לא חותמת גומי, שליחה של הציבור

האיום בהדחת פרופ' טליה איינהורן מהוועדה למינוי בכירים, רק משום שצייצה מחדש ביקורת חריפה של הורה שכול נגד בנט וממשלתו, מזכיר מקומות אפלים. אילה חסון מזכירה לבנט: היא לא נציגת הממשלה

נפתלי בנט, טליה איינהורן, אילה חסון
נפתלי בנט וטליה איינהורן | צילום: רויטרס

לפני שנים ארוכות פרסמתי את פרשת בר-און-חברון על מינוי יועץ משפטי לממשלה. המסקנה שיושמה בעקבות הפרסום והחקירה, הייתה הקמת ועדת איתור למינוי בכירים.

טוב, לצערנו למדנו מאז שהוועדות הללו לעיתים הן סוג של חותמות גומי וקומבינה של סגירת מינויים מראש. לעיתים הן רציניות. יש ועדה אחרת שתפקידה לפקח על איכות המינויים, אחרי שהאדם כבר אותר ונבחר, אולי גם על עצם נחיצותה שווה לתת את הדעת.

פרופסור טליה איינהורן חברה בוועדה הזו, ועדה שראש הממשלה בנט רוצה להדיח אותה ממנה. איינהורן צייצה מחדש ולא רק פעם אחת, ציוצים של הרצל חג'אג', אביה של שיר שנפלה בפיגוע בשכונת ארמון הנציב, שמתח ביקורת חריפה על בנט וממשלתו. וואו. ממש צייצה מחדש ביקורת בוטה. ברור שהיא לא מתלהבת מבנט.

אחד הציוצים של הרצל חג'אג' שטליה איינהורן צייצה מחדש:

כי לאורך השנים האחרונות, משפטניות או פרקליטות בכירות, שהיו בתפקידים רשמיים ושמתחו ביקורת חריפה נגד הממשלה, או הדליפו ותדרכו נגדה (גם מידע שגוי) הודחו מתפקידן? שוו בנפשכם שהיו מדיחים אותן. הייתה כאן רעידת אדמה.

זה לא שאני בעד הדחתן. חלילה. רק כולנו תקווה שההחלטות שהן קיבלו היו בניקיון דעת. איינהורן, בניגוד אליהן, לא עובדת מדינה ולא כפופה לתקשי"ר. השאלה לגביה היא לא מה היא חושבת על בנט והבטחותיו אלא האם היא מסוגלת לתת חוות דעת נקיית כפיים על אותו מועמד. היא שליחה של הציבור למען האינטרס של הציבור, היא לא נציגה של ראש הממשלה.

איינהורן נבחרה בתקופת כהונת הליכוד בשלטון, דבר שלא מנע ממנה לפסול מינוי בנימוק של טוהר מידות של מועמד לתפקיד המפכ"ל, למרות שהובא לוועדה על ידי ממשלת הליכוד. מתברר שהיא לא חותמת גומי של מי שממנים אותה ושהיא בהחלט סופרת את האינטרס של הציבור.

אז כדי שאנשים לא יחששו להביע דעה, גם אם היא מרגיזה מישהו בשלטון, חשוב שלא להטיל עליהם מורא,  לסדר להם הלבנת פנים בתקשורת, שימועים והדחות כנהוג במקומות אפלים. חופש הביטוי לא שמור רק לאנשי שלומנו, אלא לכולם.

חתימה טובה בכל מובן.