מחסור בפקחים ואכיפה לקויה: כך הפך ענף הבנייה לשדה קטל

כמעט אף חלק בהסכם שהושג בנובמבר האחרון עם האוצר לא יושם, חקירות תאונות שבהן נהרגו פועלים לא מגיעות לידי כתב אישום, ותחומים רבים עדיין פרוצים. "תאונת המנוף ביבנה הייתה עניין של זמן"

זמן צפייה: 08:40

עשרים פועלים נהרגו מתחילת השנה בתאונות עבודה באתרי בנייה, ארבעה מהם בקריסת המנוף הבוקר (ראשון) ביבנה. נראה כי הלקחים ההכרחיים בענף הבנייה אינם נלמדים וכי ההפקרות בענף היא שממשיכה לגבות קורבנות רבים.

בנובמבר האחרון יזמה ההסתדרות שביתה כללית במשק, בדרישה למצוא פתרון בנושא בטיחות בעבודה באתרי הבנייה. זאת, אחרי שבשנת 2018 נהרגו 38 פועלים באתרי בנייה. ברגע האחרון השביתה בוטלה והושג הסכם עם האוצר, שבמסגרתו סוכם על הגדלת האכיפה ומספר הפקחים מ-17 ל-60, יישום התקן האירופי לפיגומים והסדרת תחום המנופים בחוק.

מאז, כמעט אף חלק בתוכנית לא יושם, וגם בתחום האכיפה לא חלה התקדמות רבה. לאחר תאונה עם הרוגים, נסגר אתר הבנייה לפי צו ל-48 שעות ואחריו מתחילה חקירה ארוכה - שבדרך כלל לא מגיעה לכדי כתב אישום. נוסף על כך, מעולם לא נשלל רישיון של קבלן בשל ריבוי תאונות עבודה.

עוד כתבות בנושא

אסון המנוף – ארדן: "בית המשפט מקל עם אחראים לתאונות העבודה"

"בונים דירות על גופות של פועלים - והרגולטור נותן יד להפקרות"

מכת תאונות העבודה: ארבעה הרוגים מקריסת מנוף ביבנה

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

בשנים האחרונות ישראל נמצאת בתנופת בנייה עם כ-15,000 אתרי בנייה פעילים. התקן לפקחים אומנם גדל ל-60 כפי שסוכם, אבל לא כל התקנים מאוישים. תחום המנופים בישראל לדוגמה, פרוץ לגמרי ולמעשה אין עליו פיקוח. "כל אחד היום יכול לקנות לעצמו ארגז כלים ולהתחיל לפרק ולהרכיב מנופים", הסביר אמיר ספיר, מומחה לעבודה בגובה, "אנחנו מתריעים על זה לאורך השנים וכלום לא קורה. התאונה הזאת לצערי, כמו תאונות רבות אחרות, הייתה עניין של זמן. הכתובת הייתה על הקיר".

"המשותף לכל התאונות האלה זה שאין אכיפה, אף אחד לא משלם את המחיר", ציין עו"ד ישראל אסל, מהפורום למניעת תאונות עבודה. "אני עוד לא ראיתי קבלן שהולך לבית הסוהר בגלל שפועל בניין נהרג".

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: חדשות 13

כזכור, ארבעה פועלים נהרגו הבוקר בתאונה באתר בנייה בשדרות ז'בוטינסקי בעיר יבנה, כתוצאה מנפילה של חלקי מנוף אל הקרקע. שני פועלים נוספים חולצו מהמנוף כשמצבם קל, לאחר שנלכדו בגובה של 30 מטרים - כ-12 קומות. חמישה בעלי תפקידים בכירים בחברות המעורבות בפרויקט הנדל"ני ביבנה עוכבו לחקירה הבוקר. סך הכל משעות הבוקר נחקרו במשטרה 13 בעלי תפקידים.

שר העבודה והרווחה חיים כץ זימן אליו לישיבת חירום את ראשי מנהל הבטיחות לאור שורת האסונות שאירעו לאחרונה באתרי הבנייה. מדוברות המשטרה נמסר כי חקירת התאונה הועברה למפלג "פלס" לחקירת תאונות עבודה. שמונה בעלי תפקידים שונים באתר העבודה עוכבו לחקירה, חלקם יחקרו באזהרה. פועל נוסף שנעדר, אותר מחוץ לאתר הבנייה ללא פגע.

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: חדשות 13

דן ורשבסקי, ו"ר ועד מפעילי העגורן הארצי, אמר כי "הכתובת כבר הרבה זמן על הקיר. זה הכל תופעה בענף הבניין - הבטיחות כמעט לא קיימת. המנוף היה אמור להיות מפורק היום, אבל כנראה בזמן הפירוק כל החלק האחורי קרס. במציאות אין שטח סטרילי, לא בעבודה עם מנוף, לא בזמן פירוק ולא בזמן הרכבה. כולם ממהרים. הקבלן רוצה לסיים את העבודה מהר, גם הפועלים. אין שום זהירות", אמר. "לצערי אנחנו רואים שתאונות קורות בגלל חוסר זהירות. בקסדות בדרך כלל משתמשים, אבל לשאר הדברים אין זמן, כי בטיחות לוקחת זמן. הרבה פועלים נופלים כתוצאה  מכך. אני מאמין שאם היו שומרים על כללי הבטיחות ולא היה לחץ לסיים את העבודה מהר כל זה לא היה קורה. משרד העבודה חייב להתעורר. כל מי שנכנס למקצוע לא מוכשר מספיק בשביל לעבוד בבניין. זה מתחיל בפועלים, מי שמתקן את המנוף ומי שמפקח. אין הדרכות שנתיות. לצערי הרב זה לא האסון האחרון".

בתוך כך, אובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, הפנה אצבע מאשימה לעבר שר העבודה והרווחה חיים כץ, שאחראי על אכיפת חוקי העבודה: "הוא נכשל כישלון חרוץ בהגנה על העובדים הכי חלשים בחברה הישראלית. הקבלנים בונים דירות יוקרה על גופות הפועלים, והרגולטור נותן יד להפקרות המתמשכת בענף הבנייה". עוד אמר בן שמעון: "על הקבלנים לקחת אחריות על הנעשה באתרי הבנייה. יש לנקוט בפעולות אגרסיביות נגדם, בכלל זה הגשת כתבי אישום כנגד מנהלי חברות ונשאי משרה בכירים בחברות קבלניות, וכן לשלול את השתתפותם בפרוייקטים ממשלתיים".