הדמוקרטים יפסידו מניסיון הדחת טראמפ • פרשנות

הסיכוי לכך שההליך אכן יתממש הוא נמוך כי הרפובליקנים הם הרוב בסנאט. לכן, הדמוקרטים מציבים עצמם בעמדה מסוכנת לקראת הבחירות לנשיאות - כי אם ההדחה תכשל, לא יהיה להם מה להציע לבוחר

זמן צפייה: 06:34

פרשת אוקראינה-גייט: בעוד הדמוקרטים בקונגרס האמריקני מעלים הילוך בתהליכי הדחת הנשיא טראמפ, הנשיא עצמו ממשיך לשנות את גרסאותיו בנוגע למניע לשיחותיו עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. אמש (שישי) טען הנשיא האמריקני כי בקשתו לחקור את האנטר ביידן לא נובעת כלל ממניע פוליטי, אלא כי חלק מתפקידו הוא לחשוף שחיתויות.

אמנם העדויות נגד טראמפ מצטברות, אך הדמוקרטים יודעים שהסיכוי להדחה הוא קטן מאוד - בעיקר מאחר והרפובליקנים הם אלה ששולטים בסנאט. הקרב בין הצדדים הוא למעשה על התודעה לקראת הבחירות לנשיאות ב-2020, ונראה שהדמוקרטים יפסידו. אם הם לא יצליחו להבין להדחת הנשיא, לא יהיה להם מה להציע לציבור הבוחרים בעוד כשנה.

עוד בחדשות 13:

דיווח: שליחי טראמפ ניסו לחייב את אוקראינה לחקור את יריביו

בצעד חסר תקדים: טראמפ קרא לסין ואוקראינה לחקור את ג'ו ביידן

ההסתבכויות של טראמפ: מהו הליך ההדחה וכיצד הוא מתנהל?

פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק
פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק | צילום: רויטרס

ההסתבכות של טראמפ

אתמול דווח ב"ניו יורק טיימס" כי שני דיפלומטים אמריקנים ניסחו באוגוסט האחרון טיוטת הצהרה עבור נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שנועדה לחייב את אוקראינה לפתוח בחקירת יריבו הפוליטי של הנשיא דונלד טראמפ. כך על פי שלושה גורמים המעורים באירועים. טרם ידוע אם ההצהרה נמסרה לזלנסקי.

על פי הדיווח, ההצהרה נוסחה על ידי גורדון סונדלנד, שגריר ארה"ב באיחוד האירופי, וקורט ווקר - לשעבר השליח האמריקני לאוקראינה. מטרתה הייתה לחייב את זלנסקי לפתוח בחקירת חברת הגז שבה עבד האנטר ביידן, בנו של ג'ו ביידן - מתמודד מוביל מטעם המפלגה הדמוקרטית לבחירות 2020.

ביום חמישי קרא טראמפ בצעד חסר תקדים לסין ולאוקראינה לחקור את ג'ו ביידן - ועורר סערה חדשה. "הן צריכות לפתוח בחקירה משמעותית של משפחת ביידן", אמר טראמפ.

סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נואם
סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נואם | צילום: רויטרס (ארכיון)

טראמפ הימם את כתבי הבית הלבן כשקרא לשתי מדינות זרות להתערב בבחירות ובפוליטיקה האמריקנית מול המצלמות. הדמוקרטים במדינה היו מאוד מרוצים מהדברים שאמר. לדבריהם, טראמפ הוא למעשה האויב הגדול ביותר של עצמו בפרשה הזאת, שהכניסה אותו לסוג של סחרור. הם רואים בדברים שלו הוכחה נוספת על השימוש הלא ראוי שהוא עושה בכוחו כשהוא למעשה קורא למדינות זרות לפעול ולהתערב בפוליטיקה הפנימית של מדינתו.

עוד נשמעה ביקורת על כך שהנשיא מכחיש את טענות איש המודיעין שחשף את השיחה שקיים טראמפ, שבה לחץ על נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, ובאותה נשימה הוא מחזק את הדברים שנמסרו בתלונה נגדו בקולו מול המצלמות.

בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ: "כנשיא ארצות הברית יש לי זכות מוחלטת, ייתכן שאפילו חובה, לחקור שחיתות - כולל לבקש ממדינות אחרות לסייע לנו בכך".

 

על אף העדויות המצטברות על המהלך הנרחב שכלל כמה בכירים בממשל האמריקני, הדמוקרטים מציבים את עצמם בעמדה מסוכנת לקראת הבחירות לנשיאות - אם הליך ההדחה ייכשל