תחקיר: זוג שלא התחתן ברבנות לא זכאי להיקבר יחד - ומשלם יותר

בדיקת חדשות 13 גילתה כי החברה קדישא רעננה דרשה תשלום גבוה מהרגיל עבור חלקת קבר זוגית לבני זוג המוגדרים ידועים בציבור. בנתניה, כלל לא הסכימו כי בני זוג בסטטוס זה ייקברו זה לצד זה

זמן צפייה: 03:21

בני הזוג דניאלי (שם בדוי) חיו בזוגיות יותר מ-30 שנה ועם בן משותף. לפני ארבעה חודשים האב נפטר ובני המשפחה גילו שהחברה קדישא רעננה דורשת שישלמו יותר על חלקת הקבר הזוגית - משום שלא התחתנו ברבנות. "החלקה עלתה לנו 11,500 שקל, ובבירור שאני עשיתי אני גיליתי שהחלקה הזוגית אמורה לעלות 9,000 שקל", אמר בנם א'.

"30 שנה חיינו ביחד, ומכל מקום אני הייתי הידועה שלו בציבור" אמרה מ' לחברה קדישא. בתגובה נאמר לה: "אם היית רשומה כנשואה לו, היית מקבלת את ההנחה של אישה". הבן א' הוסיף: "הם חיים יחד 30 שנה, הם גידלו אותי, אני בן משותף של שניהם, הם ניהלו משק בית משותף. אז רק בני זוג שנשואים?". בתגובה, הנציג הנהן לאישור. עוד הוסיף: "זה הכללים שלנו, ואתם מערערים על הכללים האלה". האלמנה ברעננה נאבקה במשך חודשים ובסופו של דבר ניצחה. אלפי זוגות אחרים שילמו הרבה יותר ונקברו בנפרד.

עוד בחדשות 13:

אלאור אזריה דורש ממשרד הביטחון: הכירו בי כנכה צה"ל

שולף סכין, דוקר בלב – ונמלט: תיעוד הרצח במספרה בבת ים

פרשת הכדורגלנים והקטינות: התגלו סתירות בגרסאות המעורבים

בית קברות
בית קברות | צילום: צילום מסך -

לא מדובר רק באפליה כספית, אלא בעצם האפשרות להיקבר זה לצד זה. בחברה קדישא נתניה מוכנים לקבור יחד רק זוגות שהתחתנו ברבנות. בשיחה עם חדשות 13 אמרו בחברה קדישא נתניה כי במידה שמדובר בזוג שאינו נשוי אלא ידועים בציבור – "אז הם לא זוג. מה שמבחינתם זה משהו אחד, מה שההלכה קובעת זה משהו אחר". החוק ברור: שוויון מלא בין בני זוג שהתחתנו כדת משה וישראל, לבין אלה שדילגו על חופה יהודית כשרה.

במשרד לשירותי דת שאחראי על נושא הקבורה ומפקח על החברות הקדישא הבהירו שמדובר באפליה לא חוקית. "בן זוג לא חייב להיות נשוי אלא גם ידוע בציבור נחשב לעניין זה כבן זוג", אמרה נציגת המוקד.

יום הזיכרון
יום הזיכרון | צילום: רחלי קרוט
בית עלמין
בית עלמין | צילום: חדשות 13

בחברה קדישא ברעננה בחרו שלא להגיב. מחברה קדישא נתניה נמסר: "אנו קוברים בקבורה זוגית גם בני זוג ידועים בציבור. אנו נחדד את הנהלים מול העובדים".

מהמשרד לשירותי דת נמסר: "מנהגי הקבורה בבתי העלמין היהודיים נעשים בהתאם למנהגי הקבורה היהודיים שנקבעים ע"י הרבנות הראשית לישראל או ע"י רב החברה קדישא".