מדאע"ש ועד איראן: נטישת ארה"ב חיזקה הכוחות השליליים • פרשנות

טורקיה קיבלה אישור להניח רגל בסוריה, צבא אסד מקבל גיבוי מפוטין ואיראן להחזיר שליטה בחלקים מהמדינה, ורוסיה נשארת המעצמה היחידה באזור. מנגד, ישראל נשארת מבודדת במרחב

זמן צפייה: 01:30

קשה למצוא היבטים חיוביים בתרחשויות האחרונות בסוריה. כל הכוחות השליליים באזור התחזקו בעקבות הנטישה האמריקנית, ופלישת טורקיה לאזור. טורקיה, שבעבר סייעה לדאע"ש, קיבלה אישור להניח עוד רגל בסוריה, והדיבורים על "אזור ביטחון" מסמנים שאין בכוונתה לצאת מהאזורים שהיא תופסת בצפון סוריה.

הכורדים שננטשו פנו בייאוש לאסד - וצבא סוריה מתקדם לצפון מזרח המדינה. עוד לא ברור אם נראה התנגשות סורית-טורקית אבל אסד, בגיבוי רוסי ואיראני, מקבל לגיטימציה להחזיר לידיו שליטה בכל חלקי המדינה. לא רחוק היום שהוא ידבר גם על הגולן.

לכתבות נוספות בנושא >> 

ההסכם בין הכורדים לאסד: הצבא הסורי נכנס לעיירות בגבול הטורקי

ארה"ב: טורקיה הפציצה בסמוך לבסיס אמריקני בסוריה; חיילים פונו

ארה"ב יוצאת ממנבג' שבסוריה; דיווח: השליטה תעבור לידי רוסיה

מורדים סורים בגבול טורקיה
מורדים סורים בגבול טורקיה | צילום: רויטרס

לוחמי דאע"ש שהוחזקו בכלא או במחנות פליטים יוכלו להתעורר מחדש ולהתחיל שוב לשלוח את המחבלים הרצחניים של הארגון, אולי לגולן, אולי גם לסיני. ורוסיה - נשארת המעצמה היחידה באזור. פוטין כבר עשה סיבוב ניצחון בריאד ובאמירויות. מעכשיו הוא, יותר מטראמפ, יקבע מה יהיה כאן. מבחינת ישראל, המהלך הזה משאיר אותנו עוד יותר מבודדים באזור מול איראן, מול אסד ומאחוריהם החבר המפוקפק שלנו במוסקבה.

הבוקר (שלישי), צבא ארצות הברית נסוג מהעיר הצפונית מנבג' שבסוריה. על פי דיווח באתר החדשות "ניוזוויק", האמריקנים יסייעו לכוחות הרוסים להתבסס במקום.

צבא רוסיה הודיע כי פרס כוחות בעיר, ומשמש מתווך בין הצדדים, הטורקים והסורים. בתוך כך, הודיע צבא אסד כי פרס אף הוא כוחות במקום. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, התייחס לכניסה המתוכננת למנבג' ואמר: "שמנו לנו למטרה לשחרר את העיר ממחבלים. נספק לכשלושה מיליון סורים מקלט, אם יעזבו את בתיהם מרצון".

Turkish President Tayyip Erdogan Attends A Ceremony As He Is Flanked By Top Officials And Army Officers At The Mausoleum Of Mustafa Kemal Ataturk In Ankara
נשיא טורקיה ארדואן וצבא טרוקיה | צילום: רויטרס

העיר, שבה מתגורר מיעוט כורדי, הועברה לידי הכוחות הסורים הדמוקרטיים ב-2016, ומהשנה שעברה צבא אסד פרוס סביבה ומשמש חוץ בין טורקיה שהשתלטה על אזור צפון סוריה, והכוחות בעיר.

הצבא האמריקני היה צפוי לסיים את נסיגתו היום, ולהותיר את הכוחות הכורדים להילחם נגד צבא אסד, המקבל תמיכה מרוסיה ואיראן. וכן נגד הטורקים, שמבקשים להשתלט על נקודה אסטרטגית זו. בכיר בפנטגון מסר ל"ניוזוויק" כי "האמריקנים מסייעים לרוסים לנווט באזור, שהיה נחשב מסוכן עבורם קודם לכן".

"למעשה, מדובר במסירה של מנבג'", אמר הבכיר. "אך מדובר בנסיגה מהירה, שלא כוללת סיורים והסברים. המטרה היא לצאת במהירות האפשרית עם כל הציוד שניתן לקחת והשמדה של מה שאי אפשר לשאת החוצה", הוסיף.