חשיבות האתר שהותקף בסוריה: חיבור איראן לשלוחותיה • פרשנות

המתחם שהופצץ בגבול עיראק הוא בעל חשיבות אסטרטגית רבה - מכיוון שהוא ממוקם במסדרון היבשתי המאפשר לטהראן להוביל ציוד לחימה לסוריה וללבנון • בסוריה מאשימים את ישראל בתקיפה: "נלמד לקח"

זמן צפייה: 01:18

האתר שהותקף לפנות בוקר (שני) בגבול סוריה-לבנון, הוחזק בעבר בידי דאע"ש ונחשב לאחד מכיבושיה הגדולים עד הפצצתו בידי כוחות הקואליציה. בהמשך נתפס המקום על ידי כוחות איראנים – עד שהופצץ הבוקר והושמד כליל בתקיפה שמיוחסת לישראל. לאזור חשיבות אסטרטגית גבוהה – בתקופת השליטה של דאע"ש אפשר חיבור רציף בין סוריה ועיראק, ובידי האיראנים נועד ככל הנראה לשמש כמסדרון יבשתי להובלת תחמושת לסוריה וללבנון.

בימים הקרובים היה אמור להיחנך הבסיס, שיועד להכיל אלפי חיילים, בטקס בנוכחות גורמים בכירים במשמרות המהפכה. בלבנון דיווחו היום כי אחת ממטרות התקיפה של ישראל היו לפגוע בבכירים איראנים שהיו צפויים להגיע לאזור.

עוד בחדשות 13:

נתניהו: "חשפנו אתרי גרעין באיראן – בהם אתר פיתוח נשק אטומי"

דיווח: 21 הרוגים בתקיפת מיליציות פרו איראניות בסוריה

יו"ר סבא"א הגיע לאיראן – יבקש הבהרות לגבי המחסן שחשף נתניהו

תוצאות התקיפה בסוריה
תוצאות התקיפה בסוריה | צילום: חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI)

גורם ביטחוני בסוריה: "חרף הדיווחים בישראל - לא היו נפגעים בתקיפה הישראלית בגבול"

גורם ביטחוני בסוריה מסר לערוץ אל-מיאדין כי ישראל תקפה לפנות בוקר מחנה צבאי השייך לצבא סוריה ולבנות בריתו, שהיה בשלבי הקמה והיה מיועד להיות מקום מגורים לחיילים. הגורם טען כי המבנה היה ריק ולא היו נפגעים באירוע – בניגוד למה שנטען בתקשורת הישראלית. עוד ציין הגורם כי ישראל השתמשה במרחב האווירי של ירדן ובסיוע מבסיס אמריקני באזור א-תנף.

לדבריו, "סוריה מטילה על ארה"ב וישראל את האחריות על פעולות תוקפניות אלה, ומחשיבה זאת כחצייה של הקווים האדומים. נלמד את התוקפים שיעור שהם לא ישכחו, אם תוקפנות שכזו תקרה שוב".

תוצאות התקיפה בסוריה
תוצאות התקיפה בסוריה | צילום: חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI)

מוקדם יותר היום פרסמה חברת המודיעין ISI צילומי לוויין החושפים את היקף נזק התקיפה שהתרחשה לפנות בוקר בקרבת הגבול בין סוריה לעיראק, שבה נהרגו על פי הדיווחים 21 בני אדם.

מניתוח הצילומים עולה ההערכה כי יעד ההפצצה היה שני מתחמים שנבנו לאחרונה, ככל הנראה איראניים, ובהם שמונה מחסני נשק – שהושמדו כליל, ותקיפתם הייתה חלק מהמאמצים לשבש את ניסיון איראן להקים מסדרון יבשתי להעברת נשק לבני בריתה בסוריה ולחזבאללה בלבנון. עם זאת, ייתכן כי התחמושת שאוחסנה במתחם נועדה לשימוש החיילים המאיישים את המקום, ולא הייתה חלק מהמסדרון האיראני.

כאמור, על פי הדיווחים 21 בני אדם נהרגו הלילה לאחר שכלי טיס בלתי מזוהים תקפו בסיס בעיר אל-בוכמאל שבמחוז דיר א-זור, הסמוך לגבול בין סוריה ועיראק, שתיעוד בנייתו פורסם בשבוע שעבר בפוקס ניוז. עוד עלה מהדיווח כי מדובר באזור שבו ממקומות מיליציות שיעיות פרו איראניות, וייתכן שההפצצה כוונה נגדם.

בתמונות שפרסמה חברת "ISI" ופורסמו בשבוע שעבר ברשת החדשות האמריקנית, ניתן לראות את השטח הגדול שהוקצה לכאורה עבור הבסיס שהותקף, ואת קרבתו למעבר הגבול אל-בוכמאל, שאותו נטען בעבר כי ישראל תקפה, וכי אינו פעיל כיום. כמו כן, מתמונות הלוויין ניתן לראות את השינוי הניכר שנעשה במקום בשנה האחרונה, כאשר הוקמו בו תשתיות רבות. המתחם, שנבנה על ידי משמרות המהפכה האיראניים, נקרא "אימאם עלי", בנייתו אושרה על ידי ההנהגה הבכירה בטהראן והוא יועד לאכלס אלפי חיילים – כך על פי הדיווח.

תוצאות התקיפה בסוריה
תוצאות התקיפה בסוריה | צילום: חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI)

אנליסטים בחברת "ISI" שבחנו את הצילומים הסבירו כי ניתן לאחסן טילים מונחי מטרה בחמישה מבנים חדשים במקום, המוקפים בתלוליות אפר גדולות. עוד עולה מהתמונות כי בחלקו הצפון-מערבי של הבסיס מוקמו עשרה מחסנים עם מיגון מופחת, וכן נראו בניינים חדשים שנבנו לאחסון טילים.

לדברי מומחים בתחום הביטחון, מדובר בפעם הראשונה שבה הצבא האיראני בונה בסיס בסדר גדול הזה בתחומי סוריה. כ-300 מטרים מהאזור שבו נבנה הבסיס החדש, נמצאת עמדה של הצבא האמריקני.