אסון השיטפון: מכינת בני ציון צפויה להודיע על סגירתה לצמיתות

במוסד החינוכי החליטו באופן סופי כי הוא ייסגר לאחר ששירה אטינג, שהגיעה על מנת להציל את המכינה, הודיעה על עזיבה, וברקע חוסר הגיבוי ממשרד החינוך. ההחלטה תגיע לוועד המנהל בקרוב

זמן צפייה: 01:09

שנה לאסון השיטפון בערבה: מכינת "בני ציון" קיבלה החלטה לסגור לצמיתות את המוסד החינוכי. ההחלטה תגיע בקרוב לוועד המנהל, שצפוי לאשר אותה. עד כה נתקלה המכינה בקשיים ממשרד החינוך ומגורמים נוספים, וכעת הודיעה שירה אטינגר, טייסת מטוסי הקרב שהגיעה כדי להציל את "בני ציון" כי עוזבת את המכינה ועוברת למגזר הפרטי.

עם זאת, "בני ציון" שוקלת להקים ארגון בוגרים כדי ליצור הנצחה כלשהי לבן ציון שעליו נקראית המכינה, ולנערות ולנער שנהרגו באסון בנחל צפית. ממכינת בני ציון נמסר בתגובה: "נלמד את צעדינו להמשך".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

החלו אירועי האירוויזיון: "המשלחות בעננים ממה שקורה פה"

ועדת ההיתרים: אם לא נקבל המידע שביקשנו - לא נדון בבקשת רה"מ

עקב הסירוב להשיב רכוש יהודי מהשואה: משלחת ישראלית תצא לפולין

נרות זיכרון בכניסה למכינת בני ציון
נרות זיכרון בכניסה למכינת בני ציון | צילום: חדשות 13

אטינג, כזכור, מונתה להיות מנכ"לית העמותה החדשה ביוני אשתקד לאחר שהמנכ"ל הקודם התפטר בעקבות האסון בנחל צפית שבו נהרגו כאמור 10 תלמידי המכינה. עם כניסתה לתפקיד, הודיעה כי אין בכוונתה לפתוח מחדש את המכינה בשנת הלימודים הקרובה אלא רק בשנת 2019, וכעת, כאמור, היא עוזבת את תפקידה.

כזכור, לפני כשלושה חודשים פרקליטות מחוז דרום הגישה כתב אישום כפוף לשימוע נגד יובל כאהן, לשעבר מנהל מכינת "בני ציון", והמדריך אביב ברדיצ'ב, בגין בעבירת הריגה, בשל אחריותם לאסון בנחל צפית. ההחלטה התקבלה על ידי פרקליט המדינה שי ניצן.

עם מלוא שנה לאסון, מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "עם כינונה של הממשלה החדשה יקודמו ההליכים להקמת ועדת בדיקה". להורים השכולים היו שתי דרישות – הראשונה הייתה לא לפתוח את המכינה, בקשה שהתקבלה. השנייה הייתה דרישה כלפי ראש הממשלה, שיקים ועדת בדיקה. נתניהו הבטיח, אך בעקבות הקדמת הבחירות הנושא נדחה.

כוחות חילוץ והצלה בנחל צפית
כוחות חילוץ והצלה בנחל צפית | צילום: כבאות והצלה נגב

ההורים השכולים מסרו בתגובה להודעת הפרקליטות כי "זהו יום עצוב ונורא לכולנו. בדיוק אתמול ציינו עשרה חודשים לאסון הנורא בו איבדנו את עשרת ילדינו. החלטת הפרקליטות להגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע בגין הריגה מדברת בעד עצמה ועל הכשלים והמחדלים האיומים שהביאו לאסון. עצם ההחלטה להאשים בעבירת הריגה מעידה על עוצמתו של המחדל הנורא. כל עונש שיושת על האחראים לא ישיב את ילדינו. אנחנו נעקוב מקרוב אחר ההליך הפלילי ונצפה להבטחת ראש הממשלה להקמת ועדה ציבורית לבחינת פעילות המכינות ובטיחות התנהלותן. נמשיך להילחם על כך שאסון כזה לא יחזור עוד לעולם".

מכתב החשדות ששלחה הפרקליטות, עולה כי הטיול המקורי תוכנן תחילה לנחל צאלים, אך בשל סגירת המסלול, ברדיצ'ב החליט לשנות את הטיול לנחל תמר ונחל צפית, למרות כל ההתרעות על שיטפונות באזור. כמו כן, צוין כי ההחלטה של המדריך התקבלה למרות שהוא מעולם לא טייל בנחלים אלו קודם לכן, לא הכיר את המסלול ומבלי שהוא או אף אחד מהמטיילים ערך הכנה כלשהי לטיול בהם.

זמן קצר לפני שהקבוצה נכנסה לתוך ערוץ נחל צפית, ברדיצ'ב קיבל התרעה ממוקדת לפיה החל לרדת גשם באזור הניקוז של הנחל, אך במקום להפסיק את הטיול הוא הנחה את החניכים להמשיך בכניסה לנחל. כאהן, שידע על שינויי המסלול ועל ההתרעות הממוקדות, "לא עשה מאומה כדי להפסיק את הטיול".