"ניו יורק של התקופה": עיר בת 5,000 שנה נחשפה בישראל • צפו

ארכיאולוגים באתר חפירות בצפון השרון חשפו שני יישובים קדומים, שאחד מהם היה בין הגדולים במזרח הקרוב וכלל מקדש פולחן. "עיר קוסמופוליטית ומתוכננת שחיו בה אלפי בני אדם"

זמן צפייה: 02:57

שרידי עיר עתיקה בת 5,000 שנה נחשפו באתר ארכיאולוגי ענק סמוך לפרדס חנה - כך פרסמה היום (ראשון) רשות העתיקות. הממצאים ייחודיים ויוצאי דופן, בשל גודלה ומרכזיותה של העיר, שהייתה מהראשונות והגדולות במזרח הקרוב הקדום וכללה מקדש לפולחן.

בשל גודלה של העיר העתיקה, תיארו אותה מנהלי החפירה כ"ניו יורק של אזורנו בתקופת הברונזה הקדומה", והוסיפו כי מדובר היה ב"עיר קוסמופוליטית ומתוכננת שחיו בה אלפי בני אדם".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

שיפור במצב החשוד ברצח מיכל סלה במוצא: צפוי להיחקר בקרוב

שעת המבחן לנתיב השיתופי: שיפור – לצד עומסים בכבישים חלופיים

התחדש שימוע רה"מ – פרקליטיו יציגו את טיעוניהם בתיק 1000

העיר העתיקה שנחשפה בצפון השרון
העיר העתיקה שנחשפה בצפון השרון | צילום: יעקב שמידוב, רשות העתיקות

באתר החפירות נמצאו פסלונים וממצאים ארכיאולוגיים נוספים בני אלפי שנים. כמו כן התגלה יישוב נוסף קדום אף יותר, בן 7,000 שנה, שממדיו היו בבחינת הפתעה מרעישה לחוקרים.

ד"ר דינה שלם, מרשות העתיקות: "אנחנו מסיימים עכשיו פרויקט גדול של חפירה שארכה למעלה משנתיים, באזור בגודל של כ-49 דונם. ההפתעות פה רבות, החל מעוצמות היישובים שהיו פה ועד הממצאים הקטנים. היישובים התפתחו קרוב למעיינות, שלצדן קרקעות שהיו טובות לחקלאות, התיישבו פה אנשים כבר לפני 7,000 שנה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20191006-1131' autoplay='0' credit='רשות העתיקות' desc='ד"ר דינה שלם מרשות העתיקות' kid='1_oyzydoed' duration='154'']

"נוצרו פה שכבות של כמטר וחצי-שניים של שרידי יישובים אחד על גבי השני. מאוחר יותר היישוב הזה התפתח לגודל עצום של 400 דונם על פי ההערכות. אנחנו לא מכירים יישוב בסדר גודל כזה מאותה תקופה באזור הזה של העולם".

"2,000 שנה לאחר מכן, התפתחה כאן עיר שהייתה מוקפת חומה אחת לפחות. העיר התארגנה באופן מתוכנן ומשותף על ידי התושבים וכללה רחובות ובתים, מבני ציבור, מקדש ואזורי פעילות מגוונים – היא התפתחה לגודל של בערך 650 דונם".