"מריחים את ההיסטוריה": מסע ברכבו של ראש הממשלה בן גוריון

רכב השרד של רה"מ הראשון של ישראל אוחסן במשך 60 שנה במוזיאון מוזנח בדרום תל אביב. אלא שלאחרונה, במבצע של משרד הביטחון וצה"ל, הרכב הועבר אל משכנו ההיסטורי של בן גוריון בלב הקריה בת"א

זמן צפייה: 12:17

בימים האחרונים נעשתה פיסת צדק היסטורית, כאשר הקדילק של דוד בן גוריון, רכב השרד 101, חזר למשכנו הטבעי - לבית ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל. זאת, במסגרת מבצע של משרד הביטחון וצה"ל שמטרתו לעורר לחיים את בית רה"מ המיתולוגי ולהעביר אליו את כל אוסף המכוניות של ראשי הממשלה ושרי הביטחון של מדינת ישראל לאורך השנים.

בית ראש הממשלה המיתולוגי שנמצא באמצע הקריה בתל אביב הוא אחד המבנים הכי חשובים ב-71 שנותיה של ישראל, ובו נמצאה לשכתם של כל ראשי הממשלה, מבן גוריון ועד אריק שרון. זאת הודות לבן גוריון, שקבע ב-1948 כי המבנה, שעבר לידי הבריטים ואז לידי ההגנה, יהיה משכנו.

רכב השרד של דוד בן גוריון | צילום: החדשות 13

רס"ן אסתי ספקטור, אגף ההנדסה והבינוי, משרד הביטחון אמרה כי "לפני כחצי שנה השלמנו בעצם את הפרויקט הגדול של שימור מבנה ראש הממשלה ההיסטורי בו ישבו כל ראשי הממשלה מתקופתו של בן גוריון עד אריק שרון. זו זכות מאוד גדולה לשמר את המורשת לדורות הבאים, מורשת שהיא ציבורית".

הנרי פורד השני, נשיא חברת פורד, העניק את המכוניות לשרי ישראל כחלק מעסקה של אספקת משאיות לצה"ל, ואולי גם מתוך הרצון לכפר על האנטישמיות של סבו, מייסד החברה. אך בישראל של שנות ה-50, שנות הצנע ופעולות התגמול, לא התקבל באופן חיובי הרעיון שלמנהיג צריך להיות רכב מיוחד, רכב שרד.

רכב השרד של דוד בן גוריון | צילום: החדשות 13

עופר גור, סגן מנהל יחידת המוזיאונים, משרד הביטחון: "זו הייתה אחת מ-500 פורד שהגיעו לארץ. רק זו הייתה משוריינת ולכן גם עם שמונה צילינדרים ולא ארבעה צילינדרים. הוא לא השתמש בה הרבה. בעיקר באירועים רשמיים. מריחים את ריח ההיסטוריה וריח הקוץ' מוץ' שבן גוריון היה מקבל כל יום מפולה".

כאמור, כל אוסף המכוניות של ראשי הממשלה ושרי הביטחון, מבן גוריון ולוי אשכול ועד אהוד ברק ויצחק מרדכי, אוחסן כל השנים האלה במקום מוזנח בדרום תל אביב: מוזיאון בתי האוסף לתולדות צה"ל של משרד הביטחון. המוזיאון, שהוקם לפני 60 שנה על ידי בן גוריון עצמו, נסגר בחודשים האחרונים בעקבות שיקולי נדל"ן.