הלמ"ס: מצב הערבים גרוע משל היהודים ב-80% מדדי איכות החיים

ברקע חיזוריו של נתניהו אחר קולות החברה הערבית, מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי תוחלת החיים של יהודים ארוכה יותר, ומצבם עדיף מבחינת איכות התעסוקה, חינוך וביטחון אישי

רחוב שומם בנצרת
רחוב שומם בנצרת | צילום: צילום מסך

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עדכנה היום (שלישי) את מדדי איכות החיים לפי קבוצות אוכלוסייה, מהם עולה כי מצבם של הערבים בחברה הישראלית רע יותר מזה של היהודים ב-50 מתוך 62 מדדים - 80% מהמדדים. בתשעה מדדים בלבד, מצב הערבים עדיף, ובשלושה קיים שוויון בין שתי האוכלוסיות.

כך למשל, מצבם של היהודים טוב יותר מזה של הערבים מבחינת איכות התעסוקה וביטחון אישי. עם זאת, הדיווח על תדירות היפגעות מהתנהגות אלימה בכביש בקרב ערבים נמוך משמעותית מהדיווח בקרב יהודים. ערבים חשים בטוחים יותר בסביבה מקוונת, מנגד מצבם של היהודים בתחום טכנולוגיות המידע טוב יותר.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

משרד הבריאות: גם בני 40 ומעלה ונשים בהיריון יוכלו להתחסן

בשל סרטון באינסטגרם: אחד החשודים בניסיון דריסת שוטרים שוחרר

שיא שלילי: מעל 10,000 נדבקים ביממה – 10.2% מהבדיקות חיוביות

מהומות בנצרת במחאה על ביקורו של נתניהו | צילום: רויטרס

בתחום הבריאות, מצבם של היהודים טוב יותר בכל המדדים, בהם תוחלת חיים, תמותת תינוקות, אורח חיים בריא, הערכה עצמית של בריאות, עודף משקל ותחושת דיכאון. מבחינת אמון במערכת הבריאות ובתחלואה בסרטן, מצבם של הערבים טוב יותר.

זאת ועוד, בתחום הדיור והתשתיות מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים, בהם שביעות רצון מהדירה, אזור המגורים ומהתחבורה הציבורית וצפיפות הדיור. מנגד, במדדים חוסר שביעות רצון ממשך ההגעה לעבודה ובהוצאות על דיור מתוך ההכנסה הפנויה, מצבם של הערבים טוב יותר.

בתחום החינוך וההשכלה, במדד שיעורי למידה בגילאים 17-15 קיים שוויון בין שתי האוכלוסיות, עם זאת מצבם של היהודים טוב יותר ביתר המדדים. עוד קיים שיוויון בין שתי הקבוצות במדד הרעש החיצוני שמפריע בדירה. מדד נוסף בו קיים שוויון הוא תחושת הערכה מבני המשפחה.

Nazereth2
נתניהו מבקר במתחם חיסונים בנצרת

על אף שיהודים מובילים בתחום רמת החיים החומרית, בתחום התרבות, הפנאי והקהילה ובמדד שביעות הרצון מהאיזון בין עבודה לתחומי חיים אחרים, מצבם של הערבים טוב יותר. עם זאת, מצבם של היהודים טוב יותר במדד העיסוק בפעילות התנדבותית בקהילה.