ההגבלה על תרומות דם מהומואים תוסר: "אין הבדל בין דם לדם"

בעקבות המלצה מקצועית, שר הבריאות הודיע כי גם חברי הקהילה הגאה יוכלו לתרום דם החל מ-1 באוקטובר. כעת, יופיע בשאלון סעיף שמבקש להמתין שלושה חודשים לאחר קיום יחסי מין בסיכון גבוה

זמן צפייה: 00:36

שר הבריאות ניצן הורוביץ הודיע היום (חמישי) כי תוסר ההגבלה על תרומות דם מהומואים, והחל מ-1 באוקטובר יוכלו גם חברי הקהילה הגאה לעשות זאת. הסעיף שאסר על קבלת תרומת דם מגבר שקיים יחסי מין עם גבר אחר יבוטל. במקומו, יופיע בשאלון תרומת הדם סעיף שיוויני, שלא נוגע למגדרו או נטייתו המינית של התורם, וייכתב בו: "לאחר קיום יחסי מין בסיכון גבוה עם שותף/ה חדש/ה או שותפים מרובים, יש להמתין שלושה חודשים עד תרומת הדם הבאה".

הדבר מתאפשר בעקבות המלצה מקצועית של הוועדה המייעצת למשרד הבריאות לרפואת עירויים, התואמת שינויים במדיניות תרומות הדם שאומצו בשנה האחרונה במדינות נוספות בעולם. הורוביץ מסר לאחר ההחלטה: "אין הבדל בין דם לדם. האיסור על הומואים לתרום דם היה שריד של סטריאוטיפ ששייך להיסטוריה. שנים מנסים בישראל לתקן את האפליה הזו ללא הצלחה, והיום סוף סוף, התקדמנו".

שר הבריאות הורוביץ
שר הבריאות הורוביץ | צילום: לע''מ

"כשנכנסתי למשרד הבריאות הנחתי לעצור מיד את האפליה נגד הומואים בעניין הזה, וכך עשינו. הסרנו את השאלות המשפילות והלא רלוונטיות בשאלון תרומות הדם", המשיך שר הבריאות. "כל תורם דם שמגיע במטרה להציל חיים, יקבל יחס שווה, לא משנה מה מגדרו או נטייתו המינית, אם הוא להט"ב או סטרייט".

מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב רן שלהבי: "סיום האפליה בתרומות דם הוא צעד היסטורי לקהילה הגאה ולחברה הישראלית בדרך לשיוויון. הדם של מאות אלפי אזרחים הוא לא סוג ב׳. מודים לשר הורוביץ על ההחלטה החשובה שמבטלת סטריוטיפים מיושנים כלפי הקהילה הגאה".