לראשונה מזה 60 שנה: התגלו קטעי מגילה עתיקים במדבר יהודה

כחלק ממיזם למיגור שוד עתיקות, רשות העתיקות חשפה עשרות חלקים מספרי תנ"ך קדומים מימי בר כוכבא. בנוסף, נמצא שלד של ילדה בן 6,000 שנה, וסל שלם בן 10,500 שנה. "תגלית היסטורית"

זמן צפייה: 02:45

רשות העתיקה פרסמה הבוקר (שלישי) כי נמצאו במדבר יהודה עשרות קטעי מגילה מימי בר כוכבא, שלד של ילדה בן 6,000 שנה שעבר תהליך מומיפיקציה, סל שלם גדול בן 10,500 שנה ומטבעות עליהם סמלים יהודיים. הפריטים נמצאו במערת מפלט של יהודים שברחו למדבר לפני כמעט 1,900 שנה.

החלקים מהתנ"ך הקדום הם הראשונים שנמצאו ב-60 השנים האחרונות. כמו כן, הקטעים כתובים ביוונית וכוללים שרידים מספרי תרי עשר הנביאים, ביניהם זכריה ונחום. החפירות בוצעו כחלק ממיזם של הרשות למיגור תופעת שוד העתיקות במדבר יהודה.

סל קדום שנמצא במדבר יהודה
סל קדום שנמצא במדבר יהודה | צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות

מטבעות מימי בר כוכבא
מטבעות מימי בר כוכבא | צילום: פנה גזית, רשות העתיקות

השרידים נשמרו בזכות האקלים במערות מאפשר השתמרות חריגה של מגילות ותעודות קדומות. מאותה סיבה נשמר גם שלד הילדה, שכן העור, הגידים ואף השיער השתמרו בחלקם, על אף חלוף הזמן. כאמור, תגלית נוספת, יחידה בעולם הידועה עד כה, נחשפה על ידי בני נוער ממכינת "נופי פרת"  - סל ענק שלם עם מכסה, שאף הוא נשמר באופן חריג. ככל הידוע, מדובר בסל הקדום ביותר בעולם שנמצא כשהוא שלם לגמרי. נפחו של הסל, שנראה כי שימש לאחסון, 90-100 ליטר.

מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת, אבי כהן, אמר: "קטעי המגילות הכוללים גם את הטקסט התנ"כי, המטבעות ושאר הממצאים תקופת בית שני שנמצאו בפרויקט הייחודי, הינם עדים ישירים ונאמנים למורשת היהודית באזור ולקשר הבלתי נפרד בין העשייה התרבותית היהודית ארוכת השנים לבין מקומונו בארץ זו. התרגשות גדולה להשיק ממצאים אלו ולחשוף אותם לציבור, ממצאים השופכים אור גדול על גבי ההיסטוריה".

שלד ילדה בן 6,000 שנה
שלד ילדה בן 6,000 שנה | צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

סנדל בן כ-2,000 שנה שנחשף במבצע המדבר
סנדל בן כ-2,000 שנה שנחשף במבצע המדבר | צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות

"הממצאים אינם ייחודיים ומשמעותיים רק למורשת הלאומית שלנו, אלא בעלת חשיבות למורשת התרבותית העולמית. ללא הפעילות המתמדת והשותפות המקצועית של משרדי הממשלה, רשות העתיקות והמנהל האזרחי, נכסים יחודיים אלו לא היו מונגשים לציבור הרחב, אלא היו מנת חלקם של שודדי עתיקות", המשיך.

מנכ"ל משרד התרבות והספורט, רז פרויליך הוסיף כי "מדובר בתגלית היסטורית ובקנה מידה בינלאומי בתקופה זו. לצד הקידמה והטכנולוגיה, אנו נזכרים במורשת העשירה ובהיסטוריה העתיקה של העם היהודי. חשיבות האירוע קיבלה משנה תוקף מבחינתי, כאשר בחפירות השתתפו עשרות בני נוער שקיבלו הזדמנות נדירה להיפגש פנים אל פנים עם האתוס היהודי, שחי וקיים עוד מימי התנ"ך".