בין איראן לעזה: המצב הביטחוני יידרדר בשנה הקרובה • פרשנות

החזית הצפונית שעמה מתמודדת ישראל משתרעת מביירות ועד טהראן - והתקיפות הבאות נגדה לא יעברו ללא תגובה. במקביל, העיניים נשואות לרצועה - שם מנסה הג'יהאד האסלאמי לנהל מדיניות עצמאית

זמן צפייה: 02:39

החודשים האחרונים ביססו מצב ביטחוני חדש בחזית הצפונית של מדינת ישראל, שמשתרעת כעת מביירות ועד טהראן, ובכך יבואו לסיומן 13 שנות שקט באזור.

תמה התקופה שבה ישראל יכלה לפעול בסוריה ללא כל תגובה איראנית: בטהראן לא מוכנים לספוג יותר, ובכוונתם להגיב על תקיפות ישראליות. ייתכן שכבר בימים אלה קאסם סולימאני מתכנן את התגובה הבאה שלו.

במקביל, עין אחת נשארת פקוחה על עזה ובעיקר על הג'יהאד האסלאמי - שמנסה לנהל של מדיניות עצמאית, וייתכן שמנסה לתכנן פיגוע או חידוש של הירי לעבר ישראל. בשתי החזיתות, נראה כי תש"ף תהיה פחות טובה מבחינה ביטחונית לעומת השנה שעברה.

עוד בחדשות 13:

כוכבי מזהיר: "המצב באזור מתוח ושברירי – עלול להידרדר לעימות"

בהלה בעוטף עזה: כיפת ברזל הופעלה בשל זיהוי שגוי

רוסיה וטורקיה הגיעו להסכם: הכורדים ייסוגו 30 ק"מ מהגבול

גבול סוריה-ישראל
גבול סוריה-ישראל | צילום: רויטרס

באיראן מכוונים לעימות מול ישראל - כדי לשלוט במזרח התיכון/ צבי יחזקאלי

במזרח התיכון נפל דבר לפני חודשיים - תקיפת מתקני הנפט בסעודיה הייתה המבחן של האיראנים, והם הבינו שארצות הברית יושבת בחיבוק ידיים ושהסעודים מתקפלים. בנוסף, ראו באיראן שהנשיא טראמפ בוגד גם בכורדים וגם במדינות המפרץ.

לאור כל זאת, באיראן הבינו שישראל לבד במערכה, ושביכולתה להיכנס איתם לעימות. זהו חבל ההצלה של טהראן, המתמודדת עם מערך בין-לאומי של סנקציות - והיא מכוונת לישראל כדי לשלוט במזרח התיכון.

חייל לבנוני מסתכל במשקפת על חוות שבעא בגבול לבנון
חייל לבנוני מסתכל במשקפת על חוות שבעא בגבול לבנון | צילום: רויטרס

כוכבי מזהיר: "המצב באזור מתוח ושברירי - עלול להידרדר לעימות"

האיום הביטחוני בא לידי ביטוי בדבריו של הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, שהזהיר היום (חמישי) מפני הידרדרות למלחמה בתקופה הקרובה. זאת, בשל השינויים במזרח התיכון. "ישראל מתמודדת כיום עם מספר רב של זירות ואויבים בו זמנית", הסביר כוכבי, "בגזרה הצפונית והדרומית המצב מתוח ושברירי, ועלול להידרדר לעימות חרף העובדה שאויבינו אינם מעוניינים במלחמה". הרמטכ"ל הוסיף כי "לאור זאת מקיים צה"ל בחודשים האחרונים תהליך התכוננות מואץ".

לדבריו, האתגר האסטרטגי המרכזי של מדינת ישראל טמון בזירה הצפונית - בהתבססות כוחות איראנים בסוריה ובפרויקט הטילים המדויקים. "בשני המקרים מדובר במאמץ בהובלה איראנית תוך שימוש בשטחן של מדינות בעלות משילות מוגבלת ביותר", הדגיש כוכבי כאשר הוא מכוון לסוריה ולבנון, אך רומז גם לעיראק שבה הקימו האיראנים מיליציות. על פי פרסומים זרים, ישראל תקפה בעיראק כמה פעמים בתקופה האחרונה מיליציות איראניות ובסיסי נשק. עוד הוסיף הרמטכ"ל: "זה שנים רבות, חזבאללה 'לקח בשבי' את לבנון, הקים בה צבא משלו והוא זה שקובע הלכה למעשה את 'מדיניות הביטחון' שלה".

אזהרת הרמטכ"ל מפני הידרדרות להסלמה באה על רקע הדאגה בישראל מהחלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לצאת מסוריה בפרט, ומרחבי המזרח התיכון בכלל, ומחוסר התגובה על תקיפת האיראנים על מתקני הנפט בסעודיה. החשש בירושלים הוא כי חוסר התגובה יגרור הסלמה בפעילותה של טהראן, ייתכן שגם מול ישראל. בכל הנוגע לזירה הדרומית, הג'יהאד האסלאמי מנסה לפוצץ את מאמצי ההסדרה בין ישראל לחמאס.