יבנה: טבעת עתיקה משובצת אבן חן נמצאה ביקב מהתקופה הביזנטית

במהלך חפירות המתנהלות בעיר, התגלה היקב העתיק ביותר הידוע בעולם מהתקופה הביזנטית ובו נמצאה הטבעת המרהיבה. האבן הסגולה המעטרת אותה היא ככל הנראה אחלמה, שהייתה אחת מ-12 אבני החושן

זמן צפייה: 00:42

רשות העתיקות פרסמה היום (שלישי) כי טבעת זהב עתיקה משובצת אבן נמצאה בחפירות הרשות באתר ביבנה. במקום התגלה גם יקב היין הגדול ביותר הידוע לעולם מהתקופה הביזנטית. מבדיקה נמצא שהאבן המשובצת מורכבת ברובה מסיליקה - חומר ממנו מורכבות רבות מאבני החן.

הטבעת התגלתה במסגרת חפירות המתנהלות תחת יוזמת רשות מקרקעי ישראל להרחבת יבנה, ובשיתוף עם העירייה. את הבדיקה של הטבעת ערך ד"ר יותם אשר ומשקלה הוא 5.11 גרם. מומחה לתכשיטים קדומים ברשות העתיקות, ד"ר אמיר גולני, אמר כי "בטבעת שובצה אבן חצי יקרה, הקרויה אמטיסט. אבן זו, מוזכרת בתנ"ך כאבן האחלמה - אחת מ-12 אבני החושן אשר שימשו את הכהן הגדול בבית המקדש. לאבן החן הזו נקשרו סגולות רבות, ובהן - מניעת ההנגאובר לאחר שתיית אלכוהול". בהתחשב בכך שהטבעת נמצאה ביקב יין ייתכן והיה קשר בין הדברים.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2111021109' autoplay='0' credit='' desc='אמיל אלג′ם, רשות העתיקות' poster='' kid='1_nj51765t' duration='40']

את החפירה מנהל ד"ר אלי הדד יחד עם ליאת נדב-זיו וד"ר יוחנן זליגמן מרשות העתיקות. ד"ר הדד תיאר כי "הטבעת נמצאה בקרבת היקב, שם נחשפו בחפירות שלנו שרידי מחסן ארוך, ששימש לאחסון קנקני יין. חלק מהקנקנים נמצאו כשהם הפוכים על שפתם, ויתכן שהיה זה מחסן מלאי של קנקנים ריקים לפני שאלה נלקחו לגיתות היין, על מנת למלאם".

Whatsapp Image 2021 11 02 At 1
הטבעת שנמצאה בחפירות | צילום: דפנה גזית ואליהו ולדמן, רשות העתיקות

קיימת התלבטות ביחס לתיארוך הטבעת בקרב החוקרים. היא נמצאה בתוך מילוי המתוארך, ככל הנראה, לסוף התקופה הביזנטית שהיא ראשית התקופה האיסלמית הקדומה - המאה 7 לספירה. אולם, ייתכן כי הטבעת, בשל יופיה ויוקרתה, עברה מיד ליד במשך מאות שנים. טבעות זהב משובצות באבן האחלמה מוכרות בעולם הרומי, ויתכן שממצא הטבעת שייך לבן המעמד הגבוה שחי בעיר כבר במאה ה-3 לספירה.

מפעל היין הענק שנחשף בחפירת יבנה
מפעל היין הענק שנחשף בחפירת יבנה | צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות

מנהל רשות העתיקות אלי אסקוזידו, מסר כי "הממצאים הקטנים, היום-יומיים, שמתגלים בחפירות שלנו, מספרים לנו את הסיפורים האנושיים ומחברים אותנו באופן בלתי אמצעי לעבר. מרגש לדמיין את האיש או האישה שהטבעת הייתה שייכת להם, כשהם מתהלכים ממש כאן, במציאות שונה לחלוטין מזו שאנחנו מכירים בעיר יבנה של היום".

הטבעת נמצאה לא רחוק ממחסן קנקני היין שבתמונה
הטבעת נמצאה לא רחוק ממחסן קנקני היין שבתמונה | צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות