האיראנים טרם החליטו אם להגיב לתקיפות צה"ל • פרשנות

בפני טהראן עומות שתי אפשרויות - הכלה, או תגובה בדמות ירי רקטי או פיגוע בגבול. אם תהיה תגובה - היא לא צפויה להיות מיידית. בינתיים מתקיימות בקרות נזקים והערכות מצב בסוריה וגם בטהראן

זמן צפייה: 00:37

שעות אחרי שחיל האוויר הישראלי תקף הלילה (רביעי) עשרות מטרות איראניות בסוריה, נרשם שקט בגזרה הצפונית. ההערכה היא שהאיראנים טרם החליטו אם להגיב לתקיפות, שהגיעו בתגובה לירי הרקטות לעבר ישראל ביום שלפני כן.

כוחות אל קודס ומשמרות המהפכה מכחישים באופן רשמי שיש להם בסיסים בסוריה וטוענים כי מדובר ביועצים איראניים שהוזמנו על ידי ממשלת סוריה. האפשרויות שעומדות כרגע מול איראן הן הכלה או תגובה בדמות ירי רקטי או פיגוע בגבול הצפוני. בנתיים. מתקיימות בקרת נזקים והערכות מצב בסוריה וגם בטהראן.

לכתבות נוספות בנושא >> 

דיווח: "11 הרוגים בתקיפה"; גורם ביטחוני: נגיב גם לירי זניח

צה"ל תקף עשרות מטרות בסוריה; רה"מ: "מי שיפגע בנו – נפגע בו"

ארבע רקטות שוגרו מסוריה לעבר ישראל – ויורטו על ידי כיפת ברזל

מערכת ההגנה האווירית של סוריה
מערכת ההגנה האווירית של סוריה | צילום: חדשות 13

כאמור, חיל האוויר תקף הלילה עשרות מטרות בשטח סוריה בתגובה לשיגור הרקטות לעבר ישראל במהלך הלילה הקודם. "מטוסי קרב של צה"ל תקפו הלילה בשטח סוריה עשרות מטרות צבאיות השייכות לכוח קודס האיראני ולצבא הסורי. המטרות כללו טילי קרקע-אוויר, מפקדות, מחסני אמל"ח ובסיסים צבאיים", נמסר הלילה מצה"ל.

גורם ביטחוני ישראלי התייחס לתקיפות ואמר כי "אנחנו משנים את הכללים, משנים את המשוואה. גם כשהירי זניח - אנחנו מגיבים. הפעולה הייתה תוך מודעות למחאות באיראן, החמורות ביותר מאז המהפכה. המסר שלנו לציבור האיראני: ראשי המשטר שלכם עם ההרפתקנות הטרוריסטית שלהם - מסכנים אתכם". המרכז הסורי לזכויות אדם דיווח כי בתקיפות נפגעו מחסני נשק ותחמושת השייכים לכוח קודס של משמרות המהפיכה, מחנה של כוח קודס, סוללות טילי קרקע-אוויר של צבא סוריה ומוצבים של צבא סוריה. עוד נטען כי נהרגו 11 בני אדם, ביניהם שבעה "לא בעלי אזרחות סורית". ממשרד החוץ הרוסי נמסר בתגובה לתקיפה כי "מדובר במהלך שגוי".

תקיפת חיל האוויר בסוריה
תקיפת חיל האוויר בסוריה

הגורם אמר כי "בדרום עברנו הרגלה כיוון שפעלנו במידה כנגד מידה. איראן ירתה על מדינת ישראל. זה דבר הזוי שלא נקבל. איראן היא תמנון שראשו בטהראן ושולחת זרועות כדי להקיף אותנו. אנחנו מתחילים להתקרב לראש התמנון".

"פעם אמרו שירי שמיורט נתעלם ממנו", המשיך, "פגענו בבניין שמאוייש באיראנים בשדה תעופה הבין-לאומי בדמשק. יש כאן עליית מדרגה בתגובה. זה לא מבצע אנטבה אבל הפגיעה היא משמעותית. ייקח קצת זמן אבל זו המגמה".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ גבי אשכנזי, התייחס לעימות מול איראן בסוריה לפני דיון על הערכת המצב האסטרטגית. "אנחנו רואים באסד אחראי על הנעשה בשטחו. ישראל לא יכולה לאפשר לאיראן להתבסס בסוריה", אמר. "אנחנו רואים באסד אחראי על הנעשה בשטחו. ישראל לא יכולה לאפשר לאיראן להתבסס בסוריה ולאיים ולפעול משם כנגד אזרחי המדינה ומדינת ישראל".