מה יעשה הנשיא אם נתניהו יחזיר המנדט מוקדם מהצפוי? • פרשנות

בלו"ז הצפוף בין הרכבת הממשלה לשימוע בשבוע הבא, ייתכן שרה"מ יחזיר בתוך ימים ספורים את המנדט לריבלין - שיכול מחד להטיל את המלאכה על גנץ, אך מאידך גם על בכיר אחר בליכוד או בגוש הימין

זמן צפייה: 01:07

הנשיא ראובן (רובי) ריבלין העניק היום (רביעי) את המנדט להרכבת הממשלה לבנימין נתניהו. אלא שקיים תרחיש אפשרי שבו כעבור ימים ספורים, אולי שבוע, ראש הממשלה ימסור את המנדט בחזרה לנשיא ויגיד לו שלא הצליח להרכיב ממשלה כי בכחול לבן מסרבים להתגמש.

תרחיש זה יכול לשרת את ראש הממשלה נתניהו במרוץ שלו אל מול כתב האישום האפשרי שיגיש נגדו היועץ המשפטי לממשלה בתוך חלון הזמנים של הרכבת הממשלה.

במצב כזה ריבלין עשוי לשקול מצד אחד להטיל את המלאכה על יו"ר כחול לבן בני גנץ, אך ייתכן שלא יעשה זאת, כאיום כלפי גנץ וגם כלפי נתניהו להתפשר. הנשיא יכול להטיל את הרכבת הממשלה גם על מועמד אחר מתוך הימין – או מבכירי הליכוד ואולי אפילו על אחד מראשי המפלגות האחרות בגוש הימין.

ריבלין ונתניהו במעמד החתימה על המנדט להרכבת הממשלה | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

המו"מ כשל: הנשיא הטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו

ממלא מקום ראש הממשלה: מה משמעות הצעת הפשרה של ריבלין?

סקר חדשות 13: מי לדעת הציבור צריך להיות ראשון ברוטציה?

בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ
בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ | צילום: חדשות 13

כאמור, מוקדם יותר הערב הטיל הנשיא את הרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד. במהלך המעמד, ריבלין העלה הצעה לשינוי החוק שלדעתו עשוי להביא לסיום המשבר הפוליטי הסבוך.

על פי ההצעה, אם יהיה כתב אישום נגד נתניהו הוא ימשיך להחזיק בתואר ראש הממשלה, אך יהיה בנבצרות שתוארך לתקופה בלתי מוגבלת, ולא מאה ימים כפי שהיום קבוע בחוק. המשמעות היא שיו"ר כחול לבן בני גנץ ימונה לממלא מקום ראש הממשלה, ובמצב של נבצרות לגנץ יהיה את כל הסמכויות של ראש ממשלה. מכאן – גנץ יכהן כראש ממשלה בפועל ונתניהו יישאר עם התואר עד תום ההליכים המשפטיים.

לדברי הנשיא ריבלין, "לצד רה"מ שייבחר, ישונה החוק וייתן ממשות, כוח ועוצמה לתפקידו של ממלא מקום ראש הממשלה. הייחודיות שלו היא שבכל רגע שנבצר מרה"מ למלא את תפקידו – הוא, מ"מ רה"מ, משמש כראש הממשלה לכל דבר. ביקשתי גם להציע שהחוק יתוקן, כך שנבצרות לא תהיה מחויבת להיות מוגבלת לתקופה של מאה יום. הדבר יאפשר את המשך כהונתו של רה"מ כל עוד לא נמצא צורך בהודעה על נבצרות. אם הוא כן יצא לנבצרות, הוא ימשיך להיות ר"מ בתואר, אך סמכויותיו יועברו לממלא מקומו".

בנימין נתניהו מקבל את המנדט מידי נשיא המדינה ראובן ריבלין
בנימין נתניהו מקבל את המנדט מידי נשיא המדינה ראובן ריבלין | צילום: חדשות 13

נתניהו אמר בטקס הענקת המנדט: "אני עושה זאת מתוך ידיעה לא שיש לי סיכויים גבוהים יותר להרכיב ממשלה, אלא שאי היכולת שלי קצת קטנה מזו של אי היכולת של גנץ, משום ששנינו לא נוכל להקים ממשלה אלא יחד. צו השעה זו ממשלת אחדות לאומית, רחבה ומהירה".

"אנו צריכים את האחדות והפיוס הלאומי – קודם כל כדי להשיג פיוס לאומי, וחיוני בעת הזאת במיוחד. עברנו מערכת בחירות קשה מכל הצדדים ולכל הצדדים, ואנחנו צריכים לאחד את העם ולאחות את הקרעים", המשיך נתניהו.