חתן פרס ישראל הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ הלך לעולמו בגיל 83

הרב נפטר בי-ם לאחר שלקה בדלקת ריאות. בין היתר נודע בשל ביאורו לתלמוד הבבלי, שנועד להנגיש אותו, וכתב כ-60 ספרים. זכה גם בעיטור הנשיא. ריבלין: "בעל אומץ לב רוחני. דאב ליבי על פטירתו"

זמן צפייה: 00:00

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ הלך הבוקר (שישי) לעולמו בגיל 83. שטיינזלץ, מגדולי הפרשנים ביהדות, הינו זוכה פרס ישראל שהשתייך לחסידות חב"ד והקדיש את חייו למען היהדות והחינוך, חקר התלמוד והחסידות, פילוסופיה, כתיבה ומורשת לכל הדתות בעולם. הוא הלך לעולמו לאחר שלקה בדלקת ריאות חריפה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד לשטיינזלץ, ואמר: "דאב ליבי על פטירתו של הרב, זכר צדיק לברכה. הרב היה איש אשר רוח בו, בעל אומץ לב רוחני, עומק הדעת ועומק המחשבה שהנגיש בעברית בהירה את התלמוד לעם ישראל כמו היה רש"י בן ימינו. הרב פילס את דרכו הייחודית, מתוך מסירות לתורת ישראל ולעם ישראל. יהי זכרו ברוך".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרשת "גן הזוועות": גננת נוספת נחקרה – ושוחררה למעצר בית

חשד לרצח בלוד: צעיר בן 19 נדקר למוות במפעל

בשל חשד שווא לחדירת מל"ט: אזעקות הופעלו בגליל המערבי

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ | צילום: Edgar asher

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הספיד את הרב, וסיפר: "גדלתי בסמיכות לרב שטיינזלץ בירושלים של ילדותי, אבל זכיתי להכירו אישית רק שנים לאחר מכן. נפגשתי איתו כמה פעמים בביתו, ושמעתי את שיעוריו המרתקים שתמיד החכימו אותי. אלה לא היו שיעורים במובן השגרתי, אלא שיחות מרוממות נפש שחבקו עולם ומלואו – תנ''ך, משנת חז"ל, היסטוריה, פילוסופיה, תרבות, בלשנות, ועוד. קראתי גם בספריו שספוגים חוכמה ודעת, הגות ואמונה".

"הרב שטיינזלץ ייצג במובהק את דמותו של 'המתמיד' היהודי", הוסיף נתניהו. "הוא השקיע עמל בלתי פוסק במפעלי הפרשנות שלו, ובראשם הפירוש לתלמוד שמנגיש את לימוד הגמרא לציבורים רחבים בשפה בהירה ומובנת. חיבוריו החשובים יעמדו לדורות – כאבני יסוד של מורשת ישראל, וכנר תמיד לזכרו".

גם שר הביטחון בני גנץ ספד לו, ואמר כי הוא היה "רב גדול וגדול בהבנה ובתרומה לנפש האדם. מעולם לא הבחין בין אדם דתי ושאינו דתי והותיר אחריו תרגומים של הגמרא שישארו בידי העם היהודי דורות רבים. קירוב הלבבות שלו, הוא סמל למה שאנו צריכים יותר מכל בתקופה הזו. מורשתו הפיזית והרוחנית היא נכס שעליו נשמור. יהי זכרו ברוך".

הרב עדין שטיינזלץ
הרב עדין שטיינזלץ, | צילום: חדשות 13

כתביו, פרשנותו והגותו של שטיינזלץ תורגמו ל-60 שפות. כמו כן, במסגרת עשייתו כתב כ-60 ספרים בנושאים שונים, בהם ספרי מבוא והדרכה לתלמוד, תורת הנסתר והחסידות, פילוסופיה יהודית ועוד.  אחד הפרויקטים המשמעותיים שלו היה "גמרא-שטיינזלץ - תרגום מארמית וביאור של כל דפי התלמוד הבבלי". על פרויקט זה, עליו עבד במשך 45 שנים, זכה בפרס ישראל למדעי היהדות לשנת 1988, וכן בעיטור הנשיא לשנת 2012.

הרב נולד בירושלים בשנת 1937. לאחר שסיים לימודי כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית, החל את דרכו כאיש חינוך ועבד כמנהל בית ספר בעיר. בין היתר, הוא עסק בכתיבה של ספרי יהדות רבים.  בשנת 1965, ייסד בשיתוף עם ממשלת ישראל את המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, לימים "מרכז שטיינזלץ", שם פעל להנגשת היהדות ומורשת ישראל, וכן תרגום וביאור התלמוד הבבלי.

פועלו הקנה לו הכרה בישראל ובכל העולם. מגזין "טיים" כינה אותו "משכיל של פעם במילניום" ובקהילות יהודיות ברחבי העולם לומדים את משנתו מדי יום. במהלך חייו זכה הרב בשורה ארוכה של פרסים ותארים, בהם פרס הנשיא וראש הממשלה, יקיר העיר ירושלים, ד"ר של כבוד מהאוניברסיטאות בר-אילן, בן גוריון וישיבה יוניברסיטי בניו יורק.

לאחרונה הכריזה ספריית הקונגרס, הספרייה הלאומית האמריקנית, על קבלת ספר התלמוד אל שורותיה, זאת בתום מלאכת תרגום מעברית לאנגלית שארכה כשמונה שנים.

לפני ארבע שנים, סיים הרב את פירושו לחמשת חומשי התורה, וכן לנביאים ירמיה, ישעיה ויחזקאל ולספר תהילים. בשנים האחרונות השלים את כל הפירוש לתנ"ך בעברית ובאנגלית, ובעוד כחודשיים אמור לצאת לאור פירושו לששת סדרי המשנה שעריכתו מסתיימת בימים אלה.