים לכאן משפיענים ממגוון תחומים, שהמשותף לכולם, מספר רב של עוקבים, שיפיצו את הבשורה.

לרוב זה עובד, וכל הצדדים מרוצים. לפעמים, כמו במקרה של לובאטו – לא ברור אם הנזק גדול יותר מהתועלת. אגב המקרה שלה הוא אינו היחיד, ואולי זה נעוץ גם בעובדה שאין הסכם מסודר, והתכנים שעולים לחשבון הפרטי של הכוכב, נתונים לשיקול דעתו.

מלבד ג'יי לו ודמי לובאטו נחתו כאן לא מעט ידוענים בקיץ האחרון. מדונה הגיעה לאירוויזיון ג'ון בון ג'ובי בא כדי להופיע, טרנטינו היה בביקור משפחתי ולא הפסיק לדבר באהדה על ישראל בראיונות שנתן בכל התקשורת השונים לרגל צאת סרטו.

ג'ניפר לופז
ג'ניפר לופז | צילום: ינון בן ארי

רק השבוע נחת בישראל מחמוד של "סולדי" שהופיע עם עדן בן זקן – גם לו כמיליון עוקבים באינסטגרם והתמונה שהעלה ברשת לפני ההופעה כבר זכתה לאלפי תגובות.

ביומיים האחרונים הרשתות החברתיות התמלאו בתמונות של השחקן קווין ספייסי שהגיע לכאן לביקור פרטי, בצל פרשיות המין שעמן הוא מתמודד. הוא נצפה מבקר בירושלים ובתל אביב, לא ברור הביקור הזה טוב או רע להסברה.

מה שבטוח הוא שכל ביקור של ידוען כזה או אחר יביא עמו גם תמונות ופוסטים מרוצים שישמשו תחמושת מול ארגוני החרם, או כך לפחות כך מקווים בישראל.