חמאס רוצה "עסקת שליט 2" - אבל ישראל שינתה מדיניות • פרשנות

הארגון שחרר הקלטה שבה נשמע "חייל ישראלי שמוחזק בעזה" ותיעוד חדש של שליט מהשבי, בניסיון לעורר את רגשות הישראלים וללחוץ על הממשלה להסכים לעסקה בתנאים שלו. אלא שמה שהיה ב-2011 לא ישוב

זמן צפייה: 01:21

שחרור הקלטת שבה נשמע "חייל ישראלי" מעיד בעיקר על מצוקה מצד חמאס. במקרה זה, כמו בימי "שומר החומות", ארגון הטרור נוקט בלוחמה פסיכולוגית שמיועדת לדעת הקהל הפלסטיני ולציבור הישראלי. חמאס "מנגן" על ההישג הגדול ביותר שלו, עסקת שליט, ומאותת כי עוד עסקה כזו בדרך.

בארגון טענו כי בהקלטה שומעים את "אחד החיילים השבויים", כאשר הכוונה היא לאחד האזרחים המוחזקים בעזה - אברה מנגיסטו או הישאם א-סייד, אלא שבני משפחתם של השניים כבר הכחישו כי מדובר בקולו של אחד מהם, ובישראל כבר יודעים הרי שאורון שאול והדר גולדין אינם בין החיים - כך שלא ברור קולו של מי נשמע בהקלטה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט לנתניהו: "תרפה – מותר להצביע לממשלה שאתה לא בראשה"

פרסום ראשון: האם נתניהו יודיע כי הוא מוותר על ראשות הממשלה?

שיטת ליצמן: כך פעל שר הבריאות לשעבר שוב ושוב לטובת לוביסטים

גלעד שליט, חמאס, שבוי
גלעד שליט בשבי החמאס

בחמאס מעוניינים מאוד לבצע עסקת חילופי שבויים עם ישראל כפי שעשו במקרה של גלעד שליט, וזו הסיבה ששחררו בנוסף לקלטת גם תיעוד חדש של שליט מהשבי. הארגון רצה לאותת כי מבחינתו, העסקה הבאה בין הצדדים תהיה כמו העסקה הקודמת, שבה שוחררו  1,027 אסירים ביטחוניים ועצירים תמורת החייל השבוי.

ישראל מתנה את שיקום עזה בפתרון סוגיית השבויים והנעדרים, אולם חמאס מסרב לכך, שכן ארגון הטרור לא רשם הישגים בסבב האחרון וברצונו לשקם את הרצועה, לקבל כסף קטארי - ואת העסקה לבצע בנפרד. הבעיה היא, שיחיא סינוואר ובכירים בארגון טרם הפנימו כי ישראל לא תשחרר מספר גבוה כל כך של אסירים בעסקה החדשה.

גלעד שליט, שבי חמאס
גלעד שליט בשבי

שלא כמו בימי חטיפת שליט, חמאס כיום נחשב לארגון טרור חלש - ואין סיכוי שתהיה עסקה דומה לזו שנחתמה ב-2011. ובכל זאת, הארגון מנסה לשווק את עצמו לציבור הפלסטיני בעזה כארגון חזק, נועז, איתן ומפתיע, ומבצע מניפולציות שנוגעות בעיקר לציבור הישראלי. לא זו בלבד, אלא שייתכן מאוד שהארגון ינסה לחטוף עוד חייל או אזרח לשטח הרצועה.

אם כן, בחמאס מנסים לזעזע את הציבור הישראלי על ידי פרסום תמונותיו של שליט מהשבי, ובכך לשחק גם על רגשותיהם של משפחות השבויים והנעדרים. בארגון חושבים כי התגובות וההד הציבורי יגרמו לממשלה להתגמש - אולם הם טועים. ימי שליט הסתיימו, ישראל שינתה מדיניות - וחמאס טרם הפנים זאת.