הימין המאוחד מסיר את הכפפות במלחמה מול נתניהו • פרשנות

לאחר שבסוף השבוע החל ראש הממשלה את "שתיית" הקולות מהימין המאוחד, בשלב זה של מערכת הבחירות מבינים בכירי המפלגה כי אין לו מה להפסיד - ויוצאים למתקפת נגד

זמן צפייה: 01:25

תזמון מתקפותיהם של יו"ר הימין החדש איילת שקד והשר סמוטריץ' היום (ראשון) על ראש הממשלה נתניהו אינו מקרי: אחרי שבסוף השבוע התחיל נתניהו את "שתיית" הקולות מהימין המאוחד - מגיעה מתקפת הנגד.

המהלך התחיל בתגובתה של שקד לאיסור העלייה להר הבית, שהאשימה את נתניהו כי הוא נכנע לטרור, והמשיך עם דבריו החריפים של השר סמוטריץ' לאחר פסיקת בית המשפט המחוזי נגד אירוע בהפרדה מגדרית בעפולה, עליה אמר כי "מאה אחוז מהטרלול הזה מתרחש במשמרת ראש הממשלה".

בשלב זה של מערכת הבחירות, חברי הימין המאוחד מסירים את הכפפות, מכיוון שהם מבינים שאין לנתניהו מה להפסיד – הוא יכול לשתות מהם קולות, מבלי להסתכן בכך שלא יעברו את אחוז החסימה.

עוד בחדשות 13:

סמוטריץ' נגד נתניהו: "אפס מנהיגות – טרלול במשמרת רה"מ"

רה"מ על המתיחות בהר הבית: "לא מתרשם מהמלצות 'קבינט הטוויטר'"

סמוטריץ' נגד רה"מ: "נתניהו מזלזל בכל מי שהוא יהודי מאמין"

איילת שקד, בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
איילת שקד, בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב, אמר ראש הממשלה נתניהו: "ביום חמישי, לאחר התייעצות עם כל גורמי הביטחון, קיבלתי החלטה. גם השנה, כמו בכל שנה, יהודים יעלו להר הבית ב-ט' באב, גם כשזה חג מוסלמי. השאלה לא הייתה בכלל אם יעלו, אלא כיצד לנהל את זה בצורה מיטבית ביותר לביטחון הציבור - וכך בדיוק עשינו. אני לא מתרשם מכל ההמלצות של קבינט הטוויטר, צייצנים וצייצניות למיניהם".

דבריו של נתניהו הגיעו לאחר שבמהלך הבוקר, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' תקף את המדיניות בהר הבית בסדרת ציוצים. באחד מהציוצים כתב השר: "ככה זה. כשאתה נכנע לטרור ההרתעה נשחקת והטרור מקבל מוטיבציות ומתעצם. אני קורא לרה"מ להורות לכוחות הביטחון לפנות מיד את ההר מהמתפרעים בכח, להורות על סגירתו לערבים לשלושת ימי החג הבאים. הם חייבים ללמוד שיש מחיר לטרור ולאלימות. וכמובן, מיד אחרי פינויו מהמחבלים לפתוח אותו ליהודים".

המהומות בהר הבית בעקבות תשעה באב וחג הקורבן
המהומות בהר הבית בעקבות תשעה באב וחג הקורבן | צילום: רויטרס

בציוץ אחר, כתב השר: "סגירת הר הבית ליהודים בתשעה באב היא בושה וחרפה, מהסוג שמזכיר לנו על מה אנחנו צמים היום. ההחלטה להיכנע לטרור ולאלימות הערבית במקום הקדוש ביותר לעם היהודי היא השורש לאבדן ההרתעה גם ביתר הגזרות. כך גם סגירת מערת המכפלה היום בשל יום אידם".

גם יו"ר הימין החדש, איילת שקד, תקפה ההחלטה בחשבון הטוויטר שלה: "'השולט בהר, שולט בארץ' (אורי צבי גרינברג). ביום כזה מדינה ריבונית צריכה לאפשר לאזרחיה לעלות להר הבית. סגירת הר הבית בפני יהודים, בגלל איומי אלימות, מובילה לאלימות. כשנכנעים לטרור הטרור מנצח".

סמוטריץ' התייחס גם לפסיקת בית המשפט המחוזי כי אין לקיים אירוע בהפרדה מגדרית בעפולה. "מערכת משפט מטומטמת. סליחה שלמרות מעמדי לא מוצא מילה מעודנת יותר. טמטום פרוגרסיבי פונדמנטליסטי", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "מאחר וחסידי משילות אנחנו, לא נפטור עצמנו בלגלגל את האחריות על המשפטנים: ראש ממשלה חלש שמאה אחוז מהטרלול הזה מתרחש במשמרת שלו. אפס מנהיגות. אפס משילות. דינה זילבר היא ראש הממשלה האמיתי".