ארדן: "יש טרמפיסטים שרכבו על המחאה משיקולים פוליטיים"

השר לביטחון הפנים סיכם את השבוע המתוח בעקבות ההפגנות, וטען: "בניגוד לפרסומים השקריים - הבהרתי למשטרה שיש לפנות את הצירים בהקדם. החלטות המפקדים היו לא פופולריות, אבל מנעו אבידות"

זמן צפייה: 03:52

בתום שבוע מתוח ורווי הפגנות, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן סיכם היום (שישי) בעמוד הפייסבוק שלו את אירועי השבוע. ארדן הצהיר: "היו 'טרמפיסטים' שניסו ללבות את האש עוד יותר ורכבו על המחאה משיקולים פוליטיים. ראינו אותם מניפים שלטים הזויים של עמותות קיצוניות - אבל לא ניתן להם לטשטש את עומק הבעיה".

"השבוע שחלף היה עבורי שבוע קשה במיוח -. שבוע שבו הבנתי שגם אני לא תמיד נחשף לעומק המצוקות בחברה שלנו", כתב השר. "הקשבתי השבוע שעות ארוכות לצעירים מדהימים בני העדה ולראשי הארגונים. הדברים שלהם קרעו את ליבי. צעירות וצעירים מוכשרים, רהוטים ומשכילים, שתיארו בפני ביטויים רבים של גזענות והשפלות שבהם נתקלו בכל תחנה של חייהם בארץ. הכאב שלהם עצום".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"אקרא לשוטר שיירה בך": נגד איים על חייל ממוצא אתיופי – ונקנס

מספרים מדאיגים: הפערים החברתיים-כלכליים בקרב העדה האתיופית

גורמים במשטרה: חשש כי יוצאי אתיופיה יחדשו המחאה בתום השבעה

עוד התייחס ארדן לתקריות האלימות שאירעו במהלך ההפגנות ברחבי הארץ. "אלימות היא דבר פסול ואין לה שום הצדקה", כתב. "חלק מהמפגינים נהגו באלימות קשה ובלתי נסבלת, שמחייבת למצות עימם את הדין באופן המחמיר ביותר. תקיפת שוטרים, ידויי אבנים, השלכת בקת"בים, חסימת צירים וצמתים למשך שעות ארוכות – כל אלה פעולות שמדינה דמוקרטית לא יכולה להרשות. אני גם מבין את הטענות כלפי המשטרה שלא פעלה לפינוי המפגינים מהכבישים אלא רק בשעות הערב המאוחרות".

לדבריו, "המדיניות שלי היא חד משמעית: למנוע חסימת צירים וצמתים מרכזיים ולפנות אותם מהר ככל שניתן. בניגוד לפרסומים השקריים כאילו הייתה מדיניות הכלה, הבהרתי לפיקוד המשטרה שיש לפנות את הצירים והצמתים בהקדם האפשרי. בדיעבד החלטות המפקדים בשטח הוכיחו את עצמן. הברירה שעמדה בפניהם בשטח לא היתה בין טוב לטוב יותר אלא בין רע מאוד לנורא. והם העדיפו את הרע מאוד וצדקו".

"במצב שנוצר, המשטרה בחרה את הבחירה הפחות גרועה. ההחלטה שלה לא היתה פופולרית אבל אני מאמין שהיא מנעה אבידות בגוף ובנפש ומנעה את הסלמת המצב".

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בניחום אבלים, עם אביו של סלמון טקה
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בניחום אבלים, עם אביו של סלמון טקה | צילום: חדשות 13

גורמים בצמרת המשטרה אמרו אמש לחדשות 13 כי המידע שעולה מהשטח מצביע על כוונת יוצאי אתיופיה לחדש את המחאה ברחובות בעקבות מותו של טקה. מוקדם יותר באותו היום, עורך דינו של השוטר, יאיר נדשי, כינס מסיבת עיתונאים, וחזר על גרסתו של החשוד - לפיה ירה לצורך הגנה עצמית. "הוא נקלע לאירוע קשה שבו חייו וחיי בני משפחתו עמדה בסכנה מיידית ומוחשית, וכמוצא אחרון הוא נאלץ לעשות שימוש בנשק לצורך הרתעתי בלבד", טען עורך הדין. "בעודו שוהה בחיק משפחתו נקלע מרשי לסיטואציה מסכנת חיים שחייבה אותו לפעול כפי שפעל אלמלא היה פועל כפי שפעל – ייתכן שמרשי לא היה נותר בחיים וסביר להניח שמשפחתו הייתה נפגעת".

"בניגוד גמור לדברים שקריים שהוצגו בתקשורת, מרשי כלל לא כיוון את נשקו לעבר המנוח או לעבר כל אדם אחר", הוסיף. "יודגש כי האירוע הטרגי אינו קשור כלל לצבע עורו או למוצאו של המנוח".

"גם אם אדם חשוד במעשה כלשהו, במיוחד כאשר מדובר בקצין משטרה ערכי ונורמטיבי לכל דבר- יש לתת לו את יומו בבית המשפט", סיכם נדשי. "חקירת מח"ש נמצאת בעיצומה, אין עוד מסקנה ועם זאת ברשתות החברתיות אופיו כבר נרצח והוא מכונה רוצח, מאיימי םעליו ועל ילדיו בהוצאה להורג".